סימנים לעסקאות שמסתירות סכנה

כיצד קורה שלמרות כל ההזהרות, אנשים עדיין משקיעים את מיטב כספים בהשקעות מסוכנות

השקעות מסוכנות / צילום: Shutterstock
השקעות מסוכנות / צילום: Shutterstock

השקעות הן חשובות לכל מי שמעוניין להשקיע את כספו ולקבל רווחים נאים. הבעיה היא, שאתרי האינטרנט מוצפים בעשרות מודעות שמבטיחות לציבור "השקעות עם תשואות" דמיוניות של 15%-20% בשנה. אבל שוכחים לספר במודעות המפתות למשקיעים, שבכלכלה אין ארוחות חינם. מי שרוצה לקבל תשואות גבוהות מאלה שנהוגות בשוק, חייב להביא בחשבון שמדובר בהשקעות מסוכנות ביותר, שאפשר גם לאבד בהן את כל כספי ההשקעה.

כאשר הריבית בפיקדונות בטוחים בבנק לתקופה של שלוש-חמש שנים נעה כיום סביב 1%-2% בשנה, לא יכולות להיות השקעות שנותנות תשואות שנתיות של 15%-20% בלי שהן כרוכות בסיכון גבוה. את זה יודעים משקיעים מנוסים. אולם תמיד יימצאו משקיעים תמימים, שחלום ההתעשרות המהירה מעביר אותם על דעתם, והם מפקידים את חסכונותיהם בידי חברות-השקעה שאיש אינו מפקח עליהן.

בין היתר מדובר בחברות שמציעות לציבור "מגרשים חקלאיים סמוכים לאזורי בנייה", "מסחר-יומי עתיר-רווחים במניות" ללא צורך בידע מוקדם, "וילות ובתים פרטיים", שמניבים לרוכשים רווחים מובטחים בערים קטנות בארה"ב, בקנדה ובאירופה; עסקות מורכבות של "קניית ומכירת מטבע-חוץ (פורקס)", ובאחרונה גם השקעות ב"חברות שמגדלות קנאביס לצרכים רפואיים" עם רווחים צפויים של 25% בשנה.

המשותף לרוב חברות הללו - משרדים מפוארים במגדלי-יוקרה, צוותים של מוכרים/רות חלקי-לשון שמסוגלים לשכנע כל אחד שהוא עומד לבצע את עסקת חייו, ליווי של משרדי עורכי-דין ורואי-חשבון מכובדים, מצגות מקצועיות עם נתונים וגרפים צבעוניים שמציגים את רווחי העתק שזכו לקבל בעבר, דרכן, המשקיעים בני-המזל.

לפי חוקי הסטטיסטיקה, גם כשהסיכון גבוה, חלק קטן מההשקעות המסוכנות אכן מצליחות, והמשקיעים נהנים מתשואות גבוהות וחריגות. אולם מרבית ההשקעות המסוכנות מתנפצות בסופו של דבר אל סלעי המציאות המרה, והמשקיעים מאבדים את כל כספם. כך קורה בחיפושי נפט, בהימורים בקזינו ובעסקים שמבוססים על חלומות בלתי מבוססים.

חמור מכך: חלק מההשקעות שמציעות תשואות גבוהות וחריגות, נועדו מראש לשמש כמלכודות-דבש לאזרחים תמימים שמאמינים שיש להם הזדמנות חד-פעמית לממש את חלום ההתעשרות המהירה. לא יעזרו האזהרות בתוכניות הצרכניות באמצעי התקשורת האלקטרונית והכתובה ובאינטרנט.

בשנים האחרונות התנפצו בקול רעש גדול שורה של חברות, שהבטיחו למשקיעים תשואות גבוהות, וסיימו בחקירות משטרה ובאובדן כספי המשקיעים. נזכיר את חברת אדמה, שהבטיחה קרקעות זמינות לבנייה במחירי-מציאה, וכספי הקונים נעלמו; שלוש חברות למסחר במטבע-חוץ שקרסו עם כספי המשקיעים (יוטרייד, וואן, יו.אס.ג'י קפיטל); שתי חברות שהפעילו פלטפורמות מסחר במניות בחו"ל וכספי המשקיעים אבדו (שורט טרייד, ג'נראל טרייד); וקרן ההשקעות הפרטית, קרן-אור, שהמשקיעים בה איבדו את כספם ומנהליה מואשמים כעת בהונאת משקיעים.

מי שמשקיע בכל אותן השקעות מסוכנות הם לרוב אזרחים רגילים מהשורה, שעובדים קשה לפרנסתם, חוסכים כל שקל אפשרי ומקווים שיוכלו ליהנות מרמת-חיים נאותה בעת פרישתם לפנסיה. לא מדובר בהרפתקנים ובמהמרים קלי-דעת. אבל כשמדובר ב"הזדמנות חד-פעמית" כפי שכתוב במודעות, יהיה תמיד מי שיתפתה.

מי ששוקל לנסות את מזלו בכל אותן השקעות שמבטיחות תשואות גבוהות, כדאי שיזכור: השקעות מסוכנות מתאימות אך ורק למשקיעים גדולים עתירי הון, שיכולים להרשות לעצמם להמר על חלק קטן יחסית מכספם. לאזרח מן השורה, שעובד קשה ומצליח במאמצים רבים לחסוך חלק ממשכורתו, מומלץ להתרחק מהשקעות אלה ולהסתפק בתשואה נמוכה ובטוחה. הוא אמנם לא יתעשר בקלות ובמהירות, אולם הוא ישמור על כספו לעת זיקנה.

■ הכותבת מרצה וחוקרת בחשבונאות ובמימון, המסלול האקדמי המכללה למינהל