אי.בי.אי: "הירידות במניית בנק מזרחי טפחות מוצדקות"

בבית ההשקעות אי.בי.אי מעריכים כי בעקבות הקנס הצפוי מהרשויות בארה"ב, הצמיחה של הבנק תתמתן • "מניית הפועלים עדיפה - יש לבנק יכולת להתמודד עם קנס גבוה מהצפוי"

הסנטימנט השלילי במניית מזרחי טפחות חזר היום, לאחר כמה ימים של רגיעה. מניית מזרחי טפחות  נופלת כעת, ובסך הכל איבדה בחודש האחרון כ-10% משוויה.

הירידה החדה היא על רקע דרישת הרשויות האמריקאיות לתשלום קנס עתק של 342 מיליון דולר - דרישה שלה הבנק מסרב. הדרישה באה במסגרת חקירה המתנהלת נגד הבנק, בחשד שסייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס.

מנהלת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, דורין פלאס, סבורה כי למרות הירידות החדות במניה היא עדיין אינה אטרקטיבית להשקעה. "במונחי שווי שוק, מזרחי טפחות איבד 1.3 מיליארד שקל, לעומת דרישה לקנס בגובה של 1.25 מיליארד שקל. מדובר בירידות מוצדקות, והתמחור הנוכחי עדיין לא מצדיק הגדלת חשיפה למניית הבנק", כותבת פלאס.

לדברי פלאס, הירידות מוצדקות מכמה סיבות: "בראש ובראשונה, הבנק נגרר למו"מ מול משרד המשפטים האמריקאי - מה שיצריך משאבים נוספים, כגון תשלום לעורכי דין וליועצים, כשכלל לא בטוח שבסופו של יום הקנס אכן יופחת".

נוסף על כך, כפי שפורסם אתמול בניתוח של "גלובס", גם פלאס מעריכה שהקנס צפוי להביא לחריגה ביעדי הלימות ההון של הבנק (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי) ולעצירת חלוקת הדיבידנד. "לאור עודפי הון נמוכים בבנק ביחס למערכת וביחס לגובה הקנס, קצב הצמיחה בעתיד הנראה לעין יתמתן", היא כותבת.

מניית מזרחי טפחות איבדה 10% משוויה בחודש האחרון
 מניית מזרחי טפחות איבדה 10% משוויה בחודש האחרון

מניית בנק הפועלים עדיפה

להערכתה, כדי לעמוד ביעדי ההון, הבנק יצטרך למכור תיקי משכנתאות ולמתן את התוכנית לצמיחה באשראי העסקי, שכן מדובר בפעילות הדורשת מהבנק ריתוק גבוה של הון עצמי. עוד מעריכה פלאס שבעקבות ההתפתחויות האלה, הסיכוי להשלמת מיזוג מזרחי טפחות עם בנק אגוד קטן והולך. נזכיר כי מיזוג זה נפסל על ידי רשות ההגבלים העסקיים, אבל הצדדים צפויים להגיש בזמן הקרוב ערעור לבית הדין להגבלים בנושא.

גם בנק הפועלים חשוף לחקירה וקנס מצד הרשויות באמריקאיות, כשפוטנציאל הקנס בבנק הפועלים אף גבוה מאשר במזרחי טפחות, וזאת לאור היקפי הפעילות של הבנק בארה"ב ובשווייץ. למרות זאת, פלאס חושבת שמניית פועלים  עדיפה בתקופה זו על פני מזרחי טפחות. "למרות עננת החקירה, יש לבנק הפועלים יכולת להתמודד עם קנס גבוה מהצפוי", היא כותבת, ומציינת כי מניית הפועלים וגם מניות לאומי  ודיסקונט  עדיפות בימים אלה על פני השקעה במניית מזרחי טפחות.

ביום חמישי הקרוב צפוי מזרחי טפחות לפרסם את דוחותיו לרבעון השני. אף שהבנק, בניהולו של אלדד פרשר, סירב לשלם קנס כה גבוה, הוא צפוי לבצע הפרשה בדוחותיו הקרובים בעקבות הדרישה לקנס. דירקטוריון הבנק יבחר בחמישי אחת משלוש אפשרויות הנוגעות לגובה ההפרשה - מהפרשה סמלית של פחות מ-100 מיליון דולר ועד להפרשת מלוא הסכום - כך שקיים סיכוי סביר שההפרשה תוביל את הבנק להציג הפסד ברבעון השני (ללא אותה הפרשה, היה עשוי הבנק לרשום רווח של 400-450 מיליון שקל).

ואולם, לא משנה מה תהיה גובה ההפרשה בדוחות הקרובים, עננת קנס בגובה של יותר ממיליארד שקל תמשיך לרחף מעל ראשו של מזרחי טפחות, ותשפיע על יכולת הצמיחה וחלוקת הדיבידנד של הבנק למשך כמה רבעונים לפחות.