השופט דוד רוזן יבדוק את סיכול מינויו של גל הירש למפכ"ל

פתיחת הבירור בפרשה מגיעה בהמשך לתלונה שהוגשה לפתחו השבוע בדבר חשדות ל"תפירת תיק" בעניינו של הירש מצד גורמים בכירים במשטרה, במטרה שתפקיד המפכ"ל אליו מונה יילקח ממנו

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, הודיע כי יברר תלונה שנשלחה אליו בקשר להתנהלות הפרקליטות והתביעה בפרשת סיכול מועמדתו של תא"ל במיל' גל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה - כך נודע ל"גלובס".

פתיחת הנציב בבירור הפרשה מגיעה בהמשך לתלונה שהוגשה לפתחו השבוע, נוכח הפרסומים שונים בכלי התקשורת בדבר חשדות ל"תפירת תיק" בעניינו של הירש מצד גורמים בכירים במשטרה, במטרה שתפקיד המפכ"ל אליו מונה יילקח ממנו.

התלונה לנציב נשלחה עם העתק גם לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, ולמבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. 

במסגרת התלונה מעלה המתלונן (שמו שמור במערכת) מספר טענות נגד הפרקליטות והמשטרה, ובכלל אלה כי יש למנוע מצב שבו "הפקידות" היא זו שתחליט בסופו של דבר על מינויים המצויים מכוח החוק בסמכות הממשלה.

עוד ציין המתלונן כי אמון הציבור בפרקליטות נפגע קשות בעשור האחרון, וזאת, בין השאר, נוכח חשיפת מספר פרשיות, ובהן פרשת רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי) לשעבר, המואשמת בשיבוש הליכי חקירה במסגרת פרשת רונאל פישר; פרשת דריסת הנער גל בק ז"ל וסגירת תיק החקירה כנגד הנהגת הדורסת; וכן פרשת חוות-הדעת במכון לרפואה משפטית באבו-כביר. 

נציב התלונות על הפרקליטות - כב' השופט (דימ') דוד רוזן/  צילום: תמר מצפי
 נציב התלונות על הפרקליטות - כב' השופט (דימ') דוד רוזן/ צילום: תמר מצפי

נזכיר כי לאחרונה פרסם העיתונאי גיא פלג קטעים ממכתב ששלח תת-ניצב גיא ניר (המצוי בחופשה כפויה מהמשטרה) לשר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, שם ציין כי "במסגרת תפקידו כראש חטיבת המודיעין, נחשף תת-ניצב גיא ניר להתנהגויות פסולות מצד מפקדו הישיר, ניצב מני יצחקי, וקצינים נוספים באגף... קו פרשת המים היה סיכול מינויו של תת-אלוף גל הירש לתפקיד המפכ"ל על-ידי ניצב יצחקי ואחרים באופן הגובל בקשירת קשר פלילי". במשטרה, לעומת זאת, טענו כי תת-ניצב ניר שקרן.

במכתב תשובה שקיבל המתלונן, הודיעה עו"ד שני וקסלר מהנציבות כי תלונתו הועברה לבירור, אשר בסיומו יוכל הנציב להתייחס עניינית לחשדות שהעלה המתלונן במכתב הפנייה.

לפניית "גלובס" בעבר בנושא, השיבה המשטרה: "מדובר בטענות מופרכות שאין להן ולו בדל של אחיזה במציאות. המידע בעניינו של גל הירש הגיע לידי המשטרה כמה חודשים לפני ההודעה על הכוונה למנותו למפכ"ל. מדובר בבקשה שהגיעה למשטרת ישראל מרשות אכיפה של מדינה זרה, הנוגעת בדבר כדי לברר סוגיות שונות הנוגעות אליו. לפיכך, הטענה כי בעקבות המינוי החלו לחפש מידע, היא מופרכת מיסודה. גם הטענה על כך שמשטרת ישראל פתחה בחקירה ממניע זה או אחר, היא מופרכת ושקרית, שכן מי שהורה על פתיחת החקירה נגד גל הירש היה היועץ המשפטי לממשלה".

סיכול מינויו של הירש למפכ"ל

לפני 3 שנים, באוגוסט 2015, המליץ השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, על מינויו של הירש למפכ"ל המשטרה, אך חודש אחר כך הוסרה מועמדותו, בעיקר בשל התנגדות בתוך המשטרה, התנגדותם של משפחות שכולות וחשדות שעלו לשוחד בעסקאות שונות.

בשנתיים האחרונות נחקר הירש בגין שתי פרשות בהן מעורבת חברת "דיפנסיב שילד": האחת מתייחסת לחשד להטיית מכרז של עיריית ראשון-לציון לפינוי נפלים מחופי העיר; והשנייה מתייחסת לחשד לשוחד, מרמה והלבנת הון בתמורה לביצוע פרויקטים בגיאורגיה. שתי הפרשות עדיין נמצאות בבדיקת הפרקליטות.

בסוף חודש יולי פורסמו ידיעות שונות, לפיהן בכוונת המשטרה להודיע על סגירת התיק נגד גל הירש, אך זה טרם נסגר בפועל.

נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות מסרה בתגובה: "פנייה בנושא התקבלה בנציבות ותטופל כמקובל".