רו"ח קרב: המועמדים לנשיאות לשכת רואי חשבון פותחים הכול

רגע לפני ההכרעה במרוץ היצרי, ביקשנו משלושת המועמדים לפרוס את האג'נדות שלהם • חן שרייבר סבור כי הבחירות הן "הברזקיט" של רואי החשבון, "כי מי שקובע את עתידם הם לא אחרים מעורכי דין שחברים במועצת רואי החשבון"; ג'ק בלנגה מצהיר כי ימצב את המקצוע כחשוב ביותר במשק; ואילו איריס שטרק מבטיחה לטפל ברשות המסים שנטפלת לרואי החשבון

רו“ח איריס שטרק
רו“ח איריס שטרק

לפני ארבעה חודשים, כאשר הכריזו שלושת המועמדים לנשיאות לשכת רואי החשבון - רו"ח איריס שטרק, רו"ח חן שרייבר ורו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה - על מועמדותם לבחירות הקרבות, פנינו אליהם כדי לשמוע מה האג'נדות שלהם. כל אחד מהמועמדים פרס אז בפני "גלובס" - ובעיקר בפני בוחריו - את ה"אני מאמין" שלו, שכלל בין היתר "הגנה על רואי החשבון, וביסוס הסמכויות שלהם" (שטרק); "קידום חיסיון בין רואי החשבון ללקוחותיהם, והגבלת אחריות" (שרייבר); "חיזוק מעמדם של רואי החשבון ופתיחת אפיקים חדשים שיוכלו לעסוק בהם" (בלנגה).

מאז זרמו הרבה מים בנהר, או אם לדייק: הרבה בוץ. כבר עם פתיחת המרוץ היה ברור שהוא יהיה אחד המלוכלכים ומרובי ההכפשות שידעה הלשכה, וכך אכן היה. המרוץ כלל תקיפות אישיות, ניסיונות שווא לפסול את המועמדים האחרים, ודה-לגיטימציה לקולגות, שחלקם עבדו זה לצד זה בלשכת רואי החשבון בהרמוניה (חלקית לפחות), זמן קצר קודם לכן.

במרוץ המלוכלך הזה, איש מהמועמדים לא נשאר נקי. כולם התבוססו בבוץ, וכולם ניסו להטביע בו את המועמדים שלצידם. אבל בסוף כולם הגיעו לישורת האחרונה לפני קו הסיום, ומחרתיים, יום שלישי, נדע מי מהם יחצה אותו ראשון.

רגע לפני שרואי החשבון מכריעים מי יהיה נשיאם, חזרנו אל המועמדים, עם שאלון זהה, וביקשנו לדעת אם משהו השתנה מאז נכנסו למרוץ, האם הם שינו את דעתם במשהו, האם גילו משימות בוערות יותר מאלו שסברו שקיימות כשנכנסו למרוץ, ומה הם מציעים לבוחרים שלהם.

בחלק הראשון של "פרויקט בחירות 2018" המתפרסם היום, נציג את תשובותיהם של רואי החשבון לשאלות המקצועיות והענייניות שהפנינו אליהם - לשיפוטם של הבוחרים שיפקדו את הקלפיות ביום שלישי (את תשובותיהם לאותן שאלות לפני ארבעה חודשים ניתן למצוא כאן). במבט-על ניתן לסכם כי בין העמדות שלהם קיימים שינויים קלים בלבד (למשל, בעוד אחד חושב שהשוק מוצף, אחר סבור שקיים חוסר), אך כולם מסכימים כי יש להגביל את אחריות רואי החשבון ולשפר את שכרם. וכמובן, בין השורות, ומעליהן, בחרו המועמדים לתקוף שוב זה את זה.

מחר, בחלקו השני של הפרויקט, נבחן את מצבה של הלשכה, מצבו של המקצוע, ואת הסוגיות הבוערות באמת מנקודת מבטם של רואי החשבון (ולא מנקודת מבטם של המועמדים), ומה הם חושבים שצריך לעשות.

