כל ההבדל בין משרות של שיט למשרות בולשיט

"משרות שיט הן פשוט משרות רעות. עבודות השוברות את הגב, בעלות שכר נמוך, בלתי מוערכות. משרות בולשיט הן לעתים קרובות משרות שבהן אתה זוכה לשכר נאה, מלווה בחבילות הטבות, ומתייחסים אליך כאילו אתה חשוב וכאילו אתה עושה דבר שחייב להיעשות - אולם למעשה אתה יודע שאתה לא"

מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק
מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק

פרופ' יוסי דהאן הוא יו"ר ועד מרכז אדווה, מרכז שנחשב בציבור "חברתי". הוא פרופסור למשפטים וראש החטיבה לזכויות אדם במרכז האקדמי למשפט ועסקים. תחום התמחותו הוא דיני עבודה, זכויות עובדים וצדק גלובלי, תיאוריות של צדק חברתי, הזכות לחינוך וצדק חינוכי. ההיכרות שלי איתו היא ממאמריו ומהפוסטים שהוא מעלה בפייסבוק, המפנים לעתים למאמרים אחרים - והם תמיד אותם מחכימים ועם תובנות, בין שמסכימים איתן ובין שלא מסכימים איתן.

אני חושב שאחד הפוסטים שהעלה השבוע יעוררו הזדהות בקרב כל עובד בכל ארגון, מאחר שהוא מתאר את המציאות של עולם העבודה כהווייתה. כותרת הפוסט הייתה "על משרות בולשיט ומשרות שיט". דהאן ציטט את דיוויד גרבר, פרופ' לאנתרופלוגיה בבית הספר לכלכלה בלונדון שהתראיין לרגל ספרו החדש ועמד על ההבדל בין משרות של בולשיט לבין משרות של שיט. "משרות שיט הן פשוט משרות רעות", אומר גרבר, "כאלו שאתה לעולם לא רוצה לעבוד בהן. עבודות השוברות את הגב, בעלות שכר נמוך, בלתי מוערכות, שבהן מתייחסים לאנשים בחוסר הערכה וכבוד. בדרך כלל, משרות שיט הן לא בולשיט, אלו אינן משרות חסרות משמעות וחסרות ערך, כיוון שלמעשה משרות שיט הן משרות שבהן אנשים עושים דברים בעלי ערך. כמו להסיע אנשים למקומות שונים, אנשים בונים דברים, דואגים לאנשים אחרים ומנקים אחריהם. משרות בולשיט הן לעתים קרובות משרות שבהן אתה זוכה לשכר נאה, מלווה בחבילות הטבות, ומתייחסים אליך כאילו אתה חשוב וכאילו אתה עושה דבר שחייב להיעשות - אולם למעשה אתה יודע שאתה לא. כך שלמעשה מדובר בהבחנה בין ניגודים".

כנשאל גרבר כמה משרות בולשיט הוא סבור שאפשר לחסל ואיזו השפעה תהיה לכך על החברה, הוא ענה בצורה חד משמעית: "למעשה את כולן - זו הנקודה. משרות בולשיט הן כאלו שמי שמבצע אותן מאמין בסתר שאם המשרה (או לעתים כל התעשייה) הייתה נעלמת זה לא היה משנה כלל לחברה... או אולי כמו במקרה של טלמרקטינג, לוביסטים, והרבה מאוד משרדי עורכי דין העובדים עבור תאגידים כלכליים העולם יהיה מקום טוב יותר אם הם ייעלמו. וזה עוד לא הכול: תחשוב על כל האנשים שעושים עבודה אמיתית על מנת לתמוך במשרות הבולשיט, אלה המנקים את המשרדים שלהם, השומרים עליהם, וכל אלה המטפלים בנזקים הפסיכולוגיים והחברתיים הנגרמים לאנשים על ידי אנשים העובדים קשה מאוד ללא שום תכלית. אנחנו יכולים לחסל בקלות חצי מהעבודה שהאנשים הללו עושים ויהיו לכך השפעות חיוביות על הכול - מאמנות, דרך תרבות ושינוי האקלים". 

אחרי הדברים הללו, שאני מאמץ לחלוטין, כדאי לכל אחד להתבונן סביבו, בארגון שהוא עובד, ולחשוב כמה משרות בולשיט יש שם, בדרך כלל בשדרת הניהול, שהתנפחה מאוד בשני העשורים האחרונים. בכמה עורכי דין מוקף הארגון (לפעמים אלה עורכי דין שמתקנים את מה שהם קלקלו), כמה יועצים חיצוניים לוקחים הארגונים, יועצים לכל עניין ודבר, כמה לוביסטים נשכרים כדי לתמוך בהם או יועצי תקשורת כדי למרק את המוניטין שלהם, אף שיש אנשים בתוך הארגון שתפקידם לעשות זאת (למשל, סמנכ"ל אסטרטגיה, סמנכ"ל פיתוח עסקי ואחרים). כמה בולשיט יש בכל ארגון.