בדרך לליגה של הגדולים? מה עומד מאחורי המהלך של משה חוגג

אחרי גד זאבי, ארקדי גאידמק ואלי טביב הגיע השבוע תורו של משה חוגג להפוך לבעלי בית"ר ירושלים • על פניו יש בהשקעה הזו הכול - חיבור אמיתי לכדורגל ומוטיבציה גדולה של אדם צעיר להצטרף ל"מועדון" אנשי העסקים הידועים והמכובדים • אז למה בכל זאת מדובר בעסקה מפתיעה, האם לחוגג יש כיס מספיק עמוק לממן אותה לאורך זמן ומה הסיכוי שהעסקה הזו, כמו חלק מהמיזמים הקודמים שלו, תתרסק אל קרקע המציאות

משה חוגג/  צילום: ארנון בוסאני
משה חוגג/ צילום: ארנון בוסאני

ההתלהבות של אוהדי בית"ר ירושלים מעוד רוכש שמגיע להציל את המועדון היא ריטואל. התמונות נשארות ורק הזמן בין הרוכשים הוא זה שמשתנה. יזם האינטרנט-בלוקצ'יין משה חוגג שהשלים את רכישת המועדון בשבוע שעבר עבור 26 מיליון שקל (לפי פרסומים) מאלי טביב הוא בעל הבית החמישי של בית"ר מאז תחילת המילניום - אחרי גד זאבי, האחים פניג'ל, ארקדי גאידמק וטביב. לא כולל תקופה (2001) שבה הוחזקה הקבוצה בידיים של כונס נכסים.

מה יש לחוגג לחפש בבית"ר ירושלים, קבוצה שמקיאה את בעליה בזה אחר זה? כמה זמן הוא יחזיק? ואיך מתחברת הפעילות של יזם שמחפש את הכסף הגדול דרך גיוס משקיעים - בעבר דרך מובלי והיום באמצעות כניסה לתחום המטבעות הוירטואליים - לבעלות בקבוצת כדורגל שבה רק דבר אחד מובטח: היא תשרוף לו מיליוני שקלים מכיסו הפרטי בכל עונה.

ובתוך כל אלו מרחפים סימני שאלה סביב מקורות ההון של חוגג, בסך הכל בן 37. רכישת בית"ר מגיעה שבועות אחדים אחרי שהשקיע כ-70 מיליון שקל ברכישת קרקע בת 5 דונם בכפר שמריהו מאיש העסקים אילן בן-דב. כל זאת כשברקע, אחרי שהשלים בדצמבר גיוס הון של 158 מיליון דולר למטבע של הסטארט-אפ סירין לאבס (Sirin Labs), איבד המטבע כ-97% משוויו מתחילת השנה (3.46 דולר בשיא, 0.09 דולר כיום). גם מובלי, רשת חברתית לשיתוף תמונות שחוגג הקים ב-2010 בקול תרועה רמה, נסגרה בקול ענות חלושה. זמן קצר לאחר מכן הפטנט של מובלי נמכר לסנאפצ'ט תמורת 7.7 מיליון דולר.

מליגה ג' לליגת העל: הדרך העסקית של משה חוגג
 מליגה ג' לליגת העל: הדרך העסקית של משה חוגג

אוהד שרוף שהפך להיות בעל הבית

אנשים שהתראיינו לכתבה ועבדו עם חוגג בצמתים כאלו ואחרים בקריירה העסקית שלו מספרים קודם כל על בחור "חולה ספורט, וכדורגל בעיקר". זהו המניע העיקרי לרכישה. גם חוגג עצמו במסיבת העיתונאים אתמול שבה הוצג רשמית במועדון דיבר על עצמו במונחים של "מטורף על כדורגל".

תחילת דרכו העסקית כיזם הייתה בעולם הספורט. ב-2006, אז עדיין בחור צעיר מבאר שבע וכדורגלן בבית"ר ב"ש בעברו, הוביל חוגג רעיון חדשני בתקופה שבה הרשתות החברתיות החלו להמריא. הוא בחר בקבוצת הכדורגל של הפועל קריית שלום מליגה ג', והחל לשדר את משחקיה בשידור ישיר באינטרנט תוך שהצופים קובעים מרחוק את ההרכב, את החילופים בזמן המשחק, מי בועט את הפנדל שזה עתה נשרק וכו'. ערוץ הספורט התלהב מהרעיון ונתן את הפלטפורמה האינטרנטית לשידור המשחקים. הפועל קריית שלום קיבלה כותרות, גם חוגג. ואולם אחרי עונה אחת הסיפור גווע, הקבוצה חזרה לאלמוניות וחוגג חיפש את הדבר הבא.

