רכבת הקלון לא עוצרת ברמת השרון: יצחק רוכברגר עדיין רץ

אז מה אם ראש העיר לשעבר יצחק רוכברגר הורשע בזיוף חשבוניות - עבירה שיש עמה קלון; הוא לא ייתן לזוטות כאלה לעצור את ההתמודדות המחודשת שלו לראשות העירייה • צפצוף על החוקים ודריסת הנורמות הפכו לדרך חיים, ולא נראה שתושבי היישוב מתרגשים מזה יותר מדי • פרשנות

איציק רוכברגר / צילום: איל יצהר
איציק רוכברגר / צילום: איל יצהר

את רמת השרון מעטרים בימים אלה שלטי בחירות של ראש העיר לשעבר איציק רוכברגר. הוא מקיים כנסים בעיר בהשתתפות עשרות ואף מאות אנשים, כאילו לא חלפו 3.5 שנים מאז שהורשע בפלילים, כאילו לא נכתב בפסק הדין שהוא עבר עבירה שיש עמה קלון, כאילו הוא לא נשלח עבודות שירות למשך חצי שנה. במסגרת המערב הפרוע של המשפט הציבורי והפלילי כיום בישראל, רוכברגר בטוח בעצמו. בעמוד הפייסבוק שלו הוא מסביר לתושבים שאין בעיה חוקית בהתמודדות שלו. שום דבר לא קרה. ואם קרה, אז מה כבר קרה?!

במאי האחרון פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, הנחה את הפרקליטים המטפלים בתיקיהם של ראשי רשויות לנסות ולסגור כמה שיותר תיקים לפני הבחירות לעיריות. ניצן רצה למנוע מצב שבו ראשי ערים ורשויות נבחרים ונאלצים להתפטר זמן קצר אחרי הבחירות כדי לנהל משפטים ולרצות את עונשים.

כך התקבלו בשבועיים האחרונים הודעות על סגירת התיקים של ראש עיריית צפת, אילן שוחט; ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה; ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון; והתיק נגד ראש עיריית רמת-גן, ישראל זינגר. גם התיק נגד המועמד לראשות עיריית ירושלים, משה ליאון, נסגר. עדיין יש תיקים פתוחים, כמו של ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג; תיקים שממתינים להחלטת הפרקליטות, כמו במקרה של סגן ראש עיריית ירושלים, מאיר תורג'מן; ישנם תיקים שההליך הפלילי נמצא בעיצומו, כמו ראש העיר אשקלון, איתמר שמעוני; וכתב אישום שהוגש השבוע נגד ראש עיריית עמנואל, עזרא גרשי.

מתווה את הדרך למורשעים אחרים

רוכברגר מראה לנו איך נראה המשך הדרך בכל הנוגע לראשי הערים, שחיתויותיהם ודבקותם בחיים הפוליטיים - גם אם נתפסו בשקרים, גם אם הורשעו וגם אם נקבע שיש במעשיהם קלון.

במערכת הבחירות של 2013 רוכברגר ניצב "רק" בפני כתב אישום. הוא הצליח לשכנע את הציבור ברמת השרון שהוא חף מפשע. ואכן, הוא נבחר לראשות עיריית רמת השרון ב-57% מהקולות כבר בסיבוב הראשון. מיד אחרי ניצחונו הוא הושעה, הועמד לדין, הורשע, ונגזרו עליו חצי שנה של עבודות שירות וקנס של 40 אלף שקל.

כך כתב השופט עידו דרויאן על רוכברגר: "הדופי שנפל במעשיו של הנאשם משליך על יכולתו לשרת את הציבור. המוסר הציבורי מחייב לקבוע כי במעשיו דבק קלון". רוכברגר הורשע בזיוף חשבוניות להוצאות פרטיות בסכום של 120 אלף שקל, חשבוניות שתמורתן הוא קיבל החזרים מקרן השתלמות עובדי מדינה. ההוצאות הפרטיות כללו נסיעת בתו לחו"ל, שיעורי אנגלית לבת, קניית מקרר לעצמו וקניות נוספות.

עכשיו הוא שוב רוצה להיות ראש עיר. לצידו, על השלטים ובחוגי הבית, מתייצבים עוד שניים: ורד בירון וגיא קלנר, וכל הקבוצה הזו עושה את עצמה כאילו לא היה משפט ולא היה קלון.

