פספסה: מניית כיל קפצה בכ-45% מאז שפוטאש מכרה אותה

אילו פוטאש הייתה יכולה להמתין עד היום ולא הייתה מוכרת את המניות בינואר, החברה הקנדית הייתה מרוויחה עוד 340-350 מיליון דולר (כ-1.2 מיליארד שקל) מהמימוש

מפעלי כיל בים המלח/ צילום: איל יצהר
מפעלי כיל בים המלח/ צילום: איל יצהר

העסקה שביצעה חברת הדשנים הקנדית פוטאש בינואר השנה, במסגרתה מכרה את מלוא ההחזקה בחברת כיל (13.8% מההון) בתמורה לכ-700 מיליון דולר (כ-2.4 מיליארד שקל), מתבררת בדיעבד כפספוס גדול - שכן מאז ועד היום ביצעה מניית כיל  מהלך עלייה של כ-45%. את המניות רכשו אז גופים מוסדיים מישראל ומחו"ל, שגם נהנו באותה עסקה מדיסקאונט.

העסקה של פוטאש בוצעה במחיר של 13.6 שקל למניה, ואילו כיום נסחרת מניית כיל במחיר של כ-20 שקל, המשקף לחברה שווי של 26 מיליארד שקל. על כן, אילו פוטאש הייתה יכולה להמתין עד היום, היא הייתה מרוויחה עוד 340-350 מיליון דולר מהמימוש (כ-1.2 מיליארד שקל).

עם זאת, יש לזכור כי המהלך של פוטאש - שלפני מספר שנים ביקשה להשתלט על כיל - היה מחויב המציאות. לנוכח דרישות רגולטוריות בסין ובהודו, לאחר המיזוג של פוטאש ואגריום לכדי ישות מאוחדת - נוטריאן (Nutrien), נדרשה פוטאש למכור החזקות במדינות שמחוץ לקנדה או לארה"ב, כדי לקבל אישור למיזוג.

צריך לציין גם שמניית כיל, הנמצאת בשליטת החברה לישראל של עידן עופר - שדווקא נהנה מהעלייה האמורה בשווי המניה, ביצעה מהלך עלייה של קרוב ל-20% בחודשיים שלפני עסקת המכירה של פוטאש, כך שהחברה הקנדית לא ביצעה את העסקה בשפל מבחינת מחיר המניה.

את השקעתה הראשונית בכיל ביצעה פוטאש במהלך שנת 1998, בעת שממשלת ישראל הפריטה את החברה, ורכשה 9.4% מהמניות. ב-2005 הגדילה את ההחזקה ל-10.9%, ובתחילת 2010 רכשה עוד 2.9% מהון החברה, עד להחזקה של כ-13.8%.

התאוששות בשוק ובמחירי האשלג

שוק הדשנים העולמי, ובעיקר מחיר האשלג - המוצר המרכזי של כיל - היה מספר שנים בשפל, עקב ירידה בביקושים מצד חקלאים בכל העולם שהובילו לעודפי היצע ולירידה חדה במחירו, אולם בשנה האחרונה נרשמה התאוששות במחירי האשלג, שהשתקפה גם בדוחות של כיל (שביצעה גם מהלכי התייעלות נרחבים).

את הרבעון השני של השנה סיימה כיל, אותה מנהל רביב צולר שנכנס לאחרונה לתפקיד המנכ"ל, עם עלייה של 3.7% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לכ-1.37 מיליארד דולר. זאת, בזכות מחירים גבוהים יותר בכל שרשראות הערך של החברה וכן ייסוף האירו לעומת הדולר, בקיזוז תרומת עסקים שנמכרו.

המחיר הממוצע לטון אשלג עלה ל-247 דולר ברבעון השני, לעומת מחיר ממוצע של 216 דולר לטון אשלג ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי גדל ב-19% ברבעון ל-172 מיליון דולר, ובשורה התחתונה הציגה כיל קפיצה של 77% ברווח הנקי שהגיע ל-101 מיליון דולר, בין השאר גם על רקע ירידה חדה בהוצאות המס של החברה.