רו"ח איריס שטרק

על המקצוע

מה מצבם של רואי החשבון היום?

"רואי חשבון מוצפים כיום בעבודה טכנית וביורוקרטית עם אחריות בלתי מוגבלת ובלתי סבירה, ששוחקת וגוזלת מהם אנרגיה רבה ומסיטה מהמיקוד בעיקר. לייחודיות של ביקורת רואי החשבון על הדוחות הכספיים, למתן אישורים מיוחדים לבנקים ולרשויות המס ולגורמי מימון ומשקיעים - אין מתחרים. רק לנו יש הכוח לאמינות הדיווחים. לצערנו, יש פער גדול בין הציפיות מאיתנו לתמורה בשוק".

מהו הנושא הבוער ביותר שמעסיק את רואי החשבון בישראל?

"חוסר ההכרה בערך המוסף של המקצוע, והפער בין ההשקעה הרבה בלימודי חשבונאות ובעבודת רואי החשבון מול ההתמודדות היומיומית עם עיוותי חקיקה בעיקר במיסוי; היחס של רשויות המס והיעדר הזמינות כלפינו; אחריות מקצועית בלתי מוגבלת, שאינה מקובלת בעולם לרבות של רואי החשבון הפועלים כנושאי משרה במגזר העסקי; והיעדר ייצוג מלא במס שבח והיעדר חיסיון".

קיימות טענות על הצפת שוק רואי החשבון, בדומה לשוק עורכי הדין. השוק אכן מוצף? ואם כן - מה ניתן לעשות?

"כיום יש מחסור ברואי חשבון וירידה של 50% בלומדים; כך שצפוי מחסור ניכר ב-2019. המשרדים הקטנים במרכז כבר מתקשים לאתר עובדים.

"אפעל להחזרת הביקוש למקצוע, באמצעות שיפור המעמד שיקנה תגמול לצעירים בפרט. נתאים את תוכנית הלימודים של המוסדות האקדמיים להכללת פרקטיקה ומעבר ללימודי חשבונאות, כמסלול עיקרי שבו ישולבו לימודי טכנולוגיה וקיצור תקופת הלימודים לשלוש שנים.

"אגבש שיתופי-פעולה בין משרדי רואי חשבון במרכז לבין הצפון והדרום, במטרה לשלב כוח-אדם מכל הארץ כמענה למחסור הקיים, ולאפשר למשרדים קטנים בפריפריה להשתלב במכרזים בעזרת שותפויות".

מה דעתך על מאבק הסטודנטים לחשבונאות בקשר למתכונת בחינות ההסמכה?

"מאבק לגיטימי. לימודי החשבונאות קשים ומורכבים. לפני כשנה נעשה שינוי משמעותי בבחינות המועצה, לבסס אותן על חשיבה ולא על שינון. חשוב לנהל דיאלוג במטרה להוביל שינוי לטובת הצעירים שנכנסים לשוק העבודה, תוך מודעות לקשיים".

על המשימות הבוערות

מה האג'נדה הכללית שלך בכניסתך לתפקיד?

"עבורי רואי חשבון הם במרכז, והלשכה - אמצעי למענה לכל האתגרים המורכבים לרואי חשבון בכל המגזרים והתפקידים. נשיאות הלשכה היא שליחות ציבורית, המחייבת מנהיגות אמיצה.

"מקור הכוח והעוצמה טמון בהון האנושי של ההנהגה הנבחרת, כאשר הפעילות בלשכה תיעשה על-ידי במקצועיות ובעצמאות מלאה, ללא פוליטיזציה ועל בסיס ערכים, אנושיות, יושרה, אמינות ואתיקה מקצועית".

מה הדבר הראשון שבכוונתך לעשות אם תיבחרי?