המקרה דומה במעט לעניינו של גרשון מסיקה, שהיה בעבר ראש המועצה האזורית שומרון והפך לעד מדינה שהוא עבריין, כאשר הודה כי נתן שוחד בפרשת ישראל ביתנו. מסיקה זכה להקלה רק על-מנת להביא לדין עבריינים כבדים ממנו. מסיקה החליט שהוא ראוי להוביל מחדש את הציבור.

כתב "גלובס" חן מענית חשף את המחדל בהסכם עד המדינה שנחתם עם מסיקה. לא נאסר עליו מפורשות להתמודד על ראשות המועצה. מי האמין שנותן השוחד הזה יחשוב שהוא ראוי להיות נבחר ציבור? מענית דיווח על התדהמה בפרקליטות כאשר נודע כי מסיקה חש עצמו טהור ובשל לחזור לזירה הציבורית כאילו לא היו דברים מעולם.

ברמת השרון קלנר מקווה כנראה לרשת את רוכברגר אם הוא ייפסל. בינתיים הוא מתרוצץ עם רוכברגר בעיר, שכם אל שכם, ומשכנע את כולם שרוכברגר הוא זהב טהור. מי צריך את החוקים האלה בכלל, אם כל אחד בצמרת המדינה יכול להגיד "לא היה כלום ולא יהיה כלום"? מדוע שראש העיר לא ייאמץ את דרך החשיבה הזו?

על מה מתבססת טענתו של רוכברגר שהוא יכול להתמודד? לפני פחות משנה הוא פנה ליו"ר ועדת הבחירות, השופט ניל הנדל, כדי שיכריז עליו כמי שהקלון לא מונע ממנו התמודדות. הנדל פסק: "כאשר קובע בית המשפט שיש קלון במעשיו של מי שהורשע, והוא נדון למאסר בפועל לתקופה העולה על 3 חודשים, לא יוכל אותו אדם להתמודד על חברות במועצה - וממילא לעמוד בראשה - 7 שנים לאחר שגמר לשאת את עונש המאסר בפועל. 7 השנים טרם חלפו בעניינו של רוכברגר, ולכן, לכאורה, אין הוא זכאי להיכלל ברשימת המועמדים ולהיבחר לחבר המועצה".

המילה "לכאורה" הדליקה את רוכברגר. הנה משהו להיאחז בו. אחת מטענותיו של רוכברגר היא כי נגזרו עליו 6 חודשי מאסר, אשר בוצעו באמצעות עבודות שירות, וכי על בסיס טענה זו - המנסה להבדיל בין ישיבה בפועל בכלא לבין ביצוע עבודות שירות - הקלון שלו אינו ממש קלון.

גם טענה זו נדחתה על-ידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, כאשר הוא בא לפסוק בקשתו של מתמודד אחר, סלים ח'טיב, על ראשות מועצת דיר חנא. ביולי 2017 קבע מלצר: "העובדה שהמבקש נידון ל-6 חודשי מאסר לריצוי על דרך של עבודות שירות - איננה מוציאה את עניינו מהכלל המדבר במי שנידון בפסק דין סופי לעונש מאסר בפועל העולה על 3 חודשים. הטעם לכך נעוץ בעובדה שהמבקש אכן נידון למאסר בפועל של 6 חודשים, ורק הריצוי היה בדרך של עבודות שירות... המבקש לא יהיה כשיר אפוא להתמודד בבחירות לתפקיד ראש המועצה ב-2018". הפסיקה הזו חלה באופן מדויק גם על מצבו של רוכברגר.

אף על-פי כן, רוכברגר מציג בעמוד הפייסבוק שלו הפניה לפסקי דין שהם פחות רלוונטיים לגביו, וטוען בפני הציבור שהוא כשיר. העולם המחשבתי של היועצת של הנשיא דונלד טראמפ, קלי-אן קונואויי, שבו עובדות אלטרנטיביות, מציאות מקבילה וגמישות מופלאה בניתוח החיים עצמם - עשה עלייה, והוא מתגורר עכשיו בשדות התות של רמת השרון. גם התותים מסמיקים מבושה.

