התיאבון הסיני לשבבים סידר אקזיט לקולור צ'יפ מיקנעם

אחרי עליות ומורדות וכמעט סגירה, חברת רכיבי התקשורת בדרך לאקזיט: ל"גלובס" נודע כי המו"מ למכירתה לרוכשת סינית, ששמה לא נחשף, כבר הושלם • העסקה מסמלת את העניין הסיני הגובר בעולם החומרה הישראלי, ובענף מעריכים שיבואו עוד בעקבותיה

חברת שColorchip מיקנעם תימכר לחברה סינית בסכום של 300 מיליון דולר. החברה היא Sanan Optoelectronics משיאמן, סין, חברת ענק הנסחרת בבורסה בשנחאי עם הכנסות של 1.24 מיליארד דולר ב-2017. החברה עוסקת בפיתוח רכיבים אלקטרוניים כמו שבבי LED, תאים סולאריים, שבבי תקשורת ועוד והטכנולוגיה של קולורצ'יפ נועדה לחזק את קו המוצרים שלה.

ל"גלובס" נודע כי המשא ומתן למכירה החברה הסתיים, ותנאי העסקה הסופיים סוכמו - גם אם טרם נחתמו. עם זה הצדדים להסכם נמנעו הבוקר מלמסור את פרטי המכירה המלאים, כולל שמה של החברה הסינית, מתוך חשש מהפרת התחייבויות לרוכשת.

קולורצ'יפ הוקמה בסוף שנת 2000 על ידי אלי ערד המשמש כיום כסמנכ"ל טכנולוגיה, שמעון אקהויז, ופרופ' שלמה רושין. מנכ"ל החברה היא יגאל עזרא. החברה פיתחה רכיבי תקשורת אלקטרו-אופטית ברוחב פס גבוה, המשמשים לתעבורת נתונים במרכזי תקשורת של חברות גדולות. בין לקוחותיה גם חברת פייסבוק, שעושה שימוש ברכיבים הישראלים במרכזי הנתונים שהיא מפעילה במדינות שונות. העובדה שהרוכשת סינית לא מפתיעה: סין הוא אחד השווקים המרכזיים שאליהם היא פונה, לצד אירופה וארה"ב.

שלוש המשקיעות העיקריות בחברה - הקרנות BRM של אלי ברקת, IGP של חיים שני ומשה ליכטמן וקרן ג'מיני של יוסי סלע ומנשה עזרא - מחזיקות ב-60% מהחברה, כשיתרת 40% מתמורת העסקה תתחלק בין קרנות ההשקעה הנוספות ומייסדי החברה.

אף שמדובר בעסקה גדולה יחסית, קולור צ'יפ גייסה לאורך שנות פעילותה לא מעט כסף - כ-97 מיליון דולר. הגיוס האחרון נערך באפריל 2017, אז גייסה החברה 37 מיליון דולר, בהובלת הקרנות CIRTech ו- Scale-Up במטרה להגדיל את היקף הייצור לנוכח הביקושים המתרחבים למוצריה. כמו כן השקיעו בחברה קרן וינטג' וקרן HGL Capital. בתחילת דרכה השקיעו בה גם הקרנות ורטקס ובסמר, ואולם בהמשך הן מכרו את השקעותיהן לקרנות החדשות.

הערכת השווי של החברה זינקה

חברות האינטרנט, התקשורת והענן זקוקות כיום לנפחי תעבורת נתונים הולכים וגדלים, שמאפשרים לקשר את מרכזי הנתונים שלהם לרשת העולמית. בתחום זה נותנת קולור צ'יפ פתרון המותאם לקצבי תעבורת מידע גבוהים: מפצלים אופטיים לארונות תקשורת של סיבים עד הבית ורכיב משדר-מקלט שפועל בקצבים של עד 100 גיגה-ביט לשנייה על גבי סיבים אופטיים. החברה פיתחה תהליך של יצירת ערוצי אור בזכוכית (Ion Exchange) בהשמה של רכיבים אלקטרו-אופטיים על מצע הזכוכית (SystemOnGlass), במטרה להציע פתרונות זולים יותר מאלה שמספקות מטכנולוגיות דומות.

למרות המאמץ להגיע לחדשנות טכנולוגית, קולור צ'יפ התקשתה במשך שנים לפרוץ לשוק. מאחוריה היסטוריה עגומה של פיטורים וצמצומים, שהביאו את החברה אל סף פירוק בשנת 2009. ואולם, תהליכי היערכות מחדש הצליחו להביא אותה לכניסה לשווקים חדשים ולגיוסים נוספים מקרנות הון סיכון, בהיקף של 62 מיליון דולר מאז שכמעט קרסה.

ב-2011 נכנסה קרן BRM להשקעה של 9 מיליון דולר בחברה. באותה שנה היא רכשה מפעל ייצור חדש, הגדול פי ארבעה מקודמו, נכנסה לראשונה לשלב המסחור של מוצריה, וראתה גידול של אלפי אחוזים במכירות, שהגיעו להיקף של כ-20 מיליון שקל. ב-2015 השלימה החברה גיוס של 25 מיליון דולר, מהם 15 מיליון דולר מקרן IGP. באותו שלב הוערכה החברה ב-75 מיליון דולר.

בשנה שעברה אישרה רשות ההשקעות את בקשת החברה לשדרוג ולהרחבת המפעל ביקנעם. החברה התחייבה להשקיע 50 מיליון שקל בפיתוח המפעל ובמסגרת החוק לעידוד השקעות הון היא הייתה זכאית לקבל 10 מיליון שקל ממשרד הכלכלה. במסגרת ההתרחבות אף הצהירה החברה כי תקלוט 53 עובדים חדשים. עד כה קיבלה החברה רק 4 מיליון שקל מהממשלה.

תחום השקעה בעדיפות גבוהה

הרכישה המתוכננת מסמנת המשך עניין של חברות סיניות בחברות טכנולוגיה ישראליות, ובענף מעריכים כי בעקבותיה יבואו נוספות. תעשיית השבבים הסינית נמצאת בתנופת פיתוח בעידוד ממשלתי בתקופה האחרונה, במטרה להתמודד עם ההובלה האמריקאית בשוק העולמי. בשנים האחרונות רכשו חברות סיניות השקעות ריאליות משמעותיות בשוק הישראלי, בתחומי המזון, הכימיה, הקוסמטיקה ועוד, ואולם כעת מדובר במגמה חדשה של כניסה לתחומים משמעותיים בעולם ההייטק.

נציג סיני בכיר מאיזור התעשייה הטכנולוגי שיאמן, שביקר לאחרונה בישראל, מסר בשיחה עם "גלובס" כי תחום פיתוח השבבים נמצא בעדיפות גבוהה בתוכנית ההשקעות הסינית, המנוהלת על ידי המפלגה הקומוניסטית. ההערכה שנמסרה הייתה שהיקף ההשקעות המתוכננות עשוי להגיע למאות מיליוני דולרים ואף ליותר מכך.