אוויר של כולם: לנשום גם בעיר

תוכניות ממשלתיות להפחתת הזיהום אינן מספיקות. יש לפעול ברמה המקומית

זיהום אוויר מעל תל אביב / צילום: תמר מצפי
זיהום אוויר מעל תל אביב / צילום: תמר מצפי

זוכרים את הענן השחור המיתמר מאחורי האוטובוסים שהיינו רואים בכל פעם שהנהג היה לוחץ על דוושת הגז? הוא הולך ונעלם, וכיום כמעט שלא רואים את ענני העשן. אך מדידות מצביעות על כך שאנחנו עדיין נושמים את אותם חלקיקים מזהמים קטנטנים ובלתי נראים המסוכנים לבריאותנו, הנפלטים מאגזוזים של רכבי דיזל ישנים.

איכות האוויר בישראל היא אחד הגורמים החשובים לבריאות הציבור ולרווחתו. מחקרים מדעיים מראים כי זיהום אוויר הוא גורם ישיר לעודף תחלואה ואף לתמותה מוקדמת. בעוד שזיהום אוויר ממקורות תחבורתיים אחראי רק על כשליש מכלל הפליטות בישראל, ניטור מזהמים בארץ מלמד בבירור כי הוא מקור הזיהום המשמעותי ביותר בסמוך לריכוזי אוכלוסייה.

להערכת ה-OECD, חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת ל-2,200 מקרי מוות מוקדם בכל שנה, כמחציתם בשל חשיפה לזיהום אוויר מכלי-רכב. מעבר לכך, לזיהום האוויר יש עלויות שונות, כמו עלויות אשפוז והפסד ימי עבודה, המוערכים בכ-7.7 מיליארד דולר בשנה - 2.6% מהתמ"ג.

כלי-רכב המונעים בדיזל אחראים רק על כ-20% מהנסועה (קילומטראז') בישראל, אך הם פולטים מעל ל-80% מתחמוצות החנקן והחלקיקים הנשימים הנפלטים מכלל כלי הרכב. על כן, יצא המשרד להגנת הסביבה בתוכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה תוך התמקדות ברכבי דיזל ישנים, המחייבת מצד אחד את הפחתת הזיהום כתנאי לחידוש רישיון הרכב, ומצד שני מציעה תמיכות לבעלי הרכב.

אפשרויות התמיכה כוללת מענקים לגריטת כלי רכב וסבסוד להתקנת מסנן חלקיקים שיפחית 98% מהזיהום הנפלט מכלי הרכב. מדובר בתוכנית שכבר יצאה אל הפועל, והחל מה-1 בנובמבר בעלי רכבי הדיזל הישן לא יוכלו לחדש את רישיון הרכב שלהם אם לא ינקטו בפעולות - שמהותן היא צמצום זיהום האוויר.

מטרת התוכנית הזו היא לצמצם את זיהום האוויר מתחבורה בכ-30% - מה שיכול להיות הישג מרשים - אך נדרשים צעדים נוספים, ישירים ועקיפים, על-מנת לצמצם את בעיית זיהום האוויר מתחבורה בישראל. המשרד להגנת הסביבה אף תומך בתכנון אזורים מופחתי פליטות בערים, בכלי רכב חשמליים שיתופיים, בשאטלים, במתקני עגינה לאופניים רכישת אוטובוסים חשמליים, ברכישת משאיות מונעות גז טבעי דחוס וברכישת מוניות היברידיות.

אחד המהלכים שיכולים לצמצם באופן משמעותי את זיהום האוויר בסמוך לריכוזי אוכלוסייה הוא הכרזה של ערים על "אזור אוויר נקי", אזור מופחת פליטות, המגביל כניסת כלי רכב מזהמים לאזורים מסוימים בשטחן. בשיתוף המשרד, עיריית חיפה כבר החלה בהפעלת אזור כזה, ואליה צפויה להצטרף בשנה הבאה ירושלים. ראוי כי ערים נוספות בישראל, כמו יותר מ-200 ערים מתקדמות אחרות בעולם, יכריזו אף הן על אזורים כאלה.

ומה אנחנו כאזרחים יכולים לעשות? לדרוש שכלי הרכב שהרשויות המקומיות מפעילות לצורך ההסעות, מערך פינוי האשפה והתחבורה הציבורית בעיר יהיו באמצעות כלי רכב מופחתי זיהום. לציבור יש יכולת השפעה על סדר היום הציבורי, וזה הזמן לפנות אל נבחרי הציבור ומקבלי ההחלטות, על-מנת לשפר את איכות החיים ביישוב שבו אתם מתגוררים, כך שתוכלו לנשום אוויר נקי יותר.

■ הכותבת היא מרכזת זיהום אוויר מתחבורה במשרד להגנת הסביבה