חשיפה לאלופות התשואה: קרנות סל למניות פרייבט אקוויטי

מניותיהן של חברות הפרייבט אקוויטי מציגות ביצועי יתר בהשוואה לקבוצת נכסים אלטרנטיביים גלובלית • קרן הסל IPRV של Blackrock רשמה בשנתיים האחרונות תשואת יתר לעומת מניות של קרנות גידור וקרנות נדל"ן גלובליות • למדריך השקעה במניות

KKR /צילום: רויטרס
KKR /צילום: רויטרס

חברות השקעה פרטיות (פרייבט אקוויטי, PE) נחשבות לאלופות התשואה לאורך כל המחזור הכלכלי. החברות הטובות ביותר יצרו בקרנות שבניהולן שיעור תשואה פנימי ממוצע (IRR) של יותר מ-16.1% לקרנות שגייסו בשנים 1986 עד 2012, בעוד שמדד S&P 500 החזיר ממוצע של 10.3% באותה תקופה. תשואות גבוהות ביותר, בתוספת לגיוון בתיקי ההשקעות, הפכו אותן לפופולריות מאוד בקרב המשקיעים העולמיים.

אלא שהגישה לחברות אלו הייתה עד לאחרונה מוגבלת למשקיעים מוסדיים או פרטים בעלי הון גבוה - שהיו מוכנים להשקיע סכומים גדולים ולאפשר לחברות להחזיק בהם בקרנות ספציפיות, כמעט ללא חלוקת רווחים למשקיע עד שלב מאוחר יחסית בחיי הקרן. מאז 2007 הבורסות הגלובליות ראו גל של הנפקות של חברות השקעות פרטיות  - מגמה המאפשרת להחזיק בחשיפה מגוונת ונזילה בחברות אלו דרך קרן IPRV ETF של חברת Blackrock.

סך הנכסים המנוהלים תחת שש חברות ה-PE הגדולות שנסחרות בבורסה (שסמליהן: PO, ARES, BX, CG, KKR, OAK) גדל מ-587 מיליארד דולר ב-2010 ל-1,253 מיליארד דולר בשנת 2017. בהתאם לגידול הנכסים המנוהלים, גדלו גם ההכנסות מדמי הניהול - הכנסות שש החברות כמעט הוכפלו בין 2010 ל-2017, מ-8.9 מיליארד דולר ל-17.4 מיליארד דולר.

קרן הסל iShares Listed Private Equity
 קרן הסל iShares Listed Private Equity

תשואות, גיוון וטווח ארוך

חברות השקעה פרטיות נהנות משלושה מאפיינים אטרקטיביים למשקיעים ארוכי טווח: יכולת מוכחת לייצר תשואות במחזורים כלכליים, השפעת גיוון והתמקדות בטווח הארוך. נתוני ה-IRR שתיארנו לעיל הופקו במהלך תקופות גאות ומיתון, והדגישו את מיומנותם של מנהלי הקרנות. כל חברת PE משקיעה באקוויטי, באשראי ובנדל"ן ברמות שונות, מה שהופך את הקבוצה לבעלת מגוון סוגי נכסים. בשל אופי ההשקעה ארוך הטווח נמנעות הקרנות להשקיע בהשקעות קצרות טווח מסוכנות.

הון פרטי יוצא לציבור הרחב

גל ההנפקות שהחל ב-2007 מציע למגוון רחב יותר של משקיעים אפשרות להשקיע בחשיפה נזילה מאוד להון פרטי. בעלי המניות של חברות השקעה פרטיות אינם בעלי חשיפה זהה למי שמשקיעים ישירות בכל אחת מהקרנות של החברות הציבוריות. דרך מעשית לחשוב על כך היא כי לבעלי המניות יש תמריצים דומים כמו למנכ"ל וסמנכ"ל כספים של החברה. לבעלי המניות יש חשיפה רחבה לביצועים של החברה עצמה, בדרך כלל תשואת שותף כללי, ולא חשיפה ישירה לביצוע בפועל של קרנות מסוימות.

