הטוענים לכתר - מה מציעים המועמדים לראשות עיריית חיפה

הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו בעוד חודשיים • "גלובס" פנה אל המועמדים הלא מכהנים בערים הגדולות וביקש לשמוע על התוכניות שלהם בנושאי תכנון עירוני, בנייה ותחבורה • חיפה

חיפה / צילום: שאטרסטוק
חיפה / צילום: שאטרסטוק

ד"ר עינת קליש רותם
סיעת חיים בחיפה

בלי גימיקים כמו מטרונית ורכבלים

גיל: 48

פעילות ציבורית: חברת מועצת העיר, מתכננת ערים במקצועה

הבעיות העיקריות של העיר:

"עיריית חיפה לא יודעת לחדש את העיר. מבזבזת כסף על קוסמטיקה, על מערכות תחבורה שלא משרתות את התושבים, וכל השכונות הוותיקות ממשיכות להתפורר".

הפתרונות שלך:

"חיפה מחודשת - המרכז העירוני שלה, השכונות הוותיקות והמפרץ. חידוש הכוחות הכלכליים העירוניים, שדה תעופה, תעשיות מתקדמות.
"צריך אוטובוסים חשמליים פשוטים אך יעילים, שינוי מערך הקווים, תחנות אוטובוס מתקדמות וגם בנייני חניה. אין צורך בגימיקים כמו המטרונית שלא משרתת את תושבי חיפה, ולא ברכבלים יקרים. אפשר להשיג יותר, בשביל פחות כסף".

ד"ר עינת קליש
 ד"ר עינת קליש

ישראל סביון
סיעת אוהבי חיפה

לבנות 300 אלף מ"ר הייטק בעיר ב-5 שנים

גיל: 70

פעילות ציבורית: לשעבר מנכ"ל העירייה, מנכ"ל הגרנד קניון, יו"ר התיאטרון וחבר מועצת העיר

הבעיות העיקריות של העיר: 

"הבעיה הקרדינלית של חיפה היא מחסור בתעסוקה לצעירים, מסיימי הטכניון והאוניברסיטה וגם משתחררי צבא שלא יכולים להשתלב בהייטק.
"הבעיה השנייה היא שיש לנו עשר שכונות ותיקות, וביניהן באזור המפרץ: קרית חיים, דגניה, טרומן, בן צבי. בחיפה: גשר פז, נווה יוסף, חליסה, שער העליה, בת גלים, שפרינצק ונוה דוד, שבהן חייבים להקים מנהלת התחדשות עירונית.
"חייבים לעשות פה מהפך. גם ככה אנחנו ידועים שזה תהליך שלוקח הרבה שנים. אלה שכונות ישנות מאוד שחייבים לחדש אותן פיזית וחברתית/קהילתית ולכן צריך לעשות תכנון מחדש.
"צריך לאפשר פתרונות מגורים בני השגה לצעירים של חיפה".

הפתרונות שלך:

"לבנות 300,000 מ"ר הייטק בעיר התחתית ובהדר ב-5 שנים, שזה לא פשוט. התמהיל צריך להיות גם מקומות עבודה וגם מגורים.
"ההתחדשות העירונית תאפשר הצערה של העיר וגם תפחית את הארנונה בצורה דרמטית. חייבים לראות הכל באופן הוליסטי".

בועז גור
סיעת מקומי בחיפה

לא לאפשר בנייה לגובה בציר הכרמל, לתכנן מחדש את העיר מלמטה למעלה

גיל: 36

פעילות ציבורית: מכהן כבר חמש שנים כחבר מועצת העיר חיפה.

הבעיות העיקריות של העיר:

"זו עיר שאין בה תכנון לפנאי. זו עיר שמתוכננת לאנשים שנוסעים וחוזרים מהעבודה ולכל היותר יוצאים בערב לסרט. העיסוק בנושא הזה הוא בכלים ישנים. מקימים מרכזים שהם כמו מתנ"סים, כך בחורב 14, מרכז צעירים בבורלא, האבים בעיר התחתית. הבעיה היא שאנשים באים, צורכים תוכן והולכים. אף אחד מהמקומות האלה לא מייצר קהילה".

"המחיר הכבד ביותר של תמ"א 38, הוא לא רק זה שהיא מעמיסה על שכונות ואין מי שיממן את התשתיות הדרושות, אלא שהיא דוחפת להקצין את הפער שבין חיפה שלמעלה וחיפה של למטה. ייכנסו לכאן רק אוכלוסיות מאוד אמידות".