"לשחרר 'צווארי בקבוק' שנוצרו עקב טיפול כושל וניגודי-עניינים שגורמים נזק עצום לרואי חשבון ולעסקים. אפעל נגד ניגוח רואי חשבון על-ידי רשויות המס ככלי לאכיפה נגד נישומים ולהפסקת סנקציות בלתי סבירות, וכן לפישוט מערכת המס המורכבת. אפעל לצמצום היקף החקיקה הבלתי סביר, לביטול עשרות עמדות החייבות בדיווח, ותיקון עיוותי חקיקה.
"אקים מוקד מקצועי המאויש בצוות של עשרה מומחים שכירים בלשכה, שייתן מענה מקצועי וזמין בנושאי מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי, ושיפור ממשקי העבודה הדיגיטליים מול הרשויות".

מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפנייך? מה הן הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

"שמירה על ייחודיות המקצוע שלנו, הגבלת האחריות המקצועית, שמעמידה בכל יום את רואי החשבון העצמאים וסמנכ"לי כספים וחשבים, חשופים לתביעות מקצועיות ואישיות ללא הגבלה.

"אעלה המודעות ליתרון של רואי חשבון בתפקידי ניהול, בהנהלות ובדירקטוריונים, וכן בוועדות ציבוריות ובמוקדי קבלת החלטות ציבוריים, כדי שכוחנו יגדל; אחייב בחוק כהונת רו"ח בכל דירקטוריון של חברה ציבורית; אשלב נציג לשכה בוועדות מכרזים שבהן נדרש גיוס של רו"ח; אדרוש תנאי סף של רו"ח בלבד לתפקיד סמנכ"לי כספים בחברות ממשלתיות, גזברים ברשויות מקומיות וחשבים במשרדים ממשלתיים; ואמשיך לקדם את הרחבת תחומי העיסוק.

"סוגיות בוערות נוספות הן - ייצוג רואי חשבון במס שבח, מתן חיסיון לרו"ח על מידע של לקוחות בנושאי מס, והוזלת עלויות דמי החבר ללשכה וכן תשלום אגרת מועצה חד-פעמית בעת קבלת הרישיון".

שנים מדברים על כך ששכר-הטרחה של רואי החשבון המבקרים בהתדרדרות - האומנם? ומה הפתרון?

"כבעלת משרד רואי חשבון, אני עדה לשחיקה בשכר-הטרחה גם במגזרים הפרטי והציבורי, הנמוך בהרבה משכר-הטרחה של מהנדסים ועורכי דין. שחיקה המעידה על זילות המקצוע. זילות שמשמעותה, שכר נמוך לצוות ופגיעה ביכולת שימור עובדים והכשרתם, ופגיעה באיכות העבודה. זו דאגה עצומה לנושאי המשרה בחברות - דירקטורים, מנכ"לים, סמנכ"לי כספים ובכירים נוספים, הנושאים במשותף באחריות לדוחות, וכמובן עבור ציבור המשקיעים וכלל המשק.

"כבר התחלתי לפעול מול רשות ניירות ערך במטרה לבטל פרסום שעות הביקורת בחברות ציבוריות, בהתאם לנהוג בארה"ב; ואפעל גם מול רשות ההגבלים העסקיים לאפשר קביעת שכר-טרחה מינימלי מומלץ, לרבות עבור אישורי רואי חשבון שנדרשים על-ידי בנקים ורשויות בהיקף ניכר".

נוכח המאבק שמנהלות רשויות האכיפה נגד ההון השחור והעבירות הכלכליות, שבמסגרתו נרשמה עלייה חדה בחקירות ובצווים שמוצאים נגד רואי החשבון, והפיכתם לחשודים מיידיים, מה על רואי החשבון לעשות במצב הזה?

"בתפקידי כסגנית נשיא הלשכה נדרשתי על-ידי נשיא הלשכה, אחרי חקיקת תיקון 14 לחוק איסור הלבנת הון, להצלת רואי חשבון מהסנקציות הקשות, והצלחתי לצמצם מהותית את אחריות רואי החשבון כמייצגים בעניין עבירות מס חמורות. גיבשתי עם סגן היועץ המשפטי לממשלה הנחיה המפחיתה מהותית את חשיפתנו, מתוך הבנת המעמד המיוחד של רואי החשבון כמייצגים.

"הגשת תביעה תתאפשר רק כשיוכח שקיים שיתוף-פעולה באופן מודע על-ידי המייצג בהסתרת עבירת המס; ותחייב אישור מיוחד של פרקליט המחוז להעמדה לדין של מייצג, תוך צמצום אפשרויות חילוט כלפי מייצגים".

על הבחירות

הליכי בחירות קודמים בלשכת רואי החשבון היו סוערים, וכך גם בחירות אלה, האם את מצרה על כך שהמרוץ הנוכחי היה יצרי ולווה בהטחת האשמות?

"ניהלתי לאורך כל הדרך קמפיין נקי ומקצועי ללא השמצות, שעסק קודם כול בבעיות רואי החשבון לעומת מתחריי שחרגו מהכללים הדמוקרטיים. מתחריי עושים שימוש לא לגיטימי בהשמצות ובהכפשות, בהודעות אנונימיות שקריות, בהרבה מאוד 'פייק ניוז' וסילוף עובדות, בניגוד לכללי אתיקה ויושרה. גם המינוי שלי ל'וועדה המייעצת למינוי בכירים', גרם למתחריי למשלוח הודעות השמצה אנונימיות. למרות כל זאת, אני זוכה לתמיכה רחבה, ואני מאמינה שאבחר לנשיאות הלשכה ביום שלישי הקרוב".

אם לא תיבחרי, מי לדעתך המועמד הראוי ביותר לכהן כנשיא לשכת רואי החשבון?

"אינני יכולה להמליץ על מועמד ראוי, מהטעם הפשוט שמי שעושה שימוש בשיטות לא לגיטימיות ומכפישות במערכת בחירות, ואין לו גבולות אדומים, לא ראוי לכהן כנשיא הלשכה".

רו"ח חן שרייבר \ צילום: שלומי יוסף
 רו"ח חן שרייבר \ צילום: שלומי יוסף

רו"ח חן שרייבר

על המקצוע

מה מצבם של רואי החשבון היום?

"מקצוע ראיית החשבון נמצא בשפל חסר תקדים. מקצועות חופשיים דוגמת עורכי דין נוסקים במעמדם ובכוחם, ואנחנו הולכים לאחור. רק השבוע התפרסמו מחקרים בישראל שלפיהם מקצוע ראיית החשבון נמצא בסכנת הכחדה. המצב מחייב שינוי דרמטי במעמד המקצוע במשק. רואי החשבון מודרים מלפעול בתחומים מקבילים לעורכי הדין, רק בגלל חולשת האיגוד המקצועי שלנו.

"למעשה, כיום אין לנו איגוד מקצועי אמיתי שדואג לאינטרסים של המקצוע. זה לא יכול להימשך כך. אנחנו במגמת קריסה. העובדה ש-55% מרואי החשבון בישראל נטשו את הלשכה ממחישה את אובדן האמון של כולם במי שהיה אמור להיות הגוף שדואג להם ומגן עליהם. בעלי המשרדים הקטנים הם הסובלים העיקריים, כי הם משמשים, פשוט, כפקידים של רשות המסים, והם קורסים תחת העומס ללא תמורה ראויה".

מהו הנושא הבוער ביותר שמעסיק את רואי החשבון בישראל?

"פגיעה במקור פרנסתם. עומס עבודה עבור רשות המסים, אחריות בלתי מוגבלת, וחוסר במשרות מספיקות לשכירים בחברות. הנושא שמעסיק את רואי החשבון הוא המהפכה התעסוקתית שעוברת על התחום. כיום רק כ-44% מרואי החשבון עובדים בביקורת, כשכירים או כעצמאים. 56% מרואי החשבון עובדים בחברות השונות במשק בתפקידים שונים, כגון חשבים, סמנכ"לי כספים או כעצמאים הנותנים שירותים במיקור חוץ.

