סיכום תוצאות בתי ההשקעות במחצית הראשונה של השנה

מניתוח הדוחות הכספיים של 9 בתי ההשקעות, שנתוניהם גלויים לציבור, עולה כי במחצית הראשונה השנה נרשם גידול של 5.5% בהכנסותיהם, לסכום מצרפי של כ-1.42 מיליארד שקל

דב ילין, יאיר לפידות / צילום: קובי למנוביץ
דב ילין, יאיר לפידות / צילום: קובי למנוביץ

בסוף יוני נוהלו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בשווי מצרפי של כ-241.4 מיליארד שקל - קיטון של כ-0.7% ביחס להיקף השוק הזה בסוף 2017, ובשוק תעודות הסל נוהלו באותו מועד נכסים בשווי כ-92.4 מיליארד שקל - ירידה של כ-5.1% ביחס לסוף 2017.

לעומת זאת, במהלך המחצית הראשונה של השנה גדל שווי הנכסים המנוהלים בשוק הגמל וההשתלמות בכ-2.4%, לסכום מצרפי של כ-459.2 מיליארד שקל. נתונים אלה, יחד עם שוק התיקים המנוהלים שאינו חשוף לציבור בגלל בחירת הרגולטור האחראי מרשות ניירות ערך, ויחד עם ההכנסות ממסחר, הם נתוני הבסיס המרכזיים עבור תעשיית בתי ההשקעות, שהתוצאות העסקיות של חלק ניכר ממנה רחוקות מהעין הציבורית, שכן לא אחת מדובר בחברות פרטיות.

ואולם, עדיין יש נתח בעל חשיבות בשוק זה, שהינו חברות ציבוריות או סמי-ציבוריות, מכיוון שהחברות האם ציבוריות וחושפות חלק מהנתונים במסגרת דוחותיהן. כך, מניתוח הדוחות הכספיים של תשעת בתי ההשקעות שנתוניהם גלויים לציבור, במידה זו אחרת, עולה כי במחצית הראשונה השנה נרשם גידול של 5.5% בהכנסותיהם, לסכום מצרפי של כ-1.42 מיליארד שקל.

שחיקה בשיעור דמי הניהול

למעשה, מתוך תשעת הגופים האמורים, ארבעה בתי השקעות רשמו ירידה בהכנסות במחצית הראשונה של השנה: אקסלנס, שבניהול חנה הולנדר; מגדל שוקי הון, שבניהול יוסי בן ברוך, שיוחלף בימים הקרובים על ידי שגיא שטיין; מיטב דש, שבניהול אילן רביב; והלמן אלדובי, שבניהול רמי דרור.

תוצאות בתי ההשקעות הפרטיים שבבעלות קבוצות הביטוח
 תוצאות בתי ההשקעות הפרטיים שבבעלות קבוצות הביטוח

מנגד, אי.בי.אי (עם שיעור הצמיחה הכי משמעותי בשוק, הודות לזינוק בהכנסות משירותי בורסה בחבר הבורסה שלו ומדמי ניהול בקרנות הנאמנות והתיקים המנוהלים, וכן משירותי הנאמנויות), אנליסט, מור, ילין לפידות והראל פיננסים - רשמו גידול בהכנסות במהלך המחצית הראשונה.

אחת המגמות הגורפות שעליהן מדווחים בתי ההשקעות, וגם חברות הביטוח שפעילות בתחום, היא שחיקה בשיעור דמי הניהול בגמל ובהשתלמות. ואולם, הגידול בהכנסות, בשורה העליונה, לא בהכרח מסמל את מה שהרבעון השני היה עבור בתי ההשקעות.

השורה התחתונה מספרת את המשך הסיפור, כשהיא כוללת בחובה שחיקה של 8.5% ברווח לפני מס המצרפי, ביחס למחצית המקבילה אשתקד. בהיבט זה, יש חמישה בתי השקעות שרשמו ירידה ברווח לפני מס ביחס למחצית המקבילה אשתקד - ובראשם אקסלנס, שרווחיו קרסו בכ-70% לכ-16 מיליון שקל. מנגד, יש ארבעה בתי השקעות עם גידול ברווח לפני מס: ילין לפידות, מור, אנליסט והראל פיננסים.

בסך הכל, מדובר ברווח לפני מס מצרפי של כ-260 מיליון שקל שרשמו במחצית הראשונה השנה תשעת בתי ההשקעות שאותם בחנו. מדובר בשיעור רווח לפני מס מהכנסות של כ-18%, הנמוך בכ-13% מזה שהיה במחצית המקבילה אשתקד - אז בתי ההשקעות האלה רשמו רווח לפני מס של 21 אגורות על כל שקל הכנסה שזרמה אליהם.

למעשה, בחינת תמונת הרווחיות מלמדת כי בתי ההשקעות הם גופים רווחיים, להוציא בית ההשקעות הלמן אלדובי, שהינו היחיד שמציג הפסדים הן במחצית הראשונה השנה והן במחצית המקבילה (הגם שהפסדיו הצטמקו בשיעור מורגש בין התקופות).

שיעור רווחיות טוב למור

ומה לגבי שורת הרווח? הרווח הגבוה ביותר, הנקי ולפני מס, נרשם בבית ההשקעות המצליח ילין לפידות, שב-2018 חווה לראשונה בתולדותיו תקופה קשה בהשקעות ובהעברות הכספים ממנו למתחרים. ברבעון השני, רשם בית ההשקעות רווח של 34 מיליון שקל, שמצטרף לרווח דומה שרשם ברבעון הראשון השנה, כך שבמחצית הראשונה רשם רווח נקי של 68 מיליון שקל - גידול של כ-10% ביחס למחצית המקבילה אשתקד.

תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים בסיכום הרבעון השני ב-2018
 תוצאות בתי ההשקעות הציבוריים בסיכום הרבעון השני ב-2018

עבור ילין לפידות, המנוהל על ידי מייסדיו ובעלי מחצית ממניותיו - יאיר לפידות ודב ילין, מדובר בעצירה בצמיחה הניכרת בתוצאות שהציג בעבר, כשגם הנכסים המנוהלים הפסיקו לצמוח בשיעור חד בגלל פדיונות וניודים החוצה בפעילויות ליבה.

עם זאת, ילין לפידות הרוויח במחצית הרבה יותר מבית ההשקעות הציבורי או הסמי-ציבורי הרווחי השני בתור (חסרים מרשימה זו בעיקר בתי ההשקעות פסגות ואלטשולר שחם), כשתמונת המראה שלו במחצית הזו נמצאת אצל בית ההשקעות אקסלנס, שנמצא בשליטת הפניקס, שהיה פעם מהבולטים והמובילים בשוק. במחצית הראשונה הציג אקסלנס רווח לפני מס של 16 מיליון שקל "בלבד" - כמעט כמו זה שהציג אנליסט הקטן בהרבה, ופחות מאשר אי.בי.אי והראל פיננסים.

אגב, כיום יש בית השקעות רק לשלוש קבוצות ביטוח: הפניקס והראל, כאמור, ומגדל. בעבר היו עוד קבוצות ביטוח שפעלו בתחום - כלל ביטוח, מנורה מבטחים (שעדיין מחזיקה במניות מיעוט בחברת קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם), איילון (שיצאה משותפות בתחום באחרונה) וביטוח ישיר. כלומר, ההרפתקה של קבוצות הביטוח בתחום בתי ההשקעות עדיין רלוונטית לשלושה גופים, כשהשאר ויתרו לחלוטין על התחום, שכולן סימנו כאתגר חיוני אי-שם במחצית העשור הקודם (ימי רפורמת בכר).

כך או כך, מה מבחינת שיעור הרווחיות לפני מס מההכנסות במחצית? בילין לפידות מציגים מנגנון יעיל מאוד של רווח לפני מס מהכנסות בשיעור יציב למדי ביחס לאשתקד, של 31%. רק מור, הצעיר והרזה עוד יותר, מציג שיעור רווחיות טוב ממנו (37%).

עם זאת, מור נשען על תחום קרנות הנאמנות, שם הוא צומח מאוד על מערך בגודל מסוים, שיכול ויודע לקלוט עוד נכסים לניהול (אבל גם יכול לאבד נכסים וגובה בקצב מהיר, כמו מה שקורה למתחרה אילים), קיבל באחרונה אישור להיכנס לתחום הגמל וההשתלמות, שם ילין לפידות כבר פעיל - מה שצפוי להביא לגידול בהוצאותיו בעתיד הקרוב.

אחרי שני הגופים האלה בולטים לחיוב גם אנליסט (עם שיעור רווח לפני מס מהכנסות של 23%) והראל פיננסים (20%), כשאחריהם שני הגדולים מיטב דש ואקסלנס, עם שיעור רווח לפני מס ראוי כשלעצמו, של 15% לכל אחד.

בצד התחתון של הטבלה ניצבים שלושה גופים: אי.בי.אי, מגדל שוקי הון והלמן אלדובי (שהפסיד, כאמור). לגבי הראשון, נציין כי שיעור הרווח לפני מס מהכנסות אצלו ספג מהלומה, בגלל גידול חד בהכנסותיו בחבר הבורסה והפסד חד-פעמי וחריג שרשם ברבעון הראשון, בגין הפסד של לקוחותיו בני"ע נגזרים על מדד "הפחד" בוול סטריט (שהסתכם בכ-26.2 מיליון שקל במחצית).

כך, שיעור הרווח לפני מס מההכנסות של אי.בי.אי עומד על 9.5% בלבד, אבל בניכוי ההפסד האמור, עולה שהפעילות "הרגילה" של בית ההשקעות מניבה שיעור רווח לפני מס מהכנסות מרשים הרבה יותר, של 23%, שממצב אותו במעלה הטבלה ההשוואתית מול המתחרות, ומציג שיפור נאה לתקופה המקבילה אשתקד.

חברי הבורסה נהנו ממכירתה

אגב, כמה מבתי ההשקעות נהנים ונהנו מהעסקה ההיסטורית בבורסה, עם מכירתה לגופי השקעה זרים לפי שווי של חצי מיליארד שקל (מבחינת המוכרים, שהחוק לשינוי מבנה הבעלות בבורסה התיר להם "ליהנות" משווי מקסימלי זה). מדובר בבתי השקעות שמחזיקים בחברי בורסה, והם אי.בי.אי, מיטב דש, מגדל שוקי הון ואקסלנס (האחרון לא מכר מניות הבורסה במסגרת העסקה שהושלמה השבוע).

ומה הלאה? לאחר ששוקי המניות סיימו את המחצית הראשונה בצורה מעורבת, מקור בשוק מספר ל"גלובס" כי "אוגוסט היה חודש פשוט מצוין. לא אתפלא אם יתברר שמי שיצא לחופשה החודש, ולא היה בשוק, יפסיד תשואות של כ-1.5% בממוצע בשוקי הגמל וההשתלמות וגם בתיקים המנוהלים".

על פניו, נראה כי חודש אוגוסט לבדו יכול להחזיר את הצבע לפנים של כמה מהשחקנים בשוק, כשכל תשואה חיובית מתורגמת, בסופו של יום, גם לגידול ברווחי הנוסטרו, ובעיקר בבסיס הנכסים שמהם נגבים דמי הניהול.