דוחות הביטוח: שחיקה במנורה, שיפור באיילון והכשרה הקטנות

הרווח הכולל של מנורה מבטחים קטן במחצית הראשונה השנה ב-51% ל-68 מיליון שקל • הכשרה ביטוח משכירה נכס למשפחת אלעזרא ותשתתף בשיפוצו • איילון עברה מהפסד לרווח בתחום ביטוח החיים

צמיחה / צילום: Shutterstock
צמיחה / צילום: Shutterstock

הפרשה לעתודות בתחום הביטוח הסיעודי - במקביל לירידה בהכנסות מהשקעות, לירידה במרווח הפיננסי וליציבות יחסית בדמי הניהול - השפיעה יותר משחרור עתודות כתוצאה מעלייה בריבית, והובילה את מנורה מבטחים להציג ירידה של 37% ברווח הכולל ברבעון השני השנה, לכ-53 מיליון שקל. הרווח הכולל ירד בכ-51% מתחילת השנה, והסתכם בכ-68 מיליון שקל. במקביל, קבוצת הביטוח הקטנה יותר, איילון, הציגה ברבעון השני גידול ברווח הנקי, אף שהרווח הכולל שלה היה יציב ברבעון השני, וירד בכ-11% במחצית הראשונה.

שתי חברות אלה לא נהנות מהתזוזות בריבית בדומה למגדל ולכלל ביטוח, שכבר דיווחו על עלייה ניכרת ברווח, וזאת מאחר ששתי האחרונות נהנות מתיקי ביטוחי החיים הגדולים ביותר בשוק.

נחזור למנורה מבטחים, שמנוהלת על-ידי יהודה בן אסאייג. בהסתכלות על מגזרי הפעילות עולה, כי הרווח בחיסכון לטווח ארוך צמח ברבעון השני, הודות לשחרור העתודות בגלל הריבית העולה, שכמעט והכפיל את הרווח מתחום הביטוח חיים, וגם הודות לצמיחה העקבית והניכרת ברווח הכולל לפני מס מניהול קרנות הפנסיה. עם זאת, בתחום ביטוחי הבריאות והסיעוד עברה מנורה מבטחים להפסד, בעוד שבביטוח הכללי היא רשמה ירידה ברווח. עוד נציין, כי ניהול קופות הגמל וההשתלמות הניב למנורה מבטחים הפסד ברבעון השני, שהיה גבוה כמעט פי שלושה מההפסד שהתחום הזה הניב לקבוצה ברבעון המקביל אשתקד.

מתחילת השנה הצטמצם הרווח הכולל לפני מס בביטוח חיים של מנורה מבטחים ב-64%, והרווח בגמל ובהשתלמות נחתך בכמחצית. רק תחום הפנסיה הניב עלייה, של כ-30%, ברווח הכולל לפני מס. במחצית הראשונה הניב הביטוח הכללי למנורה מבטחים רווח כולל לפני מס הגבוה בכ-14% מאשר ברבעון המקביל אשתקד.

ומה לגבי תחום ביטוחי הבריאות והסיעוד? מדובר בתחום שהסב למנורה מבטחים הפסד כולל לפני מס של כ-64 מיליון שקל במחצית הראשונה השנה, לעומת רווח של כ-15.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה - פער ניכר שנוצר על רקע גידול בפרמיות שגובה החברה בתחום. ביחס לביטוח הסיעוד נציין, כי ההפרשה לעתודות גזלה בתקופת הדוח הכספי השנה כ-45 מיליון שקל מרווחי מנורה מבטחים לאחר מס.

סך הפרמיות שגבתה מנורה מבטחים במחצית גדל בכ-12% לכ-3.9 מיליארד שקל, ובשקלול דמי הגמולים בגמל ובעיקר בפנסיה רשמה הקבוצה במחצית עלייה של כ-11% בפרמיות ובדמי הגמולים, שהסתכמו בכ-5.5 מיליארד שקל. אגב, מנורה מבטחים מציגה ירידה בפרמיות בכל תחומי הביטוח הכללי, להוציא תחום הרכב רכוש, שצמח בשיעור מתון מאוד, הן מתחילת השנה והן ברבעון השני בלבד.

שיפור ברווח החיתומי של איילון

לגבי איילון, שאותה מנהל אריק יוגב, נציין כי עברה מהפסד לרווח בביטוח חיים הן ברבעון והן מתחילת השנה, לא רק בגלל הריבית, כי אם גם הודות ל"שיפור ברווח החיתומי". גם בביטוחי הבריאות והסיעוד יש שיפור בתוצאות החברה ברבעון ומתחילת השנה, בעוד שבתחומי הביטוח הכללי - עיקר פעילות הקבוצה - חלו ירידות ברווח הכולל לפני מס, הן ברבעון והן מתחילת השנה. את הרבעון השני סיכמה איילון עם רווח כולל של כ-13 מיליון שקל, ובמחצית הראשונה כולה הרווח הכולל הסתכם בכ-29 מיליון שקל.

עוד חברת ביטוח שדיווחה על תוצאותיה, אף שמניותיה לא נסחרות בבורסה, היא הכשרה ביטוח, שבניהול שמעון מירון. החברה רשמה שיפור בתוצאותיה, הן ברבעון והן מתחילת השנה, וזאת בעיקר בגלל שיפור ממגזר ביטוח כללי, שנבע "בעיקר משיפור חיתומי בענפי רכב רכוש ורכב חובה, בעקבות עדכון עתודות אקטואריות בגין שנות חיתום ישנות שבוצע בתקופה המקבילה אשתקד", כדברי החברה. בשורה התחתונה עברה החברה מהפסד של כמיליון שקל ברבעון השני אשתקד לרווח רבעוני כולל של כ-15.4 מיליון שקל השנה, ובמחצית הרווח הכולל נסק מכ-2.7 מיליון שקל לכ-25.7 מיליון שקל.

כמו כן, בדוחותיה פירטה הכשרה ביטוח, כי "בחודש יולי 2018 אישר דירקטוריון החברה השכרת שטח של כ-1,250 מ"ר במרינה באשקלון לאחיו של יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה (אלי אלעזרא, ר' ש') לצורך הקמת אולם אירועים", כשהיא מדווחת שתשתתף בשיפוץ: "החברה תישא בעלות יחסית של עבודות ההתאמה בסך מקסימלי של עד 6.5 מיליון שקל או עד 5,000 שקל למ"ר".