מיקרוסופט | בלעדי

מתעניין בקוד הישראלי? הביקור הסודי של מנכ"ל GitHub

נאט פרידמן, המנכ"ל המיועד של פלטפורמת מפתחי התוכנה המובילה בעולם, נפגש בשבוע שעבר עם שותפים בקרנות הון סיכון ישראליות • האם מיקרוסופט מתעניינת בכלים ישראליים למפתחים?

נאט פרידמן, מנכ"ל גיטהאב המיועד וסגן נשיא לשירותי מפתחים במיקרוסופט, ביקר בחשאי בישראל בשבוע שעבר - כך נודע ל"גלובס". גיטהאב (GitHub) נחשבת לפלטפורמת מפתחי התוכנה המובילה בעולם, ובחודש יוני הכריזה מיקרוסופט  כי תרכוש את החברה ב-7.5 מיליארד דולר במניות.

מהפרטים שהגיעו לידינו עולה כי מיקרוסופט כינסה למפגש עם פרידמן קבוצה של שותפים-מנהלים בקרנות הון סיכון מהגדולות בישראל. על רקע ההערכות ולפיהן למיקרוסופט יש תוכניות מרחיקות לכת עבור הרכש החדש שלה, עשויה הפגישה החשאית להעיד על עניין שהחברה מגלה בכלי תוכנה ישראליים המיועדים למפתחים.

נראה שהבחירה בקהל של מנהלי השקעות, ולא בכירים בחברות סטארט-אפ, מעידה על כך שהעניין של ענקית התוכנה מתרכז בחברות הפורטפוליו של הקרנות. מיקרוסופט עצמה סירבה להתייחס לעצם קיומה של הפגישה, מה שמחזק את ההערכה שהביקור לא נועד רק לרענן את שגרת יומם של בכירי קרנות ההון סיכון בישראל.

שותף באחת מהקרנות שנכחו במפגש ציין בפני "גלובס" כי מדובר באירוע יוצא דופן למדי, שעורר סקרנות רבה בקרב המוזמנים. מנגד, שותף אחר שנכח בה היה נלהב פחות: הוא ציין כי מיקרוסופט כבר יזמה פגישות דומות בעבר, במטרה להכיר לקרנות את מנהליה הבכירים ואת פעילות החטיבות השונות בה. להערכתו, אם נרקמת עסקת רכש של מיקרוסופט בישראל הקשורה לגיטהאב, הדבר נעשה הרחק מעיניהם של גופי ההשקעה.

מהרכישות המפתיעות בעולם הטכנולוגיה

הפלטפורמה של גיטהאב היא כלי פיתוח מרכזי עבור 28 מיליון מפתחי קוד פתוח בעולם. לשם הם מעלים את הקוד שכתבו (כ-80 מיליון פרויקטים עד היום), משתפים אותו בקבוצות עבודה שמונות לעתים אלפי מפתחים, ומנהלים דיונים נלהבים על פיתוח תוכנה וגם על תחומים אחרים. לצד מפתחים עצמאיים, נעזרים בגיטהאב סטודנטים, אוניברסיטאות, ארגונים ממשלתיים וגם חברות מסחריות גדולות.

פלטפורמת GitHub על טלפון חכם / צילום: SHUTTERSTOCK
 פלטפורמת GitHub על טלפון חכם / צילום: SHUTTERSTOCK

למרות הצלחתה בקרב המשתמשים, עסקת גיטהאב היא אחת מהמפתיעות שנראו בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות. הסכום שבו נרכשה החברה נראה חריג בגובהו, בהתחשב בעובדה שהיא הפסדית, וש-7.5 מיליארד דולר הוא סכום גבוה פי 30 מההכנסות השנתיות שלה. בסבב גיוס שערכה לפני שלוש שנים הוערכה גיטהאב ב-2 מיליארד דולר.

פרשנים רבים רואים ברכישה את המשכה של עסקת לינקדאין, שמיקרוסופט קנתה לפני שנתיים ב-25 מיליארד דולר. המטרה, להערכתם, הוא לקבע את מעמדה המרכזי של מיקרוסופט בעולם מפתחי התוכנה, שבקרבם גיטהאב ולינקדאין פופולריות במיוחד. בשירותים אלה ניתן לאתר את הכישרונות הקיימים והעולים בעולם התוכנה, ואולי גם את הקוד הגאוני הבא. המחסור במפתחים מעולים, שמורגש במרכזי הסטארט-אפ העולמיים, הופך את מיקרוסופט למי שחולשת על המשאב האנושי העיקרי של העתיד הטכנולוגי.

עסקת גיטהאב הביאה להתעוררות מחודשת של עניין בהשקעות בחברות המפתחות טכנולוגיות וכלים למתכנתים, בתקווה לאקזיטים נוספים במכפילים גבוהים. במאמרים שהופיעו בתקופה האחרונה הגדירו שורה של משקיעים את שוק חברות התוכנה למפתחים כ"לוהט".

קהילת המפתחים הישראלית תוססת במיוחד

בישראל מפעילה מיקרוסופט מרכז מו"פ המונה 1,100 עובדים, אחד האתרים האסטרטגיים שלה לצד עמק הסיליקון ובוסטון. המרכז מתמחה בתחומי הסייבר, הבינה המלאכותית והביג דאטה, ומוביל נושאים אלה במיקרוסופט. בתחילת השנה מינתה החברה את אסף רפפורט בן ה-34 לעמוד בראשו, הכרזה שעוררה עניין רב וציפיות לגבי תנופת פיתוח אפשרית ענקית התוכנה בישראל.

קהילת המפתחים בארץ היא אחת התוססות והמשפיעות בעולם ההייטק. סביר להניח שהדבר תרם להחלטתו של פרידמן להגיע לכאן, ואולי אף לחפש שיתופי פעולה ומעבר לכך. פרידמן עצמו הוא יזם קוד פתוח ותיק: עוד בשנת 2000 הקים סטארט-אפ בתחום בשם Ximian, שנרכש בידי Novell שלוש שנים לאחר מכן. בהמשך הקים את חברת Xamarin, שמאפשרת ליצור קוד פתוח באמצעות מערכות מיקרוסופט, ונרכשה בידי האחרונה ב-2016. כאשר עסקת גיטהאב תושלם הוא יעבור לעמוד בראשה במקומו של מייסד הפלטפורמה, כריס וונסטרטת'.

ההטמעה של Xamarin וגיטהאב במיקרוסופט ממחישה את השינוי שעברה החברה מאז הימים שבהם נאבקה במלוא עוצמתה בקוד הפתוח. מנכ"ל מיקרוסופט הנוכחי, סאטיה נאדלה, העביר לקוד פתוח כמה ממוצרי החברה, וקידם שיתופי פעולה עם מפתחי מערכת ההפעלה היריבה לינוקס. מבחינה כלכלית נראה שמדובר בהצלחה מסחררת: בשנה הפיסקלית שהסתיימה ביוני הגיעה מיקרוסופט להכנסות שיא של 110 מיליארד דולר.

למרות שינוי הגישה, עסקת גיטהאב עוררה חששות בקרב חלק מהמפתחים, ומקצתם אף היגרו לפלטפורמות מתחרות. הרוכשת, לשיטתם, עלולה להגביל את הקוד הפתוח, לרגל אחר רעיונות חדשניים או ללחוץ על מפתחים לעבור למערכות קנייניות של מיקרוסופט.