בין הרים ובין סלעים: לקומפס של ג'יפ יש פונטציאל שטח גבוה

הדור החדש של ה"קומפס" מבית ג'יפ משלב בין קשיחות לאופנתיות ומסובב לא מעט ראשים ברחוב • יש לו פוטנציאל שטח לא מבוטל, אך יש התמחור גבוה, ולא בטוח שמנוע ה-1.4 הוא השידוך האידיאלי עבורו

בחודש יוני השנה מונה מייק מנלי, מנכ"ל המותג ג'יפ בשבע השנים האחרונות, ליו"ר קבוצת פיאט-קרייזלר (FCA) כולה. הנסיבות הטראגיות של המינוי - מותו בטרם עת של סרג'יו מרקיונה, הבוס הגדול של הקבוצה - לא מפחיתות מהחשיבות של המהלך. לא זו בלבד שלראשונה עומד מנכ"ל אמריקני בראש אחד מהסמלים הלאומיים הגדולים של איטליה (מנלי הוא בעצם ממוצא בריטי, אבל לא נדקדק בקטנות), אלא שהמינוי משלים את "מהפכת המרתף" שמתחוללת בשנים האחרונות בתוך קבוצת פיאט.

רכב
 רכב

כיום המותג פיאט מוכר בעיקר מסחריות ורכבי Low-Cost לעולם השלישי, אלפא היא מותג פרימיום שעדיין לא מצליח להגיע לנפח מכירות ולרווחיות, ואילו לנצ'יה התפוגגה ונעלמה. לעומת זאת, החטיבה האמריקנית שנרכשה על ידי פיאט לפני עשור בנזיד עדשים, על תקן של חבל הצלה, היא זו שמייצרת רווחי עתק עבור הקבוצה כולה. המוביל הוא מותג הנישה ג'יפ, שמכירותיו ורווחיותו בארצות הברית נוסקים משנה לשנה.

באירופה המיצוב של ג'יפ שונה. תחת ההנהלה האיטלקית עבר המותג הליך מואץ של אירופיזציה, כך שחלק מהדגמים מצוידים במנועים אירופיים ובמפרטים שונים מאלה האמריקניים, וקומפס (Compass) החדש הוא דוגמה טובה. הקומפס האמריקני משווק בתור "רכב שטח נגיש" ומוצע עם מחיר אגרסיבי, על גבול העממי (אחרי הנחות), לצד חבילות שטח מקצועיות. באירופה הוא הפך ל-SUV אורבני-אופנתי עם מנועים איטלקיים, שאיפות פרימיום ותמחור בהתאם.

העיצוב החיצוני של רכב ההדגמה שלנו בהחלט מלמד על המגמה. החרטום בעל הגריל הייחודי, פנסי החזית הצרים, קשתות הגלגלים הרבועות והמודגשות, החישוקים הגדולים, פלטות החיכוך בחרטום ופרופיל הצד - עוצבו במתכוון כדי להיראות כמו מודל מוקטן של האח הגדול והיוקרתי גראנד-צ'ירוקי.

אבל המראה הקשוח והתכליתי מרוכך במעט על ידי עמוד אחורי זקוף וצביעה דו-גונית בולטת - אדום עם גג שחור במקרה של רכב ההדגמה שלנו - שתואמת את האופנה הנוכחית בקרב רכבי הפנאי העירוניים של אירופה. התרשמנו שהמכלול מצליח ליצור אפקט חזותי נחשק ברחוב הישראלי ומושך הרבה תשומת לב.

תא הנוסעים כבר מחזיר אותנו לטריטוריה אירופית. סף הכניסה ממוקם מעט גבוה מהמקובל בפלח המיד-סייז של אירופה (ושל יפן וקוריאה), אבל המרחב הפנימי די תואם את הממוצע בקבוצה. המושב האחורי מתאים לשני מבוגרים פלוס נספח, בסיס גלגלים באורך 2.64 מ' מתורגם למרחב רגליים "משפחתי" סביר מלפנים ומאחור, והגג הגבוה מספק תחושה אוורירית גם לנוסעים גבוהים יחסית.

הלקוחות האמריקנים אמנם מבצעים כיום את רוב הקניות שלהם באמזון, אבל הם לא יוותרו על תא מטען גדול ושימושי ב-SUV שלהם לצורך גיחה חפוזה לוול-מארט או סירס. במקרה של הקומפס, זה אומר נפח נאה של כ-460 ליטר לפני קיפול המושב, וסף הטענה שימושי.

עמדת הפיקוד לא מחמיצה אף פריט עדכני בפלח וכוללת מסך מגע ענק במרכז, מסך צבעוני גדול במרכז לוח השעונים האנלוגי, מתגים עגולים, הגה ספורטיבי עם שלל בקרי פיקוד, דיפונים עגלגלים ובשרניים מסביב ללוח השעונים ועיטורי פלסטיק צבעוניים. הכל ידידותי למראה ולתפעול לבני כל הגילים, אבל אם מישהו מחפש סממני הרפתקנות קשוחים שאופייניים למותג ג'יפ, הוא לא ימצא אותם כאן.

איכות ההרכבה טובה באופן כללי, אך יש לא מעט משטחים פלסטיים נוקשים בטווח המגע של הנהג והנוסעים. האבזור התקני בדגם העילי בו נסענו מקיף למדי וכולל ערכה עדכנית של מערכות סיוע לנהג, מערכת קול משודרגת, ריפוד איכותי ועוד.