הוא המשיך בקו ספורטיבי כשהקים בשיתוף ערוץ הספורט את הרשת החברתית Web2sport ב-2008. בין המשקיעים נמנו חברת איזי פורקס, איש העסקים והיזם אלון כרמל (ממייסדי אתר ההיכרויות JDate) וחוגג עצמו. מטרת הרשת הייתה לסייע לאנשים למצוא פרטנרים לפעילויות ספורט, אך כעבור שנה אחת בלבד החליט ערוץ הספורט להפסיק את הפעילות.

אחרי המיזמים הראשונים הגיעה הפריצה הגדולה של חוגג. הוא הקים את מובלי - רשת חברתית להעלאת תמונות שהתיימרה להתחרות באינסטגרם. גם הפעם הוא רתם אנשים ומשקיעים מעולם הספורט, זו הפכה לשיטת העבודה המועדפת עליו - יצירת הייפ באמצעות סלבריטאים עשירים. ירון טלפז, שעבד עמו במובלי בתקופת הפריחה של החברה והכיר אותו עוד מתקופת ערוץ הספורט (אז שימש טלפז כסמנכ"ל פיתוח עסקי של הערוץ), מספר כי "הצ'ארם של מושיקו להביא אנשים להשקיע הוא מדהים, יש לו קסם". הוא התחיל עם לאונרדו דיקפריו, והגיע בהמשך גם לקרלוס סלים המקסיקני, מהאנשים העשירים בעולם. "עם דיקפריו הסגירה הייתה פנים אל פנים, וזה הגיע למצב שהם מדברים בטלפון הרבה, ואם יש לך את דיקפריו על החיוג המהיר בטלפון, אתה יכול להגיע למי שאתה רוצה".

והוא בהחלט הגיע למי שרצה. זה התגלגל לטניסאית סרינה וויליאמס ולרוכב האופניים לאנס ארמסטרונג, עוד כשהיה כוכב על, לפני שהודה בשימוש בחומרים אסורים. טלפז מספר כי "אחת האסטרטגיות המצליחות שלו הייתה ללכת על אנשים עם פרופיל גבוה, כשהספורט הוא גורם מרכזי בבחירתו. הוא הביא למובלי כמשקיע גם את כוכב ה-NBA סטף קארי שעוד היה בתחילת דרכו. חוגג הוא חולה כדורגל ואוהד שרוף של ברצלונה, אוהב מאוד טניס ואת רוג'ר פדרר ולא החמיץ הזדמנות לראות אותו - כך שהחיבור שלו לספורט מאוד ברור".

השאלה המסקרנת היא למה דווקא בית"ר? היא הרי לא בדיוק כוס התה של חוגג. מי שצפה במסיבת העיתונאים אתמול לא יכול היה שלא לתהות על הבחירה במילים שבחר "באתי לעשות שינוי חברתי". בית"ר היא מועדון כדורגל נטול סבלנות וסובלנות. המוקשים שם בלתי ניתנים לפיצוח לאנשי עסקים, ולראייה כמות הבעלים שדרכו במקום וברחו בלי להסתכל לאחור. אם היה יכול לבחור, חוגג היה כנראה הולך על הפועל ב"ש, אותה הוא אוהד מגיל אפס, וגם את ההשקעה הכלכלית הראשונה שלו בספורט הוא עשה בה. חוגג היה הספונסר ראשי של המועדון במשך שלוש עונות, כשהוא מפרסם על חולצות הקבוצה את העסקים שלו בסכום שמוערך בכ-500 אלף שקל בעונה - בתחילה מובלי, ובהמשך getstocks. בשנה החולפת עוד החזיק "בוקס", תא צפייה יוקרתי, באצטדיון של הפועל באר שבע, שעלותו נאמדת במאות אלפי שקלים לעונה.

גורם שמעורב בהפועל ב"ש מספר ל"גלובס" כי אחד הסיפורים על חוגג הוא ש"באחד מהימים הוא היה תקוע בישיבה בתל אביב שהתארכה והתארכה, והוא רצה להגיע למשחק של באר שבע בקרית שמונה. בסופו של דבר הוא יצא מהישיבה, שכר מטוס והגיע למשחק".

