הערת "עסק חי" לארנה: הפסידה יותר מ-30 מיליון שקל ברבעון

חברת הנדל"ן ארנה גרופ ספגה את עיקר הפגיעה בתוצאות המחצית הראשונה מעלויות מימון גבוהות, שהושפעו מעליית הדולר ביחס לשקל, בעיקר בגין הלוואות שהעניק לה בעל השליטה מרכוס וובר, המסתכמות ביותר מ-400 מיליון שקל

כצפוי, גם דוחות המחצית הראשונה של 2018 שפרסמה חברת הנדל"ן ארנה גרופ  (שמפרסמת דוחות כל מחצית שנה), לא נשאו עמם בשורה חיובית למשקיעים.

מתחת לרדאר: מה ניסו להסתיר החברות שחיכו לרגע האחרון עם פרסום הדוחות

לצד הערת "עסק חי" והערות נוספות מרואי החשבון בנוגע לעתיד עסקיה, סיכמה החברה, שנמצאת בשליטת המשקיע הזר מרכוס וובר, תקופה זו בהפסד של 31 מיליון שקל, אחרי שאת שנת 2017 כולה סיכמה ברווח נקי של 35 מיליון שקל - אז בתמיכת מכירת נכסים והכנסות מימון.

את עיקר הפגיעה בתוצאות המחצית הראשונה ספגה ארנה גרופ מעלויות מימון גבוהות, שהושפעו מעליית הדולר ביחס לשקל, וזאת בעיקר בגין הלוואות שהעניק לה בעל השליטה וובר, שהיקפן מגיע ליותר מ-400 מיליון שקל, וכן הלוואה שקיבלה מבנק בקפריסין.

בתקופה המקבילה אשתקד נהנתה ארנה גרופ מהיחלשות הדולר ביחס לשקל, שסידרה לה הכנסות מימון גבוהות.

כאמור, מלבד הערת "עסק חי", רואי החשבון של ארנה מפנים בדוחות את תשומת לב המשקיעים לגירעון של כ-640 מיליון שקל בהון החוזר של החברה, הנובע בעיקרו מההלוואות שהעניק לה וובר, וכן מציינים כי התממשות תוכניותיה לעמוד בהתחייבויותיה "אינן ודאיות מאחר וחלקן אינן בשליטתן המלאה של החברה".

שני נכסיה העיקריים של ארנה גרופ הם מתחם הפאואר סנטר (מרכז מסחרי פתוח) "סטאר סנטר" באשדוד וקניון ארנה בנהריה, שאותם ביקש וובר לרכוש מהחברה ב-2016 - מהלך שלא התממש בסופו של דבר.

נוסף על כך, לארנה קרקע של 580 דונם בעיר אסטנה, בירת קזחסטן, המעיבה אף היא על מצבה הפיננסי, על רקע חוסר הוודאות הנמשך תקופה ארוכה בנוגע לעתידה, וירידות הערך שרשמה לאורך השנים, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הדוחות האחרונים מראים כי שווי הקרקע ממשיך "להתאדות", וצלל ב-60% מסוף 2017, לפחות מ-8 מיליון שקל, לצד המשך אי ודאות הנוגעת להפקעה אפשרית של הקרקע על-ידי הרשויות הקזחיות.

ביולי 2008 העמיד וובר לארנה מסגרת אשראי של 25 מיליון דולר, ושנה לאחר מכן - בעיצומו של משבר האשראי העולמי שהיכה בעסקיו הנוספים - הפכה ההלוואה להשקעה הונית יוצאת דופן של כ-100 מיליון דולר במניות החברה. השקעת הענק, לצד הלוואות שהעמיד לחברה עד היום בסכום דומה, הגדילו כאמור את סך ההשקעה של וובר בארנה עד קרוב למיליארד שקל, בעוד ששווי מניותיו בחברה (62%) עומד כיום על כ-20 מיליון שקל בלבד.

שורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי הנפט בישראל (קידוח הנפט של שמן מול חופי אשדוד) גרמו לארנה בשנים האחרונות הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, וכיווצו את שוויה.