המנוע התקני של הקומפס האמריקני הוא 2.4 ליטר בריא עם 180 כ"ס. בן דודו האירופי נמכר בעיקר עם מנועי טורבו-דיזל עתירי מומנט, ואלינו הוא מגיע מאירופה עם מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין של פיאט, שאותו פגשנו בעיקר בדגמים שונים של אלפא.

המנוע מייצר 170 כ"ס ומומנט של 25 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית עדכנית בת 9 מהירויות. הוא גם מתהדר בזינוק מאפס ל-100 ב-9.3 שניות. אלה נתונים מכובדים בקטלוג, אך מי שמצפה לתחושה של אלפא או לדהרה של מנוע אמריקני גדול, עתיד להתבדות. מדובר במנוע קטן ו"מתוח" עם רצועת מומנט צרה יחסית, ששיאה מושג ב-2,500 סל"ד.

עד שהטורבו נכנס למלוא הפעולה ודוחף קדימה את ה-1.5 טון, קיימת השתהות מוחשית ותגובת הדוושה עצלה. שמירה על מומנטום בעליות ארוכות מחייב לדחוף את המנוע לסל"ד גבוה ונדרש חישוב מוקדם ביציאה לעקיפות. מנגד, השיוט על הכביש המהיר נינוח וכאשר המנוע נכנס לתחום האפקטיבי שלו, צבירת המהירות מכובדת. קרוב לוודאי שהמנועים הגדולים ביותר במשפחה הולמים יותר כלי צעיר ושאפתני כזה.

לכלי יש שלדה אחודה, כמקובל בפלח, אך המתלה האחורי הוא במתכונת קלאסית של ג'יפ, כלומר מתוכנן במחשבה על עבירות ויכולות שטח. הקומפס מפגין לא מעט נטיית גוף בפניות הדוקות והשליטה לא מסתייעת רבות בהיגוי, שמשדר תחושה מאוד מעורפלת. נהגים עירוניים ממוצעים לא יתלוננו, אך יש בפלח כלים הרבה יותר מלוטשים דינמית.

נוחות הנסיעה סבירה על כבישים סבירים, אך מעבר מהמורות מטלטל את המרכב ורמפות הרעדה ישראליות עלולות לייצר חבטה של מתכת במתכת בכל מהירות מעל 30 קמ"ש. ייתכן שחישוקי ה-17 אינץ' של דגם הבסיס יהיו סלחניים יותר מחישוקי ה-19 של הדגם הבכיר.

אי אפשר לדבר על רכב של ג'יפ בלי להזכיר את יכולות השטח. בארצות הברית מוצע הקומפס בשתי גרסאות קרביות (אקטיב דרייב LOW וטריילהוק), שכוללות בין השאר יחס העברה קיצוני לצורך זחילה בשטח טכני, זוויות גישה ונטישה מרשימות, יכולת לצלוח משטחי מים עמוקים, גחון ממוגן מוגבה ל-23 סנטימטרים, ושאר אלמנטים, שמרחיבים את דעתם של חובבי הז'אנר.

הגרסה האירופית, שמגיעה ביבוא סדיר, מסתפקת בהנעה כפולה נשלטת אלקטרונית, מרווח גחון של כ-21 סנטימטרים ובורר אלקטרוני להעברת הכוח במצבי עבירות שונים. זה עדיין יותר ממה, שמציעים רוב המתחרים בפלח, והחוסן המבני בהחלט ניכר. אבל מי שרוצה "ג'יפ שטח" רציני ימצא את מבוקשו רק בגרסאות השטח הקרביות יותר, ובראשן הטריילהוק.

מחיר הקומפס מתחיל בכ-210 אלף שקל ונוסק עד ל-230 אלף שקל לגרסה המאובזרת. זהו תמחור שאפתני, שמציב את המכונית בתחרות קשה מול גרסאות העילית החזקות והמאובזרות מאוד של רוב המתחרות מיפן, קוריאה ואירופה. שם המותג עדיין מקדם מכירות, ויש סביבו פולחן הערצה מקומי בחוגי השטח, אבל לא בטוח שזה יספיק.

 

חלק מהמתחרות

מאזדה CX5 

2019 

215 אלף שקל הוא המחיר של גרסת ה- 4X4 המפוארת של CX5 , עם מנוע 2.5 ליטר בהספק 194 כ"ס. הרכב מגיע עם אבזור מקיף מאוד, כולל ריפוד עור מלא, גג פנורמי וכו', וגרסת 2019, שתגיע בקרוב, מצוידת במערך מתקדם של עזרי נהיגה סמי אוטונומיים ועדכונים במנוע, במתלים ובתיבת ההילוכים

סובארו פורסטר 2019

200 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת של הפורסטר, עם מנוע 2 ליטר בהספק 150 כ"ס. הנעה כפולה היא סטנדרט ויכולות השטח לא מבוטלות. הדור הבא, שכבר נמכר בארצות הברית, יהיה גדול יותר, מרווח יותר משמעותית ויציע יכולות שטח משופרות ותא נוסעים עמוס בטכנולוגיות עדכניות

טויוטה ראב 4

הדור הבא של הראב4, שכבר נמצא מעבר לפינה, גדול יותר בכל הממדים מהדור הנוכחי ומציג עיצוב קרבי ובעל נוכחות בהשראת לקסוס. יחידת ההנעה המרכזית היא היברידית חדשה עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ויש הנעה כפולה. לראשונה תוצע גם חבילת שטח מוקשחת, אם כי זמינותה בישראל לא ידועה