במהלך התקופה בהפועל ב"ש הוא נענה מספר פעמים לבקשות של אנשי הקבוצה לתרום לכל מיני יוזמות שיווקיות. פעם אחת זו הייתה בקשה לממן טלוויזיות כפרסים לפעילות תחרותית בין אוהדים, ופעם אחת לממן משהו אחר. "תמיד זה היה כן וכן וכן ואין בעיה", מספר גורם בקבוצה.

הכדורגל המשיך ללוות אותו גם בעסקים שאחרי מובלי. את קידום "טלפון הבלוקצ'יין" היוקרתי סולרין הוא בחר לעשות עם ליאו מסי, הכוכב הנערץ עליו. קצת לפני כן הוא חבר לדוגמנית אירינה שייק, זוגתו לשעבר של כריסטיאנו רונאלדו, שתפרסם את הטלפון.

למה הוא נכנס דווקא לכדורגל? חוגג עסק לאורך השנים ביזמות של הייטק ועכשיו בבלוקצ'יין, ואלו חברות שאפשר להגדיר אותן חברות פחות רגילות מבחינת תפעול של הכנסות והוצאות. הוא מחפש את העוגן "הנורמלי" האחד של חברה אמיתית. תמיד היו אומרים עליו ‘רגע, איפה בעצם ההצלחות שלו?' מובלי בסופו של דבר לא הצליחה ונסגרה, וגם יתר ההשקעות שלו הן גיוס כספים עבור רעיון. תמיד שאלו עליו ‘איפה הדולר שנכנס?', ובית"ר במובן הזה היא חברה רגילה יותר עם הכנסות והוצאות.

מעבר לכך יש את העניין של ההכרה. בעלות על קבוצת כדורגל תשים את חוגג במרכז המפה מבחינת חשיפה ותמנף את הפעילות העסקית שלו. וחוגג, כך מספרים, הוא לא אחד שבורח מאור הזרקורים ומחיכוך עם סלבריטאים ואנשי עסקים. הוא לא יחמיץ להעלות תמונות שלו לרשתות החברתיות עם מסי, עם הדוגמנית אירינה שייק, עם קרלוס סלים או עם די קפריו. עוד לפני שסגר סופית עם בית"ר, כבר יצא לסיבוב ניצחון מתוקשר על כתפי האוהדים כשהוא נושא בידו אבוקה בוערת. "כמה אנשים יודעים מי זה היבואן של סיטרואן וכמה יודעים מי זה היבואן של וולבו והונדה?", אומר גורם בכדורגל הישראלי.

האתגרים: לחץ האוהדים וכסף מהבית

במקרה של בית"ר חוגג עשוי לגלות שהביקורת שספג, בעיקר במובלי, וחוסר הפרגון יכולים להיות בווליום אחר לגמרי. "הוא אחד שזוכר ביקורת, כמו רובנו", אומר עליו טלפז. "אין הרבה חברות ישראליות שמגייסות גורמי השפעה כמו ליאורנדו דיקפרי, קרלוס סלים וסרינה וויליאמס - אנשים עם פרופיל הכי גבוה להשקיע בחברה שלו, והוא הרגיש - די בצדק אפשר לומר - שאין פרגון בארץ למה שהוא עושה". גם עם התקשורת הבעלים הטרי של בית"ר התכתש בעניין הביקורת, ובאחת הפעמים זעם בפוסט בפייסבוק על אחד העיתונים הכלכליים שפרסם ידיעה על עוד חברה שלו שנסגרה. בבית"ר הוא צפוי להכרה וחשיפה אדירים שימלאו וישאבו אותו. שם לא תהיה הבעיה שלו. יחד עם זאת, כל הבעלים הקודמים של הקבוצה גילו שהביקורת לא נשארה בתחומי הרשתות החברתיות והתקשורת - כולם, אחד אחרי השני, זכו לקללות, חרמות, "ביקורי בית" של אוהדים ויציאה בחסות המשטרה מהאצטדיון.