"אני מתכוון לפעול עבורם להקמת מרכז השמה הגדול בישראל לרואי חשבון שכירים, ולהקמת מערך תכנים לפי סקטורים במשק, שיועבר באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. את הבחירות הבאות אקיים באינטרנט".

קיימות טענות על הצפת שוק רואי החשבון, בדומה לשוק עורכי הדין. השוק אכן מוצף? ואם כן - מה ניתן לעשות?

"השוק אכן מוצף, דבר הגורם להוזלת המקצוע ולהורדה דרסטית בתעריפים. יחד עם זאת, המקצוע עובר שינוי ורואי חשבון מתברגים לתפקידים בכירים בחברות במשק. צריך לחשוב איך ממשיכים לעודד את הדור הבא להיכנס למקצוע עם רף מקצועי ראוי".

מה דעתך על מאבק הסטודנטים לחשבונאות בקשר למתכונת בחינות ההסמכה?

"אני היחיד מכל חברי הועד המרכזי שכבר לפני שנה ליוויתי את משבר הסטודנטים, ופעלתי באופן עצמאי על-מנת לסייע בידם. כתבתי שורה של מכתבים למועצה, הבעתי ביקורת נוקבת על אופן עריכת המבחנים. אני שמח, שבעקבות לחץ שהפעלתי, המועצה החליטה לבצע חשיבה מחודשת בעניין".

על המשימות הבוערות

מה האג'נדה הכללית שלך בכניסתך לתפקיד?

"במילה אחת: אסדרה. בשתי מילים: לשכה סטטוטורית. אנחנו חייבים להיות לשכה בחוק. 85% מרואי החשבון בישראל רוצים לשכה סטטוטורית. הבחירות הקרובות הן על שאלה אחת - לשכה סטטוטורית, כן או לא.

"הבחירות הן 'הברקזיט' של רואי החשבון, לכן חשוב שרואי החשבון יבואו להצביע. לא ייתכן שמועצת רואי החשבון כיום מנהלת את ענייני המקצוע. עולה בדעתכם שהגוף האמיתי בעל השיניים שקובע את עתידנו יהיה לא אחר משורה של עורכי דין, שאין להם קשר למקצוע ראיית החשבון?

רואי החשבון משלמים היום 'מס' כל שנה לרישיון למועצה שלא מייצגת אותם, וביד השנייה דמי חבר ללשכה. כפל תשלומים. על-פי התוכנית שלי, נעשה רפורמה משמעותית במבנה החוקתי של המועצה, שכלל לא מייצגת את האינטרסים של המקצוע. הגעתי למסקנה, שלשכת רואי החשבון חייבת לעבור שינוי דרמטי ולהפוך ללשכה סטטוטורית בדומה ללשכת עורכי הדין הנהנית מכוח משמעותי במשק, בשל היותה לשכה החוסה תחת חוק. ברגע שנקבל את הכוח - כולם ירוויחו ללא הבדלי עיסוק".

מה הדבר הראשון שבכוונתך לעשות, במישור המקצועי אבל לא רק, אם תיבחר?

"אמשיך לפעול למען אסדרת המקצוע".

מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפניך? מה הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

"אנו ניצבים בפני שורה של אתגרים: שמירה על זכויותיהם של רואי החשבון בישראל, מעמדם התעסוקתי, זכויותיהם הפנסיוניות, מניעת הסגת גבול המקצוע, ביטוחי אחריות מקצועית, מאבק בשחיקת שכר-הטרחה, ומעורבות חברתית של רואי החשבון בסוגיות מרכזיות שעל סדר היום הלאומי".

שנים מדברים על כך ששכר-הטרחה של רואי החשבון המבקרים בהתדרדרות - האומנם? 