חברות השקעה פרטית מחזירות ערך לבעלי המניות בעיקר באמצעות חלוקת דיבידנדים גבוהים. תעודת הסל IPRV NA של Blackrock מציעה תשואת דיבידנד של 4.39% לעומת 3.1% עבור קרן סל נדל''ן דומה (סימול: XLRE) ו-1.72% עבור S&P 500 (סימול: SPY). התשואה הכוללת של IPRV NA היא 8.8% ו-33.5% על בסיס שנה אחת ושלוש שנים, בהתאמה, לעומת .6.5% ו-7.2% למדד הנדל''ן ו-18.9% ו-36.2% ל-S&P 500. מדד S&P 500 הציג תשואה עודפת על ביצועי חברות ה-PE בעיקר בשל חשיפה גבוהה לחברות טכנולוגיה ציבוריות כמו אמזון, פייסבוק וגוגל.

פרייבט אקוויטי: מבוא קצר

חברות PE הן מפעילות של מערך קרנות. בקצרה, מחזור החיים של קרן מורכב מארבעה שלבים: הראשון הוא גיוס הון ממשקיעים גדולים הידועים כשותפים מוגבלים (LP). לאחר מכן הקצאת והשקעת ההון לנכסים שונים ולאחריהן ניהול הנכסים (בדרך כלל כרוך בפעילויות המוסיפות ערך כגון הגדלת היעילות התפעולית). השלב האחרון הוא "קצירת" הנכסים (כאשר הקרן מממשת תשואתה על הנכסים בדרך זו או אחרת).

חברות השקעה פרטיות מתוגמלות על השקעתן וניהולן של קרנות אלו באמצעות דמי ניהול קבועים על ההון המושקע (בדרך כלל 2%) ובאמצעות עמלות תמריצים (בדרך כלל 20% מרווחי הקרן). במלים אחרות, מכיוון שבעלי המניות נהנים מההכנסות שמייצרים צוותי הניהול, כל שאר בעלי המניות נהנים גם כשהחברה משקיעה הון שגויס וגם כשהיא מייצרת רווחים גדולים יותר מקרנותיה.

החזקות IPRV NA

IPRV NA משקיעה ב-58 חברות PE גדולות בעולם, בהתבסס על מדד S&P Listed Private Equity. הקרן משקיעה בעיקר בחברות הרשומות בארה"ב, כ-55% מסך הנכסים. שאר ההחזקות נסחרות בקנדה (12%), בבריטניה (11%) ובשווייץ (7%).

ההחזקות הכי גדולות של התעודה הן בחברות KKR (המהווה 8.5% מסך הנכסים), Brookfield Asset Management (המייצגת 7.8%) ו-Blackstone Group (האחראית ל7.6%). ההבדלים בהקצאת הנכסים בין שלוש החברות הללו משקפים את הגיוון שבו חברות PE מורכבות: KKR משקיעה את רוב הנכסים שלה בהון של חברות פרטיות (58% מהנכסים), בעוד ש-Brookfield משקיעה בעיקר בנדל"ן ו-Blackstone משקיעה באופן מאוזן בין אשראי, נדל"ן ואקוויטי (32%, 27% ו -24% בהתאמה). נכסים אלה מושקעים כולם ברמה גלובלית.

חשיפה לפרייבט אקוויטי

למשקיעים המעוניינים בחשיפה לתעודת סל המתמקדת בעיקר במניות של פרייבט אקוויטי אנו ממליצים לשקול את תעודת הסל iShares Listed Private Equity (סימול: IPRV NA) של Blackrock. הקרן בוחרת 58 מניות ממדד S&P Listed Private Equity. מתחילת השנה, הציגה הקרן תשואה כוללת של 1.9%. לתעודה יש נכסים מנוהלים בהיקף של 425 מיליון דולר, עם מחזור מסחר ממוצע של 7.8 אלף מניות ב-30 הימים. דמי הניהול שמציעה הקרן הם של 75 נקודות בסיס. התעודה, שהושקה במאי 2007, נקובה ביורו אך מחלקת דיבידנדים בדולרים.

■ הכותבים הם מנכ"לית משותפת ואנליסט בבית ההשקעות אופנהיימר. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם