ארה"ב ומקסיקו השיגו הסכם סחר; קנדה עדיין בחוץ

טראמפ מכריז: "יום גדול לסחר; יום גדול לארצנו" • קנדה יכולה להצטרף להסכם החדש, אך ייתכנו הסכמים נפרדים בינה לבין ארה"ב, ובינה לבין מקסיקו (בניגוד להסכם נפט"א שהיה בין שלוש המדינות) • טראמפ מאיים: אם קנדה לא תחתום על הסכם חדש, נטיל מכס על מכוניות שמיוצרות בה

דונלד טראמפ  \ צילום: רויטרס
דונלד טראמפ \ צילום: רויטרס

ארה"ב ומקסיקו מוכנות לחתום על הסכם סחר דו-צדדי ביניהן. ההסכם החדש עשוי לבטל את הסכם הסחר החופשי הצפון אטלנטי (נפט"א) בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו. ייתכנו הסכמים נפרדים בין קנדה לארה"ב, וקנדה למקסיקו. כך הודיע היום (ב') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

הוא הדגיש, כי ההסכם העתידי בין ארה"ב למקסיקו לא ייקרא נפט"א. לדבריו, לשם הזה יש קונוטציות שליליות מבחינת ארה"ב "מפני שנפט"א דפק אותנו". הנשיא הצהיר, שמדובר ב"עסקה טובה באמת לשתי המדינות".

"זה יום גדול לסחר; זה יום גדול לארצנו", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן. ביטול נפט"א היה אחת מההבטחות המרכזיות של המועמד טראמפ במסע הבחירות לנשיאות ב-2016. אם אכן נפט"א יבוטל כליל - ובשלב זה אין שום ודאות שכך יקרה - זה יהיה השינוי המשמעותי ביותר במדיניות סחר-החוץ של ארה"ב מאז שטראמפ נכנס לתפקידו.

טראמפ הכריז שיבטל את "ההסכם הקיים" אם כי לא ברור האם לנשיא יש סמכות לבטל באופן חד-צדדי הסכם סחר בין מדינות, שקיבל את אישור הקונגרס.

ההסכם החדש מתמקד כמעט בלבדית בייצור כלי-רכב, אך לדברי טראמפ הוא יוכל לשמש תחליף לנפט"א, שהיה הסכם מקיף הרבה יותר וכיסה כמעט את כל תחומי הסחר בין שלוש המדינות החתומות עליו.

קנדה תוכל להצטרף או לא להצטרף להסכם החדש, אמר טראמפ, אך הוסיף איום מפורש על השכנה הצפונית של ארה"ב: "בדרך זו או אחרת, קנדה תיכנס להסכם עם ארה"ב; או שתהיה עסקה שתושג במו"מ, או שיוטל מכס על מכוניות (שייבואו מקנדה לארה"ב)".

אנליסטים ציינו כי קרוב לוודאי שאיום זה הוא חרב פיפיות: כל המכוניות שמיובאות מקנדה מיוצרות במפעלים של חברות הרכב הגדולות של ארה"ב.

למעשה, ארה"ב ומקסיקו הכריזו על ההסכם בו זמנית: בתרגיל של יחסי ציבור שוחח טראמפ בטלפון על עמיתו המקסיקאי, פניה נייטו, בנוכחות כתבים, והפעיל את הרמקול כדי להשמיע את דברי השבח נשיא מקסיקו: "אני חושב שזה משהו חיובי מאוד לארה"ב וקנדה". אנליסטים מציינים, שההכרזה המשותפת על ההסכם החדש נועדה לשמש אמצעי לחץ על קנדה.

לדברי "וושינגטון פוסט", שרת-החוץ של קנדה, כריסטיה פרילנד, צפויה להגיע מחר (ג') לביקור בוושינגטון. ביום ו', אמר פקיד ממשל שהכוונה היא לסגור עם פרילנד עסקה ב"לחיצת יד". לא ברור אם ההכרזה המשותפת של מקסיקו וארה"ב הערב משנה את הציפיות האלה.

דובר של משרד החוץ הקנדי אמר הערב כי כל הסכם מחייב בחינה מדוקדקת ודיונים נוספים. "נחתום על הסכם נפט"א חדש שיהיה טוב לקנדה וטוב למעמד הביניים; חתימתה של קנדה נחוצה", אמר הדובר.

הדיונים בין ארה"ב לקנדה נמשכו חמישה שבועות בלבד וגורמים אמריקאים הודו שמשלחת ארה"ב לשיחות נאלצה לעשות כמה ויתורים משמעותיים, שאינם עולים בקנה אחד עם הצהרותיו של טראמפ בעבר. אחד מהם: חברות שרשומות במדינה אחת יוכלו להגיש תביעות משפטיות נגד שלטונות המדינה האחרת, בהגבלות מסוימות, כמפורט בנפט"א. ארה"ב התנגדה תחילה לכלול זאת בהסכם החדש בגלל חשש שהדבר מהווה פגיעה בריבונותה.