"זה נכון. שכר-הטרחה בירידה. אין כאן פתרונות קסם, ומי שמבטיח שזה קל טועה ומטעה. הפתרון יהיה העלאת המעמד המקצועי ומיתוגו מחדש, שיביאו בהכרח להעלאת רף שכר-הטרחה".

נוכח המאבק שמנהלות רשויות האכיפה נגד ההון השחור והעבירות הכלכליות, שבמסגרתו נרשמה עלייה חדה במספר החקירות והצווים שמוצאים נגד רואי החשבון, והפיכתם לחשודים מיידיים, מה על רואי החשבון לעשות במצב הזה?

"זו עוד דוגמה - מדוע הלשכה חייבת להיות סטטוטורית כמו לשכת עורכי הדין. הלשכה חייבת להיות חלק מתהליכי קבלת ההחלטות ולהוות את הגב החזק והמגן של רואי החשבון. אנחנו חייבים להפוך לגוף חזק ש'לא מתעסקים איתו', בדיוק כמו עורכי הדין. אני אדאג שרואי החשבון לא יהיו 'חשופים בצריח'".

על הבחירות

הליכי בחירות קודמים בלשכת רואי החשבון היו סוערים, וכך גם בחירות אלה, האם אתה מצר על כך שהמרוץ הנוכחי היה יצרי ולווה בהטחת האשמות?

"לצערי, במקרים רבים נוטים לבלבל בין ביקורת מוצדקת על אלה שהובילו את הלשכה להיות גוף חסר רלוונטיות לבין התקפות. כשאין תשובות טובות לחוסר מעש, וכשאת או אתה חלק מהמנגנון הישן, הדרך היחידה לתרץ את המצב שאליו הגיעה הלשכה, והמקצוע, היא להסיט את הביקורת ולהתבכיין".

אם לא תיבחר, מי לדעתך המועמד הראוי ביותר לכהן כנשיא לשכת רואי החשבון?

"שני המועמדים האחרים מגיעים מאותה הנהגה ומאותה אסכולה של הדרת חלקים גדולים מתוך החברים, ושימוש בשיטת 'הפרד ומשול' במקום אחדות. שניהם היו סגנים ושניהם מייצגים את מה שהיה עד כה, ואת אותו הדבר שימשיך להיות אם יבחרו. אין הבדל ביניהם, ולכן לא משנה מי משניהם ייבחר. לדעתי, בחירתם לא תביא תקווה למקצוע ומה שהיה הוא שיהיה".

רוח עוד ג'ק בלנגה  / צילום: שלומי יוסף
 רוח עוד ג'ק בלנגה / צילום: שלומי יוסף

רו"ח-עו"ד ג'ק בלנגה

על המקצוע

מה מצבם היום של רואי החשבון?

"המקצוע מורכב מהתמחויות ומתתי-התמחויות רבות ומגוונות, והתפלגות מצב רואי החשבון בתוך ההתמחויות שונה מאוד. מצד אחד, המשק הכלכלי והעסקי בישראל לא יכול להתקיים ללא רואי חשבון על כל גוני השירותים וההתמחויות שלהם; מצד שני, מעמדם וכבודם של רואי חשבון כאנשי-מקצוע נשחק ונפגע מאוד בשני העשורים האחרונים, הן בתדמית הציבורית הכללית, והן מצד הרשויות ומקבלי ההחלטות, וכן עקב חדירה תוך הפרה של גבולות המקצוע של בעלי מקצועות אחרים לתחומים של רואי החשבון".

מהו הנושא הבוער ביותר שמעסיק את רואי החשבון בישראל?

"כיום, פעילים במקצוע מעל 24 אלף רואי חשבון, ויש מגוון נושאים בוערים שדורשים טיפול בהתאם לסוג העיסוק: רואי החשבון העצמאים - שחיקת שכר-הטרחה, המעמד ומחסור ברו"חים שכירים, מנהלי הכספים - פיתוח וקידום מעמדם המקצועי והניהולי בתאגידים שבהם מועסקים, וכן רו"חים במגזר הציבורי - דירוג ותגמול, בדומה למקצועות אחרים".