הרמות כוסית מוזרה במפלגת העבודה

ב-26 בספטמבר יגישו מועמדים בכל רחבי הארץ את רשימותיהם לפקיד מטעם משרד הפנים. מנהלת הבחירות ברמת השרון היא אילנה רועי סולמי, ומשימתה היא לאשר או לפסול רשימה. אם תפסול, יהיה עליה לנמק זאת. את המקרה של רוכברגר היא תצטרך להעביר לייעוץ המשפטי של משרד הפנים ולתת תשובה מהירה, כזו שתאפשר לרוכברגר או למתחריו לעתור לבית המשפט המינהלי נגד ההחלטה. בחוק לא ניתנו נימוקים או תירוצים שמאפשרים לסולמי מרחב תמרון. מועמד שביצע עבירה שיש עמה קלון - לא יכול להתמודד. הדברים מנוסחים באופן ברור.

בינתיים מסתובב רוכברגר בעיר כמלך. עושה חוגי בית, מציף את הצמתים בשלטים. אתמול, כשקלנר צמוד אליו, הם קפצו לסניף מפלגת העבודה בעיר, הרימו כוסית לכבוד השנה החדשה. גם ח"כ איתן כבל היה שם. הוא הוזמן על-ידי הסניף. החגיגה הזאת העלתה חשד שמפלגת העבודה נותנת יד לכל חגיגת קלון התותים הזו.

פניתי למפלגת העבודה לברר מה מהות החגיגות והאם המפלגה שותפה להרצת הקלון לראשות העיר. במפלגה הבהירו כי גם אם בקרב פעילי מפלגת העבודה בעיר יש מי שמחבבים ותומכים ברוכברגר, המפלגה והסניף המקומי לא תומכים בו. "אם רוכברגר ייפסל, וקלנר יהיה המועמד, נשקול את הדברים מחדש", אמר מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני. הוא לא טרק את הדלת לאפשרות שהמפלגה תתייצב לצידו של קלנר, איש מפלגה ותיק, בעתיד הקרוב. הם יושיטו את היד למועמד העתידי קלנר, מי שהיום ממצב את עצמו בשלטי החוצות לצידו של ראש העיר עם הקלון, כאילו אין שום בעיה בעצם התמיכה בהווה ברוכברגר.

ההתנהלות של רוכברגר, הצפצוף על הכללים, הדריסה של הנורמות, העובדה שהכול מתקבל בשאננות ומשיכת כתף - מעוררים דאגה. אנשים ברמת השרון ראו את השלטים והתקשו להבין כיצד זה ייתכן. כעבור כמה ימים הם התרגלו לשלטים והפנימו, כן, כנראה שזה ייתכן. מחרתיים הם כבר יתמכו בו בקלפי. ואם לא בו, אז בזה שהיה לצידו, קלנר.

זו גם האווירה הכללית במדינה. חבר כנסת נחקר, אז מה? הוא מתכנן את את תפקידו כשר. ראש הממשלה חשוד בעבירות חמורות - למי אכפת? אם זה המצב בצמרת, מדוע שלא ניתן יהיה להחיל זאת על ראש העיר.

רוכברגר מסר בתגובה: "עורכי הדין ראנאטו יארק ובן בנימין-מאיר ערכו חוות-דעת משפטית המדברת בעד עצמה ואיננה פרשנות משפטית לפיה לא נידונתי למאסר בפועל, אלא לעבודות שירות. בין שני סוגי הענישה הללו יש יחס המרה של שליש, ולפיכך חודשי עבודות השירות שווי ערך לשליש ממשך הענישה. לפיכך אני רשאי להתמודד בהתאם להוראות החוק. צר לי כי מהשאלות אותן העלית יש טעם של מגמתיות של כתבה מטעם. ב-30.10 תושבי רמת השרון יבחרו בי לראש העיר שלהם".

קלנר מסר בתגובה: "חברתי לאיציק רוכברגר מתוך הבנה מוחלטת המבוססת על תקדימים וחוק הרשויות המקומיות שהוא יכול ורשאי להתמודד. החוק מפריד בין הסיטואציות השונות של חומרת העונש, ואיציק נמצא ברף הנמוך, מכאן שהוא יכול להתמודד בטרם תום 7 השנים. אני לא עוסק בהטעיה ובגניבת דעת, אני פועל ביושרה ובאופן שקוף, ואני בטוח כי בסופו של תהליך איציק יקבל את האישור להתמודד".