הדבר המרכזי שיהיה שונה בבית"ר מהעסקים האחרים שלו הוא ההשקעה הפרטית שלו במועדון. חוגג אמנם הראה לאחרונה שיש לו יכולות, בעיקר עם רכישת המגרש בכפר שמריהו מאיש העסקים אילן בן דב ב-70 מיליון שקל, חלקם בביטקוין. אבל, להבדיל מהחברות שהקים ותמיד ידע למשוך את המשקיעים אליהן, בבית"ר ובקבוצת כדורגל המשמעות של בעלות היא להביא כסף מהבית. בהקשר הזה יהיה מעניין לראות אם חוגג יביא לבית"ר שיטות דומות, או לפחות יציע, לשלם חלק משכר השחקנים או מנהלי הקבוצה במטבעות וירטואליים.

גורם ברשות לבקרת תקציבים של ההתאחדות לכדורגל אמר ל"גלובס" כי כבר עכשיו, על בסיס התקציב שהגיש חוגג לעונה הקרובה שעומד על מעל 40 מיליון שקל, "התחייב חוגג על צ'קים פרטיים מכיסו בגובה כמה מיליוני שקלים". איך חוגג צפוי לעמוד בזה? הוא יבנה על גיוס ספונסרים מהמגזר העסקי הקרוב אליו, אבל יגלה שיש הבדל בין הבאת כסף ליזמות בלוקצ'יין לבין השקעה בחסות והזדהות עם קבוצה כמו בית"ר ירושלים. המשמעות: חוגג יצטרך לממן מכיסו כמה מיליונים טובים כדי לסגור את התקציב לעונה הקרובה. כל זה מעבר לרכישת המועדון מאלי טביב שמוערכת בכ-26 מיליון שקל.

קשה לראות כיצד חוגג יצליח להפוך את המועדון לרווחי וימנע מהלכניס את היד לכיס. הכסף הגדול מבחינת הכנסות בכדורגל נמצא במפעלים האירופיים המתקדמים, ושם בית"ר לא השתתפה מעולם. כל עוד זה לא קורה, יצטרך חוגג להביא בכל שנה כסף מהבית, כמה מיליונים טובים. עם הלחץ להצליח והטירוף לרצות את הקהל בהתחלה - ואפשר לראות את זה עם שורת החתמות יקרות (ערן לוי, טל בן חיים, מאור בוזגלו, אפונסו טיירה) - מעניין יהיה לראות כמה זמן זה יחזיק לו.

בקהילת הקריפטו הוא סלב, בעולם העסקים המסורתי עדיין שנוי במחלוקת

יזם ההייטק משה חוגג יצר לעצמו בשנה האחרונה מעמד שנוי במחלוקת בשוק המטבעות הדיגיטליים, אף שבקהילת הקריפטו הוא בהחלט נחשב לסלבריטי. חוגג בן ה-37, שהשבוע הוכרז רשמית כבעלים של מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים , עומד בראש קרן ההון סיכון סינגולריטים (Singulariteam).

הקרן בראשות חוגג כנראה אינה נרתעת מהסנטימנט השלילי בשוק המטבעות הדיגיטליים בחודשים האחרונים. שניים מהסטארט-אפים שהקרן משקיעה בהם, הכריזו באחרונה על תוכניות שאפתניות למדי, שעליהן דיווחנו בחודש שעבר ב"גלובס". הסטארט-אפ סירין לאבס מתכנן להתחיל לשווק בנובמבר הקרוב את סמארטפון הבלוקצ'יין Finney, שאותו פיתח, במחיר של 1,000 דולר ליחידה. לדברי החברה, הסמארטפון, שייוצר על ידי חברת פוקסקון הסינית, יריץ את מערכת ההפעלה SIRIN OS, המבוססת על אנדרואיד וכוללת ארבעה פיצ'רים עיקריים: הגנת סייבר מקיפה; ארנק דיגיטלי "קר" מאובטח למטבעות קריפטו; חנות אפליקציות מבוזרת; ושירות המרת מטבעות ואסימוני קריפטו. לטובת קידום המותג שכרה סירין לאבס את שירותיו של כוכב הכדורגל הארגנטינאי ליאו מסי.

סירין לאבס עלתה לכותרות בדצמבר 2017, אחרי שביצעה גיוס של כ-158 מיליון דולר בהנפקת המטבע הדיגיטלי שלה (סימול: SRN). כחודש לאחר ההנפקה, כששוק הקריפטו העולמי "להט", שווי המטבע נסק לשיא: ב-23 בינואר השנה, נסחר המטבע של סירין לפי שער של כ-3.5 דולרים, ששיקף לו שווי של כמעט 332 מיליון דולר. ואולם, בשבעת החודשים שחלפו מאז, צנח מחיר המטבע (בדומה למטבעות דיגיטליים רבים אחרים בשוק) ביותר מ-90%, וכיום הוא נסחר במחיר של כ-9 סנט בלבד, המשקף לו שווי שוק של פחות מ-20 מיליון דולר, על פי נתוני אתר CoinMarketCap.

