הנשק החכם בדרך? הפנטגון יקים מרכז בינה מלאכותית

בחודש הבא יפתח הפנטגון את מרכז הבינה המלאכותית המשותף • בעמק הסיליקון חוששים לשתף פעולה עם הצבא בתחום הבינה המלאכותית

הפנטגון / צילום: Reuters, Yuri Gripas
הפנטגון / צילום: Reuters, Yuri Gripas

על רקע חשדנות מצד עמק הסיליקון, וללא הנהגה ברורה מצד הבית הלבן בתחום הבינה המלאכותית, הפנטגון צפוי לפתוח בחודש הבא את מרכז הבינה המלאכותית המשותף (JAIC). הפנטגון הודיע על יצירת המרכז בחודש שעבר, ובעוד לא ידוע איפה ימוקם, או כמה אנשים יעבדו עבורו, הניו יורק טיימס חושף כי במרכז יושקעו 1.7 מיליארד דולר על פני חמש שנים, מתוכם 75 מיליון דולר מהתקציב השנתי הנוכחי, לפי מקור שמכיר את הנושא. במרכז יוקמו עשרות פרויקטים של AI עבור מחלקת ההגנה, בשיתוף פעולה עם חברות פרטיות ועם האקדמיה, ובעיקר עם חוקרים מעמק הסיליקון.

אלא שבעמק הסיליקון חוששים לשתף פעולה עם הצבא בתחום הבינה המלאכותית, ומוטרדים מהסיכון שפיתוחים כאלה עשויים להוות עבור האנושות. חשש זה בא לידי ביטוי כשפורסם כי גוגל משתתפת באחד מאותם פרויקטים של הפנטגון, פרויקט מייבן, שעוסק בטכנולוגיית ראייה ממוחשבת לזיהוי עצמים ואנשים בסרטונים שצילמו רחפנים. אלפי עובדי גוגל מחו על מעורבות החברה בפרויקט עד שלבסוף הלחץ פעל וגוגל החליטה שלא לחדש את השתתפותה בפרויקט.

במחלקת ההגנה מקווים כי המרכז החדש יסייע לשנות את המצב. ברנדן מק'קורד, שיוביל את המרכז אמר בחודש שעבר בפגישה פומבית שנערכה בעמק הסיליקון כי "אחת החוזקות הלאומיות הגדולות שלנו היא החדשנות והכשרון שנמצא במגזר הפרטי ובאקדמיה, אותו מאפשרת החברה החופשית והפתוחה שלנו. ה-JAIC יסייע לפתח את שיתופי הפעולה שלנו עם בני הברית שלנו באקדמיה ובתעשייה".

מק'קורד, ששירת כקצין בצוללת בחיל הים האמריקאי ולאחר מכן הוביל סטארט-אפים בתחום הבינה המלאכותית הדגיש כי המיקוד של המרכז יכלול "התחשבות בסוגיות אתיות והומניטריות, ובבטיחות של הבינה המלאכותית בטווח הקצר והארוך". הוא הוסיף כי המרכז יעבוד גם עם חברות טכנולוגיה שלא עבדו עם מחלקת ההגנה באופן מסורתי.

לפי הניו יורק טיימס, במאי שלח מזכיר ההגנה ג'ים מטיס מזכר לדונלד טראמפ בו הפציר בו לפתח אסטרטגיה לאומית בנושא בינה מלאכותית בטענה כי הממשל הפדרלי של ארה"ב לא עומד בקצב של התכניות השאפתניות של סין ומדינות אחרות.

בסין, חברות מסחריות ואקדמאים עובדים בשיתוף פעולה עם הצבא על פרויקטים בתחום ה-AI. ביולי של שנה שעברה, סין הודיעה כי היא מתכננת להפוך למובילה עולמית בתחום הבינה המלאכותית, וליצור תעשייה בשווי 150 מיליארד דולר לכלכלה שלה עד 2030.