הפתרונות שלך:

"אני מציע שהרחובות של השכונות יהפכו למרכז החיים. צריך לתכנן מחדש את העיר מלמטה למעלה, וקודם כל השכונות למטה. אחד הדברים שהבאת החברה הכלכלית של חיפה זה לתכנן בשכונות החלשות - מנוה דוד דרך שער העלייה עד נוה יוסף. צריך להפוך את החברה הכלכלית ליזם ולהוריד מדרישות הרווח והמכפילים".
"העיר התחתית והדר הן שכונות צפופות ואי אפשר להתייחס אליהן כאילו פרויקט אחד גדול שינה אותן. הכוונה היא לשוק תלפיות, או לפרויקט הבנייה המזעזע בוואדי סאליב. הדבר הראשון שאעשה כשאהיה ראש עיר זה להשמיד את כל מה שנבנה במדרון ואדי סאליב: אבטל את הפארק, אקנה את כל הפרויקט ואהפוך את זה למוזיאון ההר. במדרון הזה נוצר אחד התהליכים החברתיים שמשפיעים על החברה הישראלית. תרבות והיסטוריה צריך לשמר".

בועז גור / צילום: ניצן כהן
 בועז גור / צילום: ניצן כהן

אביהו האן
סיעת הירוקים של חיפה

לפתח את שכונות החוף ולצמצם את היקף תמ"א 38 בשכונות הר הכרמל

גיל: 62

פעילות ציבורית: ראש סיעת ה"ירוקים" וחבר ותיק במועצת העיר חיפה. במקצועו מומחה לחדשנות טכנולוגית

מה הבעיות העיקריות של העיר:

"ב-15 השנים האחרונות, כמעט ולא קודמו תהליכים מהותיים בנושא של התחדשות עירונית בחיפה. זה יוצר מצב שהאזורים הכי יפים לא מתחדשים. מה שכן קורה זה שבאזור הכרמל יש היקפי בינוי מאד גדולים. זה יוצר מצב עקום שבו, באזורים האיכותיים של רכס הכרמל מנסים לייצר מאות תכניות תוך שינוי והרס האיכויות האורבניות של האזורים היפהפיים של העיר. הם משנים את פני הכרמל הוותיק כנגד הרצון של התושבים.
בעיה אחרת היא שבמקום לשנות את מפרץ חיפה מתעשיות פטרוכימיות, אנחנו משמרים תעשיות בעייתיות שמזהמות את העיר".

הפתרונות שלך:

"החזון שלי הוא לייצר תוכניות התחדשות עירונית לכל שכונות החוף, עם הרבה ירק וגני משחקים ומתנ"סים. המבנים נבנו עם הרבה שטחים פתוחים לא ממומשים וניתן לייצר שם משהו אחר ולנטרל חלקים מהעוצמתיות שמנסים לקדם ברכס הכרמל הוותיק. אני רוצה שיהיו שם דירות להשכרה ולצעירים, תוך עירוב שימושים.
"אני רוצה שבמפרץ חיפה יהיו סטארט אפים, מאות דונמים של תעשיות מתקדמות, כמו ביוקנעם. מקורות תעסוקה נקיים וחדשניים לילדים שלנו שגומרים את הטכניון והאוניברסיטה. כדי שלא יעזבו אותנו".

אביהו האן
 אביהו האן

מנדי זלצמן
סיעת חיפה מתעוררת

לא להתמכר להדמיות של יונה יהב. פיתוח כלכלי ומגורים

גיל: 66

פעילות ציבורית: כיהן בעבר כמנכ"ל נמל חיפה

מה הבעיות העיקריות של העיר:

"לחיפה יש מוסדות אקדמיים מפוארים שמשחררים מדי שנה אלפי בוגרים ורק חלק קטן מהם נשארים בעיר. הסיבה היא חוסר תעסוקה הולמת ובעיקר העדר דיור בר השגה לצעירים. אני מזמין אותך להתבונן הנוף של קו החוף בעיר, ממת"ם ועד קריית חיים: הכל מוזנח, הכל מט להתפורר, מט לנפול. הבניינים האלה בסטנדרטים נמוכים. הם לא עומדים בסטנדרטים של קור וחום ורעידות אדמה. לחיפה אין מרכז עיר. הגיע הזמן לחשוב מה הוא המע"ר של חיפה".

הפתרונות שלך:

"יונה ואנשיו נשענים על הדמיות. שובות לב. אני שואל אותך, איך זה יתממש? נניח שאתה היום מקים בנמל בתי קפה. אז ישבו בשאנטי בנמל ויסתכלו על פעילות חיל הים בבסיס ממול, עם הסוללות והפעילות הצבאית ומתחת לממגורות דגון הם מקבלים בקפוצ'ינו גם לשלשת של יונים".

לא להתמכר להדמיות, לעשות הכל בשום שכל, עם תכניות כלכליות. להודות בעובדה שעיריות לא יודעות לנהל כלום. צריך לעשות הכל ביזמות פרטית. צריך לעשות הכל במכרזים בינלאומיים ולא להשית את זה על העירייה".

מנדי זלצמן
 מנדי זלצמן