דנקנר בתגובה ראשונה: "אני מופתע ומאוכזב מההחלטה"

"בשעה קשה זו אני שואב כוח ממשפחתי, חבריי ואהבתי למדינה. אני מאחל לעם ישראל שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה", אמר נוחי דנקנר בתגובה לדחיית ערעורו והחמרת עונשו • התובעת, עו"ד חנה קורין: "ביהמ"ש שלח היום מסר חשוב, חזק, מהדהד וחד-משמעי לשוק ההון"

נוחי דנקנר / צלם: איל יצהר
נוחי דנקנר / צלם: איל יצהר

"אני מופתע ומאוכזב מההחלטה. בשעה קשה זו אני שואב כוח ממשפחתי, חבריי ואהבתי למדינה. אני מאחל לעם ישראל שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה" - כך אמר היום (ד') נוחי דנקנר בתגובה ראשונה להכרעת בית המשפט העליון לדחות את ערעורו ולהחמיר את עונש המאסר שלו משנתיים לשלוש שנים.

באות-כוחו של איתי שטרום (שגם ערעורו נדחה, ועונשו הוחמר משנה לשנתיים מאסר), עורכות הדין איריס ניב-סבאג ונוית נגב, מסרו בתגובה להכרעת העליון: "אנחנו מצרים על ההחלטה. אנחנו חושבים שלא היה מקום להחמרה בעונש, במיוחד אחרי שבית המשפט העליון לא קיבל את עדות עד המדינה, היה לכל הפחות מקום להקל בעונש ולא להחמיר. אנחנו טענו בפני בית המשפט העליון כי ללא עדות עד המדינה אין בסיס להרשעה, ולחלופין - טענו להקלה בעונש של שנה שהוטל על איתי שטרום. טענו כי בית המשפט המחוזי טעה כשפירש את הפעילות של של שטרום פרשנות פלילית.

"נזכיר כי התביעה התבססה בטענותיה על עדות עד המדינה, עדי שלג. אותה עדות שהוכחנו בחקירה נגדית את שקריותה בממצא מדעי באיכוני טלפון. מדובר בעד שלא הייתה מחלוקת שאף 'עקץ' את איתי שטרום וגנב ממנו מאות אלפי שקלים, כחלק מאותה פעילות. בית המשפט העליון קיבל שעדות שלג כעד מדינה נפלה - ועדיין, לצערנו, דחה את ערעורינו.

"במהלך המשפט נחשף אופיו המיוחד של שטרום, אדם רב-פעלים, ערכי ומוסרי, אשר פועל בנתינה אינסופית שאינה תלויה בדבר ותרם בסתר מכיסו הפרטי ברוחב-לב שאין שני לו. אדם עליו העידו כי השאיר חותם בלבם של כל מי שפגש. עוד נחשפה בפני בית המשפט פעילותו הרחבה של שטרום במסגרת שירותו הצבאי ושירות המילואים שפעל לטובת ביטחון המדינה".

מפרקליטות מיסוי וכלכלה נמסר לאחר פרסום ההכרעה כי "בית המשפט העליון העניק היום חיזוק משמעותי לחשיבות תקינות המסחר ולשמירה על שוק ההון הישראלי, בו מושקעים כספי הציבור כולו. במקרה זה, בעל שליטה בחברת ההחזקות הגדולה במשק באותו זמן, ביד אחת פנה והזמין את הציבור להשקיע מאות מיליונים במניות החברה - וביד השנייה, מאחורי הקלעים ובהסתר, חולל מהלך מרמתי שנועד לצייר תמונת מסחר אטרקטיבית למשקיעים.

"העבירות בהן הורשעו שני הנאשמים הן חמורות ביותר - מניפולציה בהיקף עצום ודיווח תרמיתי אגב הנפקה לציבור. העבירות בוצעו מתוך משבר אליו נקלעה החברה, ובית המשפט הבהיר כי דווקא בנסיבות בהן האפשרות לפנות למסלול העברייני נושאת אפקט מפתה, חשיבות ההרתעה מתעצמת. בית המשפט העליון אימץ את עמדת הפרקליטות וקבע כי רף הענישה בעבירות אלה מחייב ענישה מחמירה ומכבידה של שנות מאסר בפועל. ההחלטה היום מבהירה חד-משמעית לכל פעילי שוק ההון - בעלי שליטה ומשקיעים - בשוק ההון יש לנקוט ביושר, בשקיפות ובהגינות".

הערעור נוהל בידי עורכי הדין חנה קורין ויוני לבני ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר בידי מחלקת בקרת מסחר מודיעין וחקירות של רשות ניירות ערך.

עו"ד חנה קורין ועו"ד יוני לבני, ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: שלומי יוסף
 עו"ד חנה קורין ועו"ד יוני לבני, ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה / צילום: שלומי יוסף

במסיבת עיתונאים הבוקר אמרה עו"ד קורין כי "בית המשפט שלח היום מסר חשוב, חזק, מהדהד וחד-משמעי לשוק ההון ותרם תרומה מאוד משמעותית לשמירת תקינות המסחר בשוק ההון. בית המשפט קבע באופן חד-משמעי שהוכחה תוכנית מרמתית משותפת של נוחי דנקנר ואיתי שטרום בקשר להנפקת מניות אי.די.בי בפברואר 2012. בית המשפט קבע שהייתה פה תוכנית שבעל שליטה מצד אחד וביד אחת הזמין את ציבור המשקיעים לרכוש מניות בהנפקה, אבל הוא פיתה אותו לעשות את זה באמצעות מניפולציה שהציגה תמונת מסחר אטרקטיבית ונוחה להשקעה. הדבר הזה פסול, הדבר הזה מרמתי. הסברים שונים שנתנו הנאשמים וטענות לאקראיות ומקריות נהדפו ונמחקו על-ידי בית המשפט העליון. אנחנו חושבים שזה מסר חשוב מאוד לכל העוסקים בשוק ההון, לבעלי שליטה, למשקיעים. שוק ההון צריך להיות נקי, צריך להיות שקוף, צריך להיות אמין. זו תרומה מאוד גדולה לשוק ההון ולכלכלת המדינה".

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, מסרה: "אנחנו אומרים שוב בקול ברור: פסק הדין יהדהד בכל השוק. שוק ההון צריך להיות מקום בטוח. המשקיעים צריכים להיות בטוחים שבעלי ההון ובעלי התפקידים עושים את עבודתם נאמנה. רשות ניירות ערך תמשיך במדיניות ברורה - אור ירוק לשחקנים הפועלים בצורה תקינה ואחראית ופעולה תקיפה וחסרת פשרות נגד אלה הפועלים בניגוד לכללי החוק. חוקרי רשות ניירות ערך וכל העוסקים במלאכה ימשיכו בעבודתם המקצועית והעניינית למען שמירת עניינו של ציבור המשקיעים ותקינות המסחר בשוק ההון". 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, מומחית לממשל תאגידי, מסרה: "מערכת אכיפת החוק בישראל עושה את מלאכתה ללא פניות, ואין הילה כשנכנסים בשער בית המשפט. אבל זהו אינו יום שמח. הגם שדנקנר הוא שילך לכלא בשל מעשיו, רבים במערכת הפיננסית, ביניהם כאלה שהתפרנסו ממנו - יועצי-על, דירקטורים ובנקאים - חייבים חשבון-נפש מקצועי ואפילו מוסרי על אופן תפקודם לאורך שנות בניית הפירמידה של אי.די.בי. הטענות לפיהן גם בקריסתן של הפירמידות לא נגרם נזק לחוסכים בישראל היא טענת-שווא, משום שהכסף שהוזרם, גרם בראש ובראשונה להקצאה לא בריאה של הכסף ובכך גם פגיעה בכלכלה. הפסיקה היום מאותתת כי אמון הציבור בשוק ההון היא לבנת יסוד, המחייבת את מי שפועל בו לנהוג באחריות וביושרה מוגברים". 

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) מסר: "נוחי דנקנר לא פעל לבד. היו מנהלים ששיתפו איתן פעולה, והיום הם ממשיכים לנהל חברות במשק. יש פוליטיקאים מכהנים שסייעו לו לבזוז את הציבור, ויש עשרות עיתונאים (לא רק ב'מעריב' שרכש) ששיתפו איתו פעולה. יום כיפורים מתקרב. לפחות תבקשו סליחה פומבית".