קיימות טענות על הצפת שוק רואי החשבון, בדומה לשוק עורכי הדין. השוק אכן מוצף? ואם כן - מה ניתן לעשות?

"המקצוע אינו מוצף כלל. בתקופה האחרונה יש קיטון משמעותי בבוגרי האוניברסיטאות וגם במספר רואי החשבון הצעירים, וזה צפוי להשפיע מאוד בשנים הקרובות לעליית השכר למתמחים, ובמקביל לעלייה בשר-טרחה לריאלי יותר (שכר שנשחק רבות בשנים האחרונות).

"כמו כן, יש הפרה חמורה של גבולות המקצוע על-ידי מקצועות אחרים, ובשנים הקרובות צפוי מחסור מהותי במתמחים וברואי חשבון צעירים. לכן, נדרש ליצור בידול מקצועי מובהק מול בעלי המקצוע שאינם רואי חשבון, וכן למתג את המקצוע כך שיותר סטודנטים ירצו ללמוד ולהתמחות במגוון ההתמחויות הרב של ראיית החשבון".

מה דעתך על מאבק הסטודנטים לחשבונאות בקשר למתכונת בחינות ההסמכה?

"היום מקצוע ראיית החשבון בעיקרו אינו מקצוע טכני, אלא מהותי הדורש יכולות עיון וניתוח גבוהות מאוד, ופחות טכניקה המתבצעת באמצעים טכנולוגיים. על-מנת שהמקצוע יוביל ויעמוד בראש הפירמידה של הכלכלה והעסקים בארץ ובעולם, נדרש להתאים את הלימודים וההכשרה, ליותר חשיבה מהותית ועמוקה.

"הבחינות משתנות בהתאם לדרישות המצופות היום מרואי החשבון - של הבנה עמוקה, יכולת ניתוח ופחות טכניקה ושינון. תוך תקופה קצרה תהיה התאמה בין דרישות הרישוי למקצוע לבין תוכניות הלימודים לבחינות".

על המשימות הבוערות

מה האג'נדה הכללית שלך בכניסתך לתפקיד?

" מיתוג ומיצוב המקצוע מחדש בראש הפירמידה העסקית-כלכלית של המדינה, תוך בידול מובהק מבעלי המקצוע האחרים שאינם רואי חשבון, שחדרו לתחומי עיסוקנו; הפיכת הלשכה ליוזמת, מקצועית, שקופה ולנגישה יותר לחבריה, גם באון-ליין; ושיפור איכות החיים המקצועית של כלל רואי החשבון.

"כמו כן, אמשיך ביתר שאת את המגמה שהובלתי בשלוש השנים האחרונות, שבהן הקמתי מספר ועדות חדשות, שיתפתי מאות חברים בפעילות מקצועית, וצירפתי מעל ל-400 מרצים חדשים בכנסי הלשכה. הקמתי עשרות קבוצות ווטסאפ להזרמת מידע ודיונים מקצועיים, הפצתי לרואי החשבון מסמכים ועדכונים מקצועיים רבים, שעד כניסתי לתפקיד היו שמורים למעטים מאוד בלבד".

מהו הדבר הראשון שבכוונתך לעשות, במישור המקצועי אבל לא רק, אם תיבחר?

"נושאים רבים יטופלו באופן מיידי ובמקביל: הנגשה והעשרה מקצועית לכלל החברים, מיתוג ומיצוב מחדש של המקצוע, יצירת בית מקצועי וזמין לחברים, איחוד, חיבור ושיתוף של כל הפעילים המקצועיים להמשך עשייה משותפת".

מה הם האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפניך? מה הסוגיות הבוערות ביותר שבהן צריך לטפל?

"האתגר הוא במיצוב ובמיתוג מקצוע ראיית החשבון מחדש למקום שנכון וראוי להיות בו, על כל המשתמע מכך, כמקצוע החשוב ביותר בכלכלה ובמשק, תוך בידול ברור ומובהק ממקצועות אחרים. נושא זה, שנזנח במשך שנים, דורש טיפול שורשי ויסודי.

