המטבע שרצה להיות גרסה משופרת של ביטקוין - וצנח ב-90%

המטבע הדיגיטלי ביטקוין קאש, שמאפשר ביצוע מהיר יותר של עסקאות עם עמלות נמוכות יותר, נוצר לפני כשנה בעקבות פיצול ברשת הביטקוין, ומפתחיו קיוו להפוך אותו לאמצעי תשלום פופולרי • בינתיים נראה כי השוק מעדיף את מטבע הקריפטו המקורי על פני הגרסה הזאת

השוק השורי של ביטקוין קאש לא החזיק מעמד / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK
השוק השורי של ביטקוין קאש לא החזיק מעמד / אילוסטרציה: SHUTTERSTOCK

השוק השורי במטבעות קריפטוגרפיים העניש את המשקיעים שרכשו ביטקוין בשיא הקריפטומניה אשתקד. אך משקיעים שהימרו על יריביו של הביטקוין, שנראו מבטיחים בעבר, ספגו הפסדים ברוטליים עוד יותר.

קחו למשל את ביטקוין קאש (Bitcoin Cash), מטבע שהושק בהשראת הביטקוין ב-1 באוגוסט 2017, ושנע באופן עצמאי מהביטקוין המקורי. בדצמבר צנח הביטקוין ב-67% מהשיא התוך-יומי שלו בסך 20,089 דולר , וביטקוין קאש התרסק ב-88% משיא של 4,355.62 דולר, על פי CoinMarketCap.com. שלשום (ו') בערב נסחר ביטקוין קאש בסביבות 533 דולר.

שוויים של מאות מטבעות אחרים נחתך בפראות, אך ביצועיו הגרועים של ביטקוין קאש ראויים לציון מכיוון שהם משקפים סוגיה רחבה יותר: האם יכולים מטבעות וירטואליים להפוך לאמצעי תשלום שיחליף את הכסף המסורתי?

תומכי ביטקוין קאש המציאו אותו כאמצעי לפתרון הבעיות שמנעו לדעתם מהביטקוין להפוך לאמצעי תשלום מיינסטרימי בדומה לפייפל או ויזה.

קבוצה זו של תומכי מטבעות קריפטוגרפיים - שכוללת את רוג'ר ור, משקיע בולט במטבעות קריפטוגרפיים, שזכה לכינוי Bitcoin Jesus - טענו שרשת הביטקוין המקורית הפכה לאיטית מדי וכי המשתמשים שילמו עמלות גבוהות מדי בגין משלוח מטבעות ביטקוין זה לזה. תומכים אלה טוענים שהמנגנון הביטקוין המסורבל גרם למשקיעים להתייחס לביטקוין כאל השקעה לשמירה על ערך ממונם, בדומה לזהב, ולא כאל אמצעי שימושי לרכישת המבורגרים במקדונלד'ס או קפוצ'ינו.

הדיון בסוגיית יעילותו של הביטקוין כאמצעי תשלום ממשיך לסעור. רבים ממשקיעים הביטקוין מחשיבים אותו לאמצעי גידור נגד קריסת המטבעות הממשלתיים, אך לעתים קרובות הם משתמשים בו גם כאמצעי תשלום.

לאחר קמפיין כושל לביצוע רפורמה פנימית בביטקוין, פרשו המורדים ויצרו את ביטקוין קאש במהלך שיצר פילוג חריף בקהילת תומכי המטבעות הווירטואליים. הטכנולוגיה הבסיסית של המטבע הקריפטוגרפי החדש זהה כמעט לחלוטין לזו של הביטקוין, למעט שינוים שנועדו להאיץ את קצב העסקאות ולהקטין את העמלות.

שנה לאחר מכן, עולה ממחקר שנערך באחרונה, כי ביטקוין קאש לא הגשים את התקוות שנתלו בו. כמה ספקי שירותי עיבוד תשלומים קריפטוגרפיים שמאפשרים לעסקים לקבל תשלומים במטבעות קריפטוגרפיים, ערכו מחקר שהעלה כי במאי הסתכם סך התשלומים שבוצעו בביטקוין קאש ב-3.8 מיליון דולר בלבד. זוהי ירידה לעומת 10.5 מיליון דולר במארס, לדברי Chainalysis, חברת אנליטיקה שביצעה את המחקר. תומכי ביטקוין קאש מציינים כי גם התשלומים בביטקוין ירדו, אם כי לא באופן תלול כל כך, וכי המטבע הקריפטוגרפי החביב עליהם זול יותר לשימוש.

"למרות הירידה במחיר, כל החדשנות המרגשת מתרחשת בביטקוין קאש", כתב באימייל מייק קומרנסקי, יועץ לאיגוד ביטקוין קאש, ארגון שמקדם את השימוש במטבע זה. ור, המשמש גם הוא כיועץ לארגון, לא השיב לפניה שבה התבקש להגיב.

יש סיבות רבות לכך שהביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים אחרים לא המריאו כאמצעי תשלום, כולל תנודתיותם וחוסר הוודאות לגבי מעמדם הרגולטורי, שמרתיע עסקים רבים מאימוץ השימוש בהם.

ביטקוין קאש עדיין ניצב במקום הרביעי ברשימת המטבעות הקריפטוגרפיים רבי הערך ביות במונחי שווי ושק, אך ערכו ירד ביחס לביטקוין, ופירושו של דבר הוא שמשקיעים שהימרו עליו בעבר עברו בחזרה למטבע המקורי. יחידת ביטקוין קאש אחת שווה כעת כ-8% מיחידת ביטקוין, לעומת 18% בתחילת מאי, על פי נתוני CoinMarketCap.com.

מבחינת המשקיע הממוצע, ההבדלים הטכניים בין שני המטבעות אינם כל כך חשובים. במקום זאת, נראה שהשוק מעדיף את המטבע בעל המותג החזק יותר, לדברי מרטין גרסיה, מנכ"ל Genesis Global Trading, חברת סחר במטבעות דיגיטליים.

"הביטקוין מתנהג כמטבע הדומיננטי יותר", אמר גרסיה.