סטארט-אפ אחר של חוגג, invest.com, הכריז בחודש שעבר על כוונתו להקים פלטפורמה חדשה למסחר במטבעות דיגיטליים בשיתוף עם בורסת הקריפטו האמריקאית ביטרקס (Bittrex), שתיועד בשלב ראשון ללקוחות ממדינות האיחוד האירופי. invest.com עלתה לכותרות בסוף 2014, כשסינגולריטים של חוגג רכשה את דומיין האתר תמורת 5 מיליון דולר. במאי 2016 הכריזה invest.com על גיוס של 20 מיליון דולר לצורך פעילותה כפלטפורמה למסחר בנגזרים פיננסיים, ניהול תיקי השקעות, מסחר אלגו (algo-trading) ומסחר במניות ב-31 מדינות באירופה. ואולם באפריל האחרון הפסיקה את המסחר בניירות ערך, לדבריה, על רקע הגברת הרגולציה על שוק המט"ח הקמעונאי והמסחר בחוזי הפרשים (CFD). החברה הודיעה אז כי "מדובר בשינוי אסטרטגי של פעילותה, שתתמקד בהזדמנויות בעולמות הבלוקצ'יין".

חוגג, שעשה את צעדיו הראשונים כיזם לפני כ-10 שנים, כשהקים יחד עם אחיו, עודד חוגג, את הסטארט-אפ Mobli שפיתח אפליקציה לשיתוף תמונות, נולד וגדל ביישוב הדרומי מיתר ולמד בתיכון בבאר שבע. כנער אף שיחק כדורגל בקבוצת בית"ר באר שבע. חוגג, שכיום גר בתל אביב, הצליח לגייס להשקעה ב-Mobli, בין השאר, את איל האנרגיה הקזחי קנגס רקישב. ואולם לאחר שהושקעו במיזם כ-20 מיליון דולר, הפיתוח של Mobli הסתיים ב-2016 ללא הצלחה. 

עסקת הנדל"ן בכפר שמריהו בביטקוין וצו העיקול על הקרקע של בן דב

השנה היה מעורב יזם ההייטק משה חוגג באחת העסקאות הגדולות שבוצעו בשוק נדל"ן היוקרה - רכישת קרקע בת חמש דונם בכפר שמריהו מאיש העסקים אילן בן דב, תמורת 19 מיליון דולר. העסקה שנחשפה לראשונה ב"גלובס" ביוני השנה, נקלעה במהרה למהמורה לא צפויה בדרך - הליך משפטי שנפתח לצורך עיקול כספי התמורה בעסקה.

בחודש שעבר, על רקע עסקת המכירה לחוגג, הגיש המנהל המיוחד של חברת סקיילקס שקרסה, עו"ד אופיר נאור, בקשה למתן צו עיקול על נכסיו של בן דב, בטענה כי יש חשש שבן-דב יבריח נכסים. העיקול התבקש והתקבל במעמד צד אחד, במסגרת תביעה נגזרת נגד בן-דב ואחרים בפרשת "חלוקת הדיבידנדים האסורה" בסקיילקס שקרסה.

חוגג נקלע שלא בטובתו לסאגה המשפטית שלא הייתה קשורה אליו, ואולם היא נפתרה מהר. לאחר דיון אחד בבקשה, עו"ד נאור ובן דב משא ומתן הגיעו להסכמה כי בן דב יעמיד שני נכסים אחרים שישמשו כבטוחה למקרה שהוא יפסיד ב"תביעת החלוקות האסורות", והעיקול על הקרקע בכפר שמריהו - יבוטל.

בכך נסללה הדרך להשלמת עסקת חוגג-בן דב. העסקה עוררה עניין לא רק בשל התמורה הגבוהה ששולמה בה, אלא גם בשל העובדה כי 15% מהתמורה לבן-דב - 2.85 מיליון דולר - שולמה באמצעות ביטקוין. מדובר, ככל הידוע, בפעם הראשונה שבה נדל"ן בישראל נמכר תמורת מטבעות דיגיטליים.