קרנות הנאמנות ממשיכות לפדות, למרות חודש חזק בתשואות

באוגוסט רשם השוק פדיונות מצרפיים של כ-116 מיליון שקל • בשוק קרנות הסל נמשכה המגמה השלילית, ונפדו ממנו כ-240 מיליון שקל • למדריך קרנות נאמנות

אורי בן דב מאי.בי.אי / צילומים: איל יצהר
אורי בן דב מאי.בי.אי / צילומים: איל יצהר

אוגוסט היה חודש מצוין למשקיעים בקרנות הנאמנות, כמו גם למשקיעים בשוק הגמל, בהובלת הנסיקה במדד המניות המוביל בבורסה בתל-אביב. בשוק קרנות הנאמנות מדובר בחודש שהשיא תשואות חיוביות בכל האפיקים המרכזיים, להוציא אג"ח חו"ל חשוף מט"ח.

בשקלול נתוני חברות ניהול קרנות הנאמנות שהגיעו לידינו עולה כי באוגוסט רשם השוק פדיונות מצרפיים של כ-116 מיליון שקל, בשל פדיונות בקרנות המסורתיות למול גיוסים בקרנות הכספיות ובקרנות המחקות.

מתחילת השנה שוק קרנות הנאמנות פדה קצת פחות ממיליארד שקל, כך שנכון לסוף אוגוסט נוהלו באמצעותו קצת יותר מ-243 מיליארד שקל - כרבע מיליארד שקל יותר ממה שנוהל בקרנות הנאמנות בסוף 2017.

כיצד זה ששוק קרנות הנאמנות גדל בנכסיו במקביל לפדיונות? זאת הודות לתשואות החיוביות שרשמו הקרנות בכללותן. 

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות - אוגוסט 2018
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות - אוגוסט 2018

גיוסים בחו"ל פדיונות באג"ח כללי

על כל פנים, באוגוסט נמשכה השונות הגבוהה בגיוסים בין הקטגוריות השונות. כך, כוכבת הגיוסים גם החודש הייתה קטגוריית מניות חו"ל, שגייסה כחצי מיליארד שקל, וחיזקה את מעמדה כקטגוריה המגייסת מתחילת השנה, עם גיוסים מצטברים של מעל 3.8 מיליארד שקל בשמונה חודשים.

מהצד השני גם החודש הקרנות הפודות ביותר היו קרנות אג"ח כללי, עם פדיון מצרפי בסדר גודל של 1.1 מיליארד שקל, ופדיון מצטבר של קרוב ל-8 מיליארד שקל מתחילת שנה. עם זאת, אמר ל"גלובס" גורם בשוק הקרנות, נראה שקצב הפדיונות פחת משמעותית במחצית השנייה של החודש, עם השיפור בתשואות הקרנות.

עוד ציינו בשוק כי קטגוריות נוספות שרשמו החודש גיוסים משמעותיים היו קרנות אג"ח חו"ל, קרנות כספיות מט"ח וקרנות אג"ח מדינה צמוד מדד. בנוסף, כך מספרים בשוק, החודש חל היפוך בקרנות מניות בארץ, אשר גייסו כ-50 מיליון שקל לאחר שחודש קודם הקרנות המנייתיות בישראל היו מהקטגוריות הפודות ביותר, עם פדיון של כ-400 מיליון שקל אז.

ונחזור לתשואות: "ניתוח התשואות בתעשיית הקרנות לפי קטגוריות מראה כי חודש אוגוסט ייצר תשואה חיובית לרוב המוחלט של המשקיעים. בנוסף חלק גדול מהקטגוריות עברו לטריטוריה חיובית מתחילת השנה, בזכות העליות במדדי המניות והאג"ח הקונצרניות במחצית השנייה של חודש אוגוסט", כדברי גורם בשוק, שמזכיר כי "אוגוסט נפתח עם החששות מפני תרחיש של קריסת הלירה הטורקית והשפעתה על כלכלות אירופה, אולם בפועל נראה כי לשוק ההון היו תוכניות אחרות".

ומה לגבי מבנה שוק ניהול קרנות הנאמנות בהסתכלות על חברות הניהול? ספטמבר יהיה החודש האחרון שבו מבנה תעשיית הקרנות נראה כפי שהוא נראה בשנים האחרונות, עם המיזוג הצפוי של תעשיית הקרנות עם תעשיית תעודות הסל, שיושלם בסוף השנה.

מדובר בתיקון 28, שהופך את התעודות לקרנות סל, ושייכנס לתוקף מעשי ב-3 באוקטובר, ולמעשה יהפוך את כל תעודות הסל לקרנות סל או קרנות מחקות תחת הגדרה של קרן נאמנות.

ובינתיים, מי במצטיינות? מתחילת השנה הגיוסים הגדולים ביותר נרשמו בחברת הקרנות של אי.בי.אי, שבניהול אורי בן דב; מיטב דש, שבניהול רפי ניב; תמיר פישמן, שרושמת צמיחה אדירה; מגדל קרנות נאמנות, שהשבוע שגיא שטיין סיים לנהל אותה לטובת תפקיד מנכ"ל מגדל שוקי הון; והראל פיא, בניהול ירון דייגי.

כולן רשמו מתחילת השנה גיוסים בהיקף של יותר ממיליארד שקל כל אחת. עוד במגייסות המצטיינות נמצאות מודלים, קסם של אקסלנס וסיגמא, שגייסו מתחילת השנה כחצי מיליארד שקל כל אחת.

ומה לגבי מפת הגיוסים באוגוסט? המגייסים הבולטים בחודש החולף הם מגדל שוקי הון, מיטב דש, תמיר פישמן, מודלים וקסם (אקסלנס) - שנראה שיצאה לדרך חדשה וטובה מאז שעברה לניהול חברת תעודות הסל של הבית, שבניהול אבנר חדד. קודם לכניסתו של חדד לשוק הקרנות, אקסלנס רשמה ירידה חדה בתוצאותיה ובנכסיה, מגמה שעצרה והתהפכה מוקדם יותר השנה. 

שוק תעודות הסל באוגוסט 2018
 שוק תעודות הסל באוגוסט 2018

זינוק בנכסי תמיר פישמן

עם זאת, הפעם נתמקד בחברה קטנה יחסית: את השנה החלה תמיר פישמן קרנות נאמנות עם נכסים בהיקף של 790 מיליון שקל בלבד, כשכיום היא חוצה לראשונה את רף 2 מיליארד שקל (ועוד 4 מיליון שקל), כך שמתחילת השנה היא קפצה פי 2.5. מי שנהנה מזה יותר מכל הוא מנכ"ל החברה, טמיר שפירא, שמציין עתה שנה בתפקידו, לאחר שהגיע אליה באוגוסט שעבר מחברת הקרנות אילים.

אגב, באוגוסט תמיר פישמן עקפה את אילים בהיקפי הנכסים, וזאת בעיצומה של קריסה אדירה, ללא תקדים, בנכסי אילים, שבאמצע 2017 ניהלה נכסים בהיקף של כ-11 מיליארד שקל. כיום אילים כבר מנהלת פחות מרף 2 מיליארד שקל - מדובר בצניחה אדירה בנכסים המנוהלים, שזקני השוק לא זוכרים כמותה. למזלה של אילים, ושל בעל השליטה בה, אמיר איל, היא באה לאחר נסיקה חדה ומהירה בנכסיה, כך שהוא עדיין מנהל פי כמה יותר ממה שקנה בעבר.

אפרופו אילים ופדיונות. רשימת הפודים הגדולים מתחילת השנה כוללת את איילון קרנות נאמנות שבבעלות נעם ברורