מזרחי טפחות יפריש 425 מיליון שקל בשל החקירה בארה"ב

למרות ההפרשה הכבדה, הבנק מצליח לרשום רווח של 207 מיליון שקל • עד כה הפריש כמחצית בלבד מגובה דרישת הקנס שקיבל מהרשויות האמריקאיות, מתוך כוונה לקיים מו"מ להפחתתו • מניית הבנק איבדה כ-1.3 מיליארד שקל משוויה בשלושת השבועות האחרונים • הבנק הודיע כי יעצור את חלוקת הדיבידנד • המנכ"ל אלדד פרשר: "מעריך שנחזור לחלק דיבידנד ב-2019"

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר / צילום: שלומי יוסף

עיניי המשקיעים היו נשואות היום בדאגה לעבר מזרחי טפחות. שלושה שבועות אחרי שהבנק הודיע כי סרב לדרישת קנס עתק מטעם הרשויות בארה"ב בגובה של 342 מיליון דולר, פרסם היום הבנק דוחות כספיים ובו הודיע כמה יפריש בגין החקירה. דירקטוריון הבנק התכנס הבוקר ובסיום הישיבה פורסמה ההכרעה: הבנק ביצע הפרשה בגובה של 116.5 מיליון דולר, שהם 425 מיליון שקל. בסה"כ הפריש הבנק עד כה 162 מיליון דולר - כמחצית מהסכום אותו דורשות הרשויות בארה"ב. נציין כי על אף ההפרשה הכבדה מצליח הבנק לרשום רווח של 207 מיליון שקל המשקף תשואה על ההון של - הישג לא טריוויאלי.

במקביל לכך הודיע הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, כי בעקבות האירועים האחרונים הוא עוצר את חלוקת הדיבידנד, כשלהערכתו הוא ישוב לחלק במהלך השנה הבאה. למרות כל הבשורות הללו מניית הבנק  טיפסה היום. הסיבה המרכזית לכך היא שהבנק הודיע כי אמנם יצטרך לשפר את יחסי ההון שלו בעקבות ההפרשה הנוכחית וזו שעוד תגיע, אולם הוא יעשה זאת מבלי לפגוע בצמיחת הפעילות של הבנק.

מתחילה להתאושש?
 מתחילה להתאושש?

פרשר מסר היום: "המטרה היא לשים את החקירה מאחורינו מוקדם ככל שניתן כדי שנוכל להמשיך ולהתמקד ביישום התוכנית האסטרטגית". פרשר הוסיף: "אנחנו צופים כי בד בבד עם המשך הטיפול בענייני החקירה ועצירת חלוקת הדיבידנד לפי שעה, הבנק יוכל להמשיך בתנופת הצמיחה שלו".

אז מהן הנקודות המרכזיות מהדוח הדרמטי ומרובה הבשורות שפרסם היום הבנק?

הקנס בארה"ב: רכיב עונש כבד

משרד המשפטים האמריקאי הפתיע בתחילת החודש את מזרחי טפחות, כשהודיע לבנק כי ידרוש ממנו תשלום קנס של 342 מיליון דולר בכדי להגיע להסדר. מדובר בסכום גבוה משמעותית מהתחזיות של הבנק, ובבנק מיהרו לסרב לדרישה והחלו במגעים מול האמריקאים במטרה לרכך את הגזירה. במקביל להודעת הקנס קיבלו בבנק טיוטה המתארת את הממצאים שנמצאו בחקירה.

"כל חישוב סביר המבוסס על ההתנהגות הנטענת של עובדי הבנק כפי שתוארה ע"י משרד המשפטים עצמו בטיוטאת הצהרת העובדות, יוביל לסכום נמוך באופן משמעותי מאד מהסכום שהוצע לבנק", כותב היום הבנק בדוחותיו.

עוד עולה מהדוחות כי בבנק מצאו בסופו של דבר הסבר כיצד הגיעו הרשויות האמריקאיות לסכום הכזה. ראשית, נסביר כי הקנס שמטילות הרשויות בארה"ב מורכב משלושה רכיבים: הפסד המס שנגרם לרשויות בארה"ב כתוצאה מהעלמת הכספים, היקף ההכנסות מהם נהנה הבנק מאותם כספים ורכיב של עונש. במזרחי טפחות מציינים כי חישוב הקנס של הרשויות מתבסס על קבוצת לקוחות רחבה, שלדעת הבנק אינה רלוונטית, מה שניפח את גובה הקנס. "גם מטיוטת ההסדר שהועברה לבנק המתארת את ההאשמות נגדו לא עולות עובדות אשר יש בהן כדי לתמוך בגישה המרחיבה בנוגע להיקף הלקוחות הרלוונטיים", נכתב היום בדוחות הבנק.

עוד מעריכים בבנק כי "רכיב העונש" בקנס שקבעו האמריקאים גבוה מאוד, בעיקר אם משווים אותו להסדרים אחרים שעשו הרשויות האמריקאיות.

בסופו של דבר החליט הבנק להפריש מחצית מדרישת הקנס. בבנק מציינים כי היקף ההפרשה נקבע על בסיס ההיקף הרחב של אוכלוסיית הלקוחות (אם כי בבנק מדגישים כי הם עדיין חולקים על הכללת לקוחות רבים בקבוצה זו), וכן על הסכום המינימלי של רכיב העונש בקנס. במזרחי טפחות מקיימים שיחות בימים אלה עם משרד המשפטים במטרה לשכנעם לצמצם את רשימת הלקוחות ולהקל ברכיב העונש בקנס.

בעקבות ההפרשה: פגיעה בהלימות ההון

אמנם מזרחי טפחות עדיין הצליח להרוויח מעל 200 מיליון שקל ברבעון, אבל יחס הלימות ההון שלו (היחס בין ההון העצמי של הבנק לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי), נפגע בעקבות ההפרשה. הסיבה לכך היא הצמיחה בתיק האשראי שצמח ביותר מ-3% מתחילת השנה.

התוצאה היא שיחס הלימות ההון של הבנק ירד מ-10.2% בסוף הרבעון הראשון ל-9.95% בסוף יוני, והוא כמעט ונוגע ברף דרישת בנק ישראל העומדת על מינימום של 9.9%.
במזרחי טפחות מיהרו להודיע כי יפעלו לשיפור יחס ההון, ולהערכתם הוא ישוב לאזור ב-10% כבר ברבעון הקרוב. בכדי להגיע לכך הבנק הודיע כי הוא עוצר את חלוקת הדיבידנד עד להודעה חדשה, ובכוונתו לבצע פעולות נוספות (כגון מכירת תיקי הלוואות) בכדי לעמוד ביעד. יחד עם זאת בבנק מדגישים כי ההגעה ליעד לא תיעשה על חשבון צמיחה בפעילות.

ועדיין: רבעון שיא בפעילות הבנק

זה היה אמור להיות רבעון חגיגי למזרחי טפחות: הכנסות שיא, רווח שיא, תשואה על ההון בשיא. אלא שאז הגיעו האמריקאיים והרסו את החגיגה. אלא שאי אפשר להתעלם מהתוצאות החזקות שהציג הבנק בפעילות השוטפת שלו - ואלמלא אותה הפרשה היה מזרחי טפחות מגיע לרווח של 472 מיליון שקל, המשקפת תשואה על ההון של 14.1%.
הכנסות המימון של הבנק זינקו בכ-15% ברבעון השני. לתוצאות החזקות תרמו גידול בפעילות, אך גם מדד המחירים הגבוה שתרם הכנסות בגובה של 172 מיליון שקל לעומת תרומה של 105 מיליון שקל ברבעון המקביל. עוד תרם לתוצאות שערוך נגזרים בגובה של 93 מיליון שקל לעומת הפסד של 5 מיליון ברבעון מקביל בסעיף זה.

בנוסף לכך, תיק האשראי של הבנק צמח בכ-3% מתחילת השנה, כאשר צמיחה חדה נרשמה באשראי העסקי של הבנק שעלה ב-5.5% מתחילת השנה והשלים זינוק של 13% בתוך שנה. עוד בולטת צמיחה באשראי לעסקים קטנים של מעל 6% מתחילת השנה. דווקא בתחום המשכנתאות, שהוא תחום הפעילות המרכזי של הבנק, הוא רושם צמיחה מתונה יותר, של 2.2% מתחילת השנה.