עליית ההוצאות פגעה ברווחי אדמה ברבעון השני

ההכנסות של קבוצת האגרוכימיה, שנמצאת בשליטה כמצ'יינה הסינית, הסתכמו ביותר ממיליארד דולר ברבעון השני – עלייה של כ-9% לעומת הרבעון המקביל • לדברי החברה, "בשני הרבעונים האחרונים ניכרת תחילתה של התאוששות בביקוש למוצרים להגנת הצומח בשווקים רבים"

חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה. "גידול בכל השווקים המרכזיים" /  צילום: תמר מצפי
חן ליכטנשטיין, נשיא ומנכ"ל אדמה. "גידול בכל השווקים המרכזיים" / צילום: תמר מצפי

קבוצת האגרוכימיה אדמה, שמייצרת קוטלי חרקים וקוטלי עשבים להגנת הצומח, ממשיכה להציג צמיחה חזקה בהיקפי פעילותה. החברה רשמה עלייה של 9.2% במכירות ברבעון השני של השנה, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 1.02 מיליארד דולר.

באדמה מציינים כי ביצועים חזקים במיוחד נרשמו ביבשת אמריקה (הצפונית והדרומית), בסין ובאזור הודו, המזרח התיכון ואפריקה, לצד התאוששות באירופה לאחר התחלה מאוחרת של העונה שם ברבעון הראשון השנה. נוסף על הצמיחה הכמותית, העלייה בביקושים תמכה בסביבת מחירים חזקה יותר, באופן שאפשר להעביר ללקוחות חלק מהשפעת הזמינות המוגבלת באספקה ומהעלייה בעלות הרכש.

עוד מציינים בחברה כי "בשני הרבעונים האחרונים ניכרת תחילתה של התאוששות בביקוש למוצרים להגנת הצומח בשווקים רבים, אף שמחירי הסחורות והכנסות החקלאים ממשיכים להיות נמוכים. ‏ בעוד שרמת מחירי מרבית הסחורות החקלאיות נותרה נמוכה, רמות המלאי בערוצי ההפצה של מוצרי הגנת הצומח ירדו בהשוואה לרמה לפני שנה - מצב שאיפשר לחזור לרמת פעילות שוק שוטפת".

השורה התפעולית הצביעה על ירידה של 2.2% ברווח, שהגיע לכ-136 מיליון דולר, עקב עלייה בהוצאות שונות (בעיקר הגנות על שינויים בשערי מטבעות). בשורה התחתונה, דיווחה החברה על ירידה של 11% ברווח הנקי ברבעון האחרון, לרמה של כ-72 מיליון דולר.

"ממשיכה להתמקד בהידוק עלויות"

חברת אדמה היא תוצר של מיזוג שבוצע ביולי אשתקד בין אדמה פתרונות לחקלאות הישראלית לבין חברת הוביי סנונדה הסינית, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן. בגלגולה הקודם של אדמה, היא הייתה חברת מכתשים-אגן תעשיות, שהוקמה ב-1998 כתוצאה ממיזוג שתי חברות מוצרי ההדברה מכתשים מבאר שבע ואגן מאשדוד. ב-2014 שונה שם החברה ל"אדמה פתרונות לחקלאות", וזאת כשלוש שנים לאחר שעברה לשליטתה של כמצ'יינה - אחת מכ-100 חברות ממשלתיות סיניות.

ב-2011 רכשה כמצ'יינה נתח של 60% ממניות אדמה פתרונות לחקלאות מידי הציבור וקבוצת אי.די.בי. חמש שנים מאוחר יותר רכשה כמצ'יינה מאי.די.בי גם את 40% הנותרים והפכה את אדמה פתרונות לחקלאות לחברה בבעלותה המלאה. ב-2017 מוזגה אדמה בעסקת מניות אל תוך חברת סנונדה הסינית, שמניותיה נסחרות בבורסת שנזן. בידי כמצ'יינה מוחזקים כ-79% מהחברה הממוזגת, שפועלת מול הרגולטור הסיני לשינוי שמה לאדמה, כשביתרה מחזיק ציבור המשקיעים הסיני. את החברה הממוזגת מוביל המנכ"ל חן ליכטנשטיין.

את המחצית הראשונה של השנה סגרה אדמה עם גידול של 10% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לרמה של כ-2.05 מיליארד דולר, בעוד שברווח התפעולי נרשמה ירידה של 3.5% לרמה של כ-273 מיליון דולר. בשורה התחתונה, רשמה החברה נסיגה של 21% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-157 מיליון דולר.

עוד מציינים באדמה כי "החברה המשולבת ממשיכה להתמקד בהידוק עלויות הייצור שלה. עם זאת, עלות רכש גבוהה יותר בשל זמינות מוגבלת של חלק מחומרי הגלם וחומרי הביניים, בעיקר בשל הגברת הדגש הסביבתי בסין, הביאה לעלייה בעלויות מוצרים בהשוואה לתקופה המקבילה. היקפי הביקוש הגבוהים איפשרו העלאת מחירים בשיעור של כ-3% על פני סל המוצרים, שקיזזה חלקית את השפעת עלויות הרכש".

"מלאי מוצרים גבוה יותר"

תזרים המזומנים של אדמה מפעילות שוטפת הסתכם ברבעון בכ-156 מיליון דולר - ירידה של 51% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ובסיכום המחצית הראשונה נרשמה ירידה של 63% בתזרים לרמה של 122 מיליון דולר.

באדמה מסבירים את הירידה ב"מלאי גבוה יותר עקב הכנת מוצרים לקראת העונה במדינות חצי הכדור הדרומי, כמו גם עלויות הרכש הגבוהות יותר. כמו כן, יתרת לקוחות גבוהה יותר בשל הגידול החזק במכירות, שקוזזה באופן חלקי על ידי עלייה ביתרת הספקים".

המנכ"ל ליכטנשטיין ציין היום כי "אדמה ממשיכה להשיק מוצרים חדשים בעלי ערך מוסף גבוה. צמיחה חזקה ומבודלת בכל האזורים והעלאת מחירים תורמים להגדלת המכירות לרמות שיא, ועם סיום ההשפעה השלילית של הגנות המטבע מ-2017 מאפשרים לנו להמשיך ולהתקרב לרווחי השיא שהישגנו בשנה שעברה".

יו"ר החברה, יאנג שינצ'יאנג, הוסיף: "גם בתקופה שבה הענף מראה סימני התאוששות, אדמה ממשיכה להציג ביצועים מעבר לביצועי התעשייה, וצומחת בקצב דו-ספרתי עם מכירות שיא והתרחבות בכל שווקי הפעילות המרכזיים".