חצי נאפט"א: "חיוני שכל הסכם מעודכן יכלול את 3 השותפות"

ממשל טראמפ הודיע שייתן לשכנה מצפון פסק זמן עד יום ו' להתגבר על חילוקי הדעות המהותיים וקבע תנאים שיקשו עליה להצטרף אליו • איים במכסים על כלי רכב שמיוצאים מקנדה, אם לא תצטרף • ההסכם עדיין דורש את הסכם הקונגרס האמריקאי, ולא בטוח שיעבור שם

הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
הנשיא דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

הנשיא טראמפ התקרב אתמול לתיקון אמנת הסחר החופשי נאפט"א כשהשיג הסכם חדש עם מקסיקו, אבל הוא איים להשאיר את קנדה מחוץ לאמנה הצפון אמריקאית.

העסקה החדשה אומנם מקדמת חוקים אחידים ברחבי היבשת, אבל טראמפ אמר אתמול (ב') שהוא ישמח לנתק את שכנתה הצפונית של ארה"ב מגוש הסחר העתידי במידת הצורך. הוא הציע לשנות את שם האמנה ל"הסכם הסחר בין ארה"ב למקסיקו", וקבע תנאים שיקשו על אוטאווה להצטרף אליו.

ממשל טראמפ הודיע שהוא ייתן לקנדה פסק זמן עד יום ו' להתגבר על חילוקי הדעות המהותיים, כולל על תיקון שיקשה על חברות נאפט"א לערער על עונשי סחר אמריקאיים. מקסיקו הסכימה לשינוי הזה, ואילו דוברים קנדים אומרים זה חודשים שהשינוי לא עולה על הדעת.

"אנחנו נראה אם נחליט או לא לצרף את קנדה, או רק לעשות איתה עסקה נפרדת - אם הם ירצו בכך", אמר טראמפ. הוא הוסיף שהוא יעדיף אולי לחסום יבוא מקנדה במקום לדון בהסכם חדש. "אני חושב שעם קנדה, בכנות, הדבר הקל ביותר שנוכל לעשות הוא להטיל מכס על המכוניות שהם מייצאים אלינו".

עיקרי הסכם הסחר החופשי ארה"ב-מקסיקו
 עיקרי הסכם הסחר החופשי ארה"ב-מקסיקו

הרטוריקה הקשוחה של טראמפ נגד קנדה היא הדוגמה האחרונה לגישה הנוקשה שלו למדיניות הסחר, של הפעלת לחצים כבדים על מדינות אחרות באמצעות איום במכס כדי להשיג מהן ויתורים.

האסטרטגיה שלו נובעת מהאמונה שלארה"ב יש השפעה גדולה על מדינות אחרות, שלהוטות למכור את מוצריהן ושירותיהן בשוק הגדול ביותר בעולם, וממשלים בעבר לא ניצלו זאת.

העסקה עם מקסיקו כוללת כמה סעיפים של שינוי באמנת נאפט"א, שטראמפ כינה זמן רב "אסון" בגלל תמריצים שמעודדים חברות אמריקאיות להעביר ייצור למקסיקו, לדעתו.

הסעיף החדש החשוב ביותר מעלה את שיעור הרכיבים בכלי הרכב שמיוצרים בצפון אמריקה שיהיו זכאים למסחר חוצה הגבולות ללא מכס שנקבע בנאפט"א. חלק מהמכוניות גם יצטרך להיות מיוצר על ידי עובדים בשכר גבוה - בתגובה לתלונות האיגודים בארה"ב על כך שהשכר במקסיקו נמוך הרבה.

הממשלה המקסיקאית החדשה בראשות הנשיא הנבחר אוברדור, שתושבע בהמשך השנה, הודיעה על תמיכתה בהסכם, אך הדגישה את החשיבות של צירוף קנדה להסכם.

נציגים קנדים הצטרפו לסבבים מוקדמים של שיחות הפתיחה מחדש של נאפט"א, אך הם הוצאו מהדיונים בשבועות האחרונים מפני שארה"ב בחרה להתמקד בעסקה עם מקסיקו תחילה.

עדיין לא ברור אם אסטרטגיית נאפט"א של הממשל תקבל את תמיכת הקונגרס האמריקאי. מחוקקים רבים ועוזריהם אמרו אתמול שהממשל לא סיפק להם די נתונים על ההסכם החדש כדי לשפוט אם הם יכולים לתמוך בו.

חלק מפתח בחישוב של טראמפ הוא שהוא יוכל לקבל תמיכה משמעותית של דמוקרטים, שהתנגדו להסכמי סחר חדשים, על ידי הכללת סעיפים של העלאת שכר במקסיקו וחיזוק איגודים העובדים בה.

אבל הדמוקרטים נשארו לא משוכנעים. "אני לא רואה משהו בהסכם הזה שמתקן את הבעיה הבסיסית", אמר ציר בית הנבחרים סנדי לווין ממישיגן במקסיקו, שבה הוא נפגש השבוע עם מנהיגי איגודים מקומיים.

האמנה החדשה גם עלולה להרתיע ארגוני עסקים שתמיכתם הייתה תמיד חיונית לאישור הסכמי סחר בקונגרס. ההסכם מחליש סעיפים בנאפט"א שמעניקים לחברות רב-לאומיות הגנה משפטית חזקה להשקעות שלהן. ההגנה הזו היא אפשרות להתלונן נגד הממשלות בגופי בוררות מיוחדים של נאפט"א, ולא בבתי המשפט המקומיים.

אבל החשש העיקרי של מחוקקים ועסקים אתמול היה מפני האפשרות שהסכם החדש לא יכלול את קנדה. שינוי כזה, לדעתם, יערער את היתרונות ואת היעילות של האמנה הנוכחית, ויחדיר אי ודאות חדשה לגבי שרשראות אספקה ועסקאות שבנויות על גוש סחר תלת-צדדי. שרשראות האספקה שהתהוו ב-24 השנים מכניסת נאפט"א לתוקף הן מורכבות להפליא, ושיבוש שלהן עלול להסב נזק כלכלי רציני.

"חיוני שכל נאפט"א מעודכן ימשיך לכלול את שלוש השותפות בצפון אמריקה", אמר רופוס ירשה, מנהל המועצה הלאומית לסחר חוץ, שמייצגת עסקים תומכי סחר חופשי. "הדרך היחידה שבה נוכל להתחרות בשווקים עולמיים עם יריבות מאסיה ומאירופה היא לקיים ולחזק את בסיס הייצור הצפון אמריקאי".

השאלה הגדולה ביותר שתלויה מעל נאפט"א השבוע היא אם ארה"ב יכולה כעת לשכנע את קנדה להצטרף עד סוף השבוע, ואיך יתנהג ממשל טראמפ אם זה לא יקרה.