נתניהו הכריע: השוטרים לא יקבלו תוספות שכר כמו בצה״ל

משמעות ההחלטה היא כי בישיבת הממשלה הקרובה תתקבל החלטה המכירה בתוספות לאנשי הקבע בלבד ולא לשוטרים ולאנשי השב"כ והמוסד

ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו \ צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריע נגד הרחבת תוספת שכר המשולמת לאנשי הקבע בצה"ל לשאר אנשי כוחות הביטחון. הכרעתו של נתניהו התקבלה על רקע אזהרות האוצר, כי הרחבת התוספת תחייב קיצוץ רוחבי עמוק בתקציבי משרדי הממשלה. זאת, משום שלמדינה אין יכולת אחרת לעמוד בעלות התוספת.

החלטתו של נתניהו התקבלה בסיפוק רב באוצר, שמנסה להביא זה זמן לביטול התוספת. בעקבות הכרעת נתניהו תתבקש הממשלה לקבל בישיבתה הקרובה החלטה שמתקנת רטרואקטיבית החלטה משנת 2006, שהעניקה לאנשי הקבע בצה"ל תוספת שכר בשל "היעדר יציבות תעסוקתית".

באוצר הודו היום, כי הדרך לביטול הרחבת תוספת השכר עדיין ארוכה. החלטת הממשלה רק תפתח את הדרך להגשת עתירה לבג"ץ נגד פסק דין תקדימי של בית הדין הארצי לעבודה, שמרחיב את תוספת השכר למשרתים בזרועות ביטחון אחרות.

באוצר התלוננו כי השוטרים ובני משפחותיהם מפעילים מסע לחצים חסר תקדים על עובדי ציבור בניסיון לכפות את תשלום תוספת השכר הלא-מוצדקת. על-פי נתוני האוצר, משמעות הרחבת תוספת השכר כדרישת השוטרים, הסוהרים וגמאלי השב"כ והמוסד היא הוצאה חד-פעמית של 7 מיליארד שקל והגדלה קבועה של תקציב השכר בהיקף של 620 מיליון שקל לשנה. באוצר ציינו היום, כי בשנים האחרונות קיבלו השוטרים תוספות שכר ייחודיות בהסדרים שונים בסכום כולל של מיליארד שקל לשנה.

מדובר בתוספת של כ-7% לשכר שקיבלו אנשי הקבע במסגרת הסכם מ-2006 בתמורה להסכמת הצבא לקיצוץ אלפי תקנים של אנשי קבע. לטענת האוצר, ככל הנראה בשל רשלנות משפטית, לא נקבע בעת קבלת ההחלטה על תשלום התוספת כי היא תהיה מוגבלת אך ורק לאנשי הקבע. גמלאי השב"כ והמוסד וכן השוטרים והסוהרים - ששכרם צמוד לשכר אנשי הקבע - ניצלו את הפירצה ועתרו לבית הדין האזורי לעבודה בדרישה לקבל את תוספת השכר של אנשי הקבע: רטרואקטיבית משנת 2006.

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את העתירות אך המדינה ערערה על החלטותיו לבית הדין הארצי לעבודה. ב-25 ביוני השנה קיבל בית הדין הארצי לעבודה את עמדת גמלאי השב"כ והמוסד ודחה את ערעור המדינה. בדיון בהליך המקביל של השוטרים והסוהרים הודיעו השופטים למדינה כי עליה להודיע עד ל-6 בספטמבר האם בכוונתה לעתור לבג"ץ נגד פסק הדין בעניין גמלאי השב"כ והמוסד.

בדיונים שנערכו לקראת ההודעה לבית הדין הודיע המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז ניזרי, לנציגי האוצר כי רק החלטת ממשלה תאפשר הגשת עתירה לבג"ץ נגד פסק הדין. ללא החלטה כזאת - אין לעתירה כזו כל היתכנות.

כפי שנחשף ב"גלובס", המליץ ניזרי לאנשי האוצר לפתוח במקביל ערוץ הידברות עם העותרים, במסגרת מה שכינה "ניהול סיכונים". ואולם מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ערער על הנחייתו של ניזרי בפני היועץ המשפטי עו"ד אביחי מנדלבליט, וטען שמהלך של פתיחה במו"מ יגרום נזק, בין היתר, משום שיסתום את הגולל על עתירה לבג"ץ לביטול התוספת וישמוט את הקרקע מתחת לטענות המדינה כי אין כל הצדקה להרחבת התוספת.