התפוצץ צינור? שי פרמינגר התפטר מתפקידו כדירקטור בנתג"ז

פרמינגר התנגד למינויים של יואב נבון וליאורה ליפץ לדירקטורים חיצוניים בחברה הממשלתית, שבה הדירקטורים ממונים על ידי שרי האוצר והאנרגיה • לפי דיווח החברה, ההתנגדות באה על רקע מחלוקת בנוגע לכשירותו לתפקיד של נבון ולמומחיותה הפיננסית של ליפץ

שי פרמינגר. הודיע על התפטרות לאלתר / צילום: איל יצהר
שי פרמינגר. הודיע על התפטרות לאלתר / צילום: איל יצהר

לרוב, התפטרויות של דירקטורים ושל נושאי משרה זוכות לדיווחים לקוניים בלבד לבורסה והחברה הממשלתית נתיבי הגז (נתג"ז) נמצאת בדרך כלל מתחת לרדאר של המשקיעים. אבל בימים האחרונים המצב הזה השתנה. החברה, העוסקת בהקמה ותפעול של המערכת להולכת גז טבעי, הוציאה בסוף השבוע דיווח לבורסה החושף חילוקי דעות חריפים בתוך דירקטוריון החברה - שהובילו להתפטרותו לאלתר של הדירקטור שי פרמינגר.

בעדכון שפרסמה נתג"ז היא מציינת כי פרמינגר הודיע על התפטרותו לאלתר, בשל התנגדותו לשתי החלטות שהתקבלו בישיבת הדירקטוריון בשבוע שעבר - הקשורות למינויים של יואב נבון וליאורה ליפץ המועמדים לדירקטורים חיצוניים בחברה. לפי הדיווח של נתג"ז, ההחלטות נוגעות לכשירותו לתפקיד של נבון ולמומחיותה החשבונאית והפיננסית של ליפץ.

מינויים של השניים עומד כעת על הפרק, לאחר שבחודש יוני עברה אחת מסדרות האג"ח של החברה (ד'), שהיקפה כ-1.2 מיליארד שקל, ממסחר ברצף מוסדיים למסחר בבורסה. הסדרה, הנסחרת בתשואה של כ-2%, מדורגת AA ו-Aa1 על-ידי S&P מעלות ומידרוג, ומלבדה לנתג"ז שתי סדרות נוספת (א' ו-ג') בהיקף כולל של כ-1.7 מיליארד שקל.

תקנון נתג"ז קובע כי הדירקטוריון שלה יכלול לפחות שני דירקטורים חיצוניים, כשמספר חברי הדירקטוריון נקבע בטווח של בין שלושה לתשעה. כל עוד החברה היא ממשלתית, מינוי הדירקטורים - לרבות דירקטורים חיצוניים - מתבצע על ידי השרים הרלוונטיים ותקופת כהונתם וסיום כהונתם הם בהתאם לחוק החברות הממשלתיות וחוק החברות.

נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל) עוסקת מאז הוקמה בשנת 2004 בתכנון, מימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכת הולכת הגז הטבעי בלחץ גבוה בישראל. מערכת ההולכה כוללת קווי צינורות להולכה של גז טבעי, ביבשה ובים, מתקנים הקשורים אליהם, תחנות קבלה ותחנות להפחתת לחץ הגז מלחץ גבוה ללחץ נמוך, ותחנות הגפה לאורך התוואים של חלקי המערכת. מנכ"ל החברה הוא שמואל תורג'מן והמנכ"ל הוא איתן פדן.

פרמינגר החל לכהן כדירקטור בנתג"ז בנובמבר 2015. בחמש השנים האחרונות הוא עומד בראש חברת סליקת הצ'קים ERN, וטרם לכך כיהן כמנכ"ל גאון אחזקות, אליה הגיע כשהייתה תחת ידיו של בני גאון המנוח, אשר הסתייע בו בהקמת הקבוצה.

בסיכום שנת 2017 הכנסותיה של נתג"ז עלו ב-4% ל-553 מיליון שקל, אולם הוצאות ההפעלה שלה גדלו ושחקו את הרווח הגולמי והתפעולי, והרווח הנקי השנתי שלה צנח ב-26% ל-80 מיליון שקל.