נפילת מניות כלל ביטוח גרמה לאי.די.בי הפסד של 174 מיליון ש'

שתי חברות ההחזקה של אדוארדו אלשטיין - אי.די.בי פתוח ודסק"ש - פרסמו דוחות כספיים עם תוצאות מנוגדות • דסק"ש עברה ברבעון השני לרווח נקי של כ-1.2 מיליארד שקל • אי.די.בי, לעומתה, רשמה הפסד נקי של 174 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

כלל ביטוח מהצד האחד ושופרסל מהצד השני, הובילו את שתי חברות ההחזקה של אדוארדו אלשטיין - אי.די.בי פיתוח ודסק"ש - לשני כיוונים נפרדים בדוחותיהן הכספיים לרבעון השני השנה.

אי.די.בי פתוח סיימה את הרבעון השני השנה עם הפסד נקי של 174 מיליון שקל, לעומת הפסד של 91 מיליון שקל ברבעון המקביל. המעבר להפסד נבע ברובו מירידת ערך של מניות כלל ביטוח  שהקבוצה מחזיקה, בהיקף של כ-375 מיליון שקל לעומת רווח של 58 מיליון שקל ברבעון המקביל. המניה ירדה במהלך הרבעון בכ-19%, אולם מתחילת הרבעון הנוכחי היא שינתה כיוון ורשמה עלייה של כ-23%, כך שבדוחות הרבעון השלישי אי.די.בי צפויה, ככל הנראה, לרשום רווח גדול על ההחזקה.

גורם נוסף שהשפיע על התוצאות ברבעון השני היה ירידה של כ-40 מיליון שקל בשווי של פרויקט ה"טיבולי" בלאס וגאס. מנגד, ירידה בשווי ההוגן של ההלוואות הנחותות ההמירות שקיבלה אי.די.בי מאלשטיין עקב השינוי בסיכון האשראי של החברה, "סידרה" לה רווח מימון של 427 מיליון שקל ברבעון.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה אי.די.בי פתוח עם הפסד בסך 427 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 376 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בעיקר על רקע רווח מהירידה בשווי ההלוואות מאלשטיין, יחד עם ירידה של 18% במניות כלל ביטוח (הפסד של 320 מיליון שקל לעומת רווח של 294 מיליון שקל בתקופה המקבילה), וכן גם הפסד של 296 מיליון שקל עקב ירידה בשווי אגרות החוב שהנפיקה אי.די.בי לחברת דולפין של אלשטיין במסגרת עסקת פיצול אי.די.בי פתוח מדיסקונט השקעות  (דסק"ש).

חברת התעופה ישראייר רשמה הפסד של 7 מיליון שקל ברבעון השני של השנה, לעומת רווח של כ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, בעת שהכנסותיה ברבעון הצטמקו ב-3.5% לרמה של 299 מיליון שקל והיא עברה להפסד תפעולי של 13 מיליון שקל ברבעון זה לעומת רווח תפעולי של כ-8 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך עולה מהדוחות שפרסמה אי.די.בי פתוח בסוף השבוע (פעילות ישראייר מוגדרת בדוחות כמגזר אי.די.בי תיירות).

את המחצית הראשונה של השנה סיימה ישראייר, שמתמודדת בדומה לאל על עם התחרות ההולכת וגוברת בטיסות לישראל וממנה, עם גידול של 3.5% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2017, שהגיעו לרמה של 538 מיליון שקל. השורה התפעולית הצביעה על מעבר להפסד של 24 מיליון שקל לעומת רווח של כ-5 מיליון שקל בתקופה המקבילה, והפסד נקי של 27 מיליון שקל לעומת הפסד של 10 מיליון שקל אשתקד.

ההרעה בתוצאות של אי.די.בי פתוח הביאה לעלייה חדה בתשואות על אגרות החוב שלה בחודשים האחרונים. סדרה י"ד של אי.די.בי נסחרת כיום לפי תשואה שנתית לפדיון של 8.3%, למרות שלמחזיקים בה יש שיעבוד מלא על 76.6% ממניות דסק"ש. אג"ח ט', אשר לה אין שיעבודים כלל, נסחרת לפי תשואה גבוהה של כ-11.5%.

תוצאות המחצית של החברות מקבוצת אי.די.בי
 תוצאות המחצית של החברות מקבוצת אי.די.בי

מסלקום לשופרסל, מהפסד לרווח

אם ברבעון הראשון של השנה רשמה דסק"ש הפסד שנבע במידה רבה ממחיקה שביצעה בגין החזקתה בחברת הסלולר סלקום, הרי שברבעון השני הערכת שווי לחברה אחרת בה היא מחזיקה, דווקא סייעה לה.

דסק"ש, שפרסמה את דוחותיה הרבעוניים זמן קצר לפני אי.די.בי פתוח, רשמה ברבעון השני רווח נקי של כ-1.2 מיליארד שקל, לעומת הפסד של 122 מיליון שקל ברבעון המקביל.

המהלך המרכזי שתרם לרווח הגדול היה מכירת 16.5% ממניות שופרסל  שהחזיקה דסק"ש בכ-850 מיליון שקל (מה שהוריד אותה להחזקה של 33.6% מהרשת) בסוף חודש יוני. מלבד ההזרמה המיידית לקופת החברה, יכלה דסק"ש לעדכן את השווי ההוגן של יתרת ההחזקה בשופרסל, כך שסך הרווח מהמהלך עמד על כ-1.23 מיליארד שקל ברבעון השני.

אגב זאת, לאחר שהודיעה דסק"ש כי ירדה משליטה ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל, הוביל אלשטיין מהלך להדחת יו"ר שופרסל, ישראל ברמן. מהלך זה הוביל לכך שברמן בחר לפרוש מתפקידו.

בכל אופן, את המחצית הראשונה של השנה דסק"ש, המחזיקה מלבד שופרסל גם ב-43% מסלקום, 64.4% מנכסים ובניין, 50% מאלרון וכ-69% מבית ההשקעות אפסילון (לצד עוד מספר חברות פרטיות) - סיימה עם רווח נקי של 924 מיליון שקל על רקע עסקת שופרסל, לעומת הפסד של של 162 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017.