"במקביל, נמשיך לטפל בנושאים שהתחלנו בהם, כגון ייצוג רואי חשבון במיסויי מקרקעין, חיסיון על מתן ייעוץ על-ידי רואי חשבון, הגבלת האחריות והקטנת העומסים המוטלים על-ידי המדינה. כמו כן, שינוי מנגנונים בשכר-הטרחה וקביעת תעריפי חובה לשירותים הניתנים היום כמעט בחינם.

"כמו כן, נדרש לטפל בשחיקה בשכר-הטרחה, בקשיים רבים בעבודה מול הרשויות, שאף הן לא מתנהלות באופן אחיד ולא זמינות למתן שירות. זאת, תוך העברת מטלות לביצוע עבור לקוחות מרשויות השלטון לרואה החשבון, ונטפל גם בעומס הרגולציה ובהגבלת האחריות המקצועית".

שנים מדברים על כך ששכר-הטרחה של רואי החשבון המבקרים בהתדרדרות - האומנם? ומה הפתרון?

"אכן, שכר-הטרחה של רואי החשבון רחוק מהמקום שבו הוא ראוי להיות. הבעיה נובעת בעיקר ממעמד המקצוע, מכבודו וממיצובו. יחד עם זאת, צפוי שינוי בשכר-הטרחה עקב המחסור בעובדים ועלייה בשכרם. הפתרון העיקרי צריך לבוא ממספר כיוונים: מרשות ניירות ערך הבוחנת בימים אלה את הנושא; על-ידי קביעת שכר-טרחה מינימלי במכרזים, וכן מצד רואי החשבון עצמם, לא להתפשר על תעריפי שכר-טרחה לא ראויים".

נוכח המאבק שמנהלות רשויות האכיפה נגד ההון השחור והעבירות הכלכליות, שבמסגרתו נרשמה עלייה חדה במספר החקירות והצווים שמוצאים נגד רואי החשבון, והפיכתם לחשודים מיידיים, מה על רואי החשבון לעשות במצב הזה?

"למיטב ידיעתי, בעקבות החקיקה מלפני שנתיים בנושא עבירות הלבנת הון בעבירות מס (אשר נקבעו בחוק בהתאם למקובל בעולם המערבי), לא נחקרו ולא הוצאו צווים כלשהם נגד רואי החשבון. כל החקירות אינן קשורות כלל לחקיקה זו, והערבוב והפרסומים נוצרו ממניעים פוליטיים אישיים של פעילים בלשכה.

"פעלתי בזמן חקיקת החוק לקביעת הנחיה, שלפיה לא ניתן לחקור רו"ח בנושאים אלה, אלא באישור מיוחד של פרקליט מחוז".

על הבחירות

הליכי בחירות קודמים בלשכת רואי החשבון היו סוערים, וכך גם בחירות אלה, האם אתה מצר על כך שהמרוץ הנוכחי היה יצרי ולווה בהטחת האשמות?

"אני מצר מאוד על הפגיעה בכבוד המקצוע ועל הרמה שבה התנהלו הבחירות. לצערי, השיח במרוץ זה התדרדר למקומות לא ראויים. אני, יחד עם הנבחרת המצוינת שלצידי, בחרנו לדבר על העשייה וההישגים למען רואי החשבון, ומה בכוונתנו לקדם בעתיד, המתמודדים מולי בחרו לעסוק בהכפשות וניסו לייצר פייק ניוז. המטרה אינה מקדשת את כל האמצעים. מוטב היה שגם המתמודדים האחרים היו חושבים על היום שאחרי, ועל טובת הלשכה וחבריה".

אם לא תיבחר, מי לדעתך המועמד הראוי ביותר לכהן כנשיא לשכת רואי החשבון?

בלנגה בחר שלא לענות על השאלה.