מזור בצניחה של 30% מאז פרסום הדוחות בתחילת החודש

ברבעון השני רשמה חברת הרובוטיקה ירידה של 15% בהכנסות ומהשיא באמצע מארס צנחה המניה ב-35% • גם לאחר הנפילה מזור עדיין סיפקה תשואה פנומנלית של יותר מ-250% בשלוש שנים

המנכ"ל אורי הדומי. השכר לא עודכן שנתיים / צילום: איל יצהר
המנכ"ל אורי הדומי. השכר לא עודכן שנתיים / צילום: איל יצהר

מניית מזור רובוטיקה , אחת מיקירות המשקיעים בתל אביב בשנים האחרונות, רשמה אמנם עליות נאות בימים האחרונים, במקביל למגמה החיובית בשוק המניות כולו, אולם מאז שהעפילה לשיא באמצע חודש מארס היא השלימה צניחה של כ-35%.

מרבית הנפילה, כ-30%, התרחשה החודש - מ-2 עד ל-20 באוגוסט. זאת לאחר שבתחילת החודש החברה הציגה דוחות מאכזבים לרבעון השני של השנה, בהם רשמה ירידה של 15% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-13 מיליון דולר.

השינוי השתקף ברווחיות הגולמית של החברה, שירדה ברבעון מ-10.7 מיליון דולר (שיעור רווחיות גולמית של 69%) ל-7.4 מיליון דולר (שיעור של 56%). עם זאת, המעבר לשלב השני של מודל מדטרוניק אמור גם לשפר את הרווחיות התפעולית החברה פר מכשיר, בשל ירידה בהוצאות השיווק.

ואכן, עלויות השיווק ירדו מ-10.3 ל-6.2 מיליון דולר, נתון שקיזז את השינוי ברווח הגולמי. כך, ההפסד התפעולי ברבעון השני השנה לעומת השנה שעברה, היה דומה - 3.8 מיליון דולר השנה לעומת 3.6 מיליון דולר בשנה שעברה. כך גם ההפסד הנקי - 3.8 מיליון דולר ו-3.6 מיליון דולר בהתאמה.

מזור מפתחת ומשווקת מערכות להנחיה רובוטית לניתוחי עמוד שדרה ומוח. הצניחה האחרונה במניה באה, כאמור, על רקע המעבר לשלב השני של הסכם השיווק עם מדטרוניק. לפי ההסכם התאגיד האמריקאי לוקח על עצמו באופן בלעדי את שיווק המערכות של מזור, והחברות מתחלקות בהכנסות. כתוצאה מכך, מספר המערכות הנמכרות אמור לצמוח משמעותית, אך ההכנסה של מזור מכל מכשיר יורדת. נראה כי הצמיחה במספר המערכות הנמכרות עדיין לא התרחשה בקצב שיפצה על ההכנסות הנמוכות יותר.

בהסתכלות על ששת החודשים מתחילת השנה, מזור רשמה צמיחה מתונה בהכנסות - 5.9% לעומת התקופה המקבילה ל-28.7 מיליון דולר. שורת הרווח הנקי, שהייתה דומה לשורת הרווח התפעולי, הצביעה על ירידה בהפסדים מ-8.9 מיליון דולר ל-5.1 מיליון דולר.

מזור הזהירה את השוק כי תרשום ב-2018 צמיחה מתונה בלבד לעומת 2017, שבה רשמה צמיחה מרשימה ביחס לשנים הקודמות, בעקבות הכניסה לשלב הראשון של הסכם מדטרוניק - בו שיווקו החברות את המערכות זו לצד זו. אולם, נראה כי המשקיעים לא ציפו לירידה בהכנסות.

בכל אופן, בהסתכלות רחבה יותר, גם לאחר הנפילה בחודשים האחרונים מזור עדיין סיפקה למחזיקי מניותיה תשואה פנומנלית של יותר מ-250% בשלוש שנים, מהלך שהכניס אותה למדד ת"א-35 . שוויה עומד כיום על 4.5 מיליארד שקל, כ-1.25 מיליארד דולר, לא נמוך במיוחד לחברה עם קצב מכירות נוכחי של כ-60 מיליון דולר בשנה והפסד תפעולי.

מזור כבר אינה מספקת הערכות מוקדמות לגבי הכנסותיה מיד עם סיום הרבעון, כפי שעשתה בעבר. עם פרסום דוחות הרבעון ציין מנכ"ל החברה, אורי הדומי, כי "מספר המערכות שנמכרו ברבעון השני צמח משמעותית לעומת התקופה המקבילה. המטרה שלנו היא לרשום ב-2018 צמיחה מתונה לעומת 2017, שכן זו שנת מעבר עבורנו, לשלב השני של הסכם מדטרוניק. בשנה הזו נראה ירידה בהכנסה ממכשיר לצד עלייה במספר המכשירים הנמכרים והמהלך נועד להרחיב את החדירה שלנו והפריסה הגאוגרפית. עם הזמן הפריסה הרחבה תעלה גם את ההכנסות החוזרות שלנו ממתכלים ושירות על המכשירים הקיימים בשוק, אשר ברבעון הנוכחי כבר היוו 48% מההכנסות שלנו".

עוד אמר הדומי כי בהמשך השנה יוצג דור חדש של מכשיר ה-MazorX שישווק גם הוא כחלק מהסכם מדטרוניק. הדומי ציין כי השקעה זו יכולה להיות "אירוע שמשנה את השוק" וציין כי מזור מרחיבה את קיבולת הייצור שלה, כדי להיות מוכנה לרכישה של מערכות רבות מסוג זה.