250 מיליון שקל שחולטו לשיכון ובינוי - לא ישוחררו עד פברואר

הסכום הופקד בפברואר השנה בקרן חילוט כ"סכום תפוס", כדי לשחרר חשבונות של החברה, ולאפשר את המשך פעילותה תוך כדי חקירת התנהלותה באפריקה • לפני כשבועיים נחקרו בפרשה בעלת השליטה הקודמת, שרי אריסון, ואפרת פלד, המנהלת את עסקיה

משה לחמני, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
משה לחמני, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

בצל החקירות המעמיקות בנוגע להתנהלותה באפריקה, סכום בהיקף של כ-250 מיליון שקל שאותו הפקידה חברת שיכון ובינוי , המסובכת בחקירה פלילית בנוגע למתן שוחד במסגרת פעילותה במדינות שונות באפריקה, יישאר תפוס לעוד חצי שנה - כך דיווחה היום החברה לבורסה.

ב-21 בפברואר השנה הפקידה החברה את הסכום בקרן חילוט כ"סכום תפוס", כדי לשחרר חשבונות של החברה ולאפשר את המשך פעילותה. כעת, על רקע התמשכות והסתעפות החקירה, הסכום שהופקד לא ישוחרר בינתיים.

לפני כשבועיים נחקרו בפרשה בעלת השליטה הקודמת של שו"ב, שרי אריסון (שמכרה לאחרונה את השליטה בחברה לאיש העסקים נתי סיידוף), ואפרת פלד, המנהלת בפועל את עסקיה של אריסון. מדובר בפרשה בינלאומית שעניינה מתן שוחד על-ידי בכירים בשו"ב, אשר לה פעילות ענפה בתחום התשתיות והבנייה בארץ ובעולם, ובמסגרתה הועברו לכאורה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים, בד בבד עם ביצוע עבירות נוספות.

על פי החשד, תשלומי השוחד נועדו לאפשר ביצועם של מיזמי בנייה בהיקף מאות מיליוני דולרים בקניה ובמדינות נוספות בעולם. מדובר בסבב נוסף של חקירות במסגרת החקירה שהחלה בפברואר השנה. במשרדי להב 433 של המשטרה רוצים להבין עד כמה גבוה בפירמידה של קבוצת שיכון ובינוי וקבוצת אריסון עולה פרשת השוחד לכאורה, והאם מנגנון השוחד הנחקר הובא גם לידיעת אריסון ומקורבים אחרים לה בתוך הקבוצה.

בחודש שעבר נעצר ונחקר משה לחמני, יו"ר שיכון ובינוי, בחשד למעורבות בפרשת השוחד, וכן נפתח סבב חקירות נוסף של החשודים "הוותיקים" בה, ונחקרו, שוב, מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, עופר קוטלר, יו"ר שיכון ובינוי לשעבר רוית ברניב, ומנכ"ל SBI - (סולל בונה ארצות חוץ), רוני פאלוך.

המשקיעים לא התרגשו מהדיווח ומניית שו"ב נסחרה היום בעלייה קלה. סיידוף רכש את השליטה (כ-47% מההון) בכ-1.1 מיליארד שקל ביוני השנה (בהנחה של 14% על מחיר המניה בבורסה אז), עסקה שהושלמה לפני כשלושה שבועות (ב-6 באוגוסט). מאז ההודעה על העסקה רשמה מניית שו"ב עלייה של 15%, ושווי ההחזקה של סיידוף מתקרב לכ-1.5 מיליארד שקל, כך שהוא מורווח "על הנייר" כ-400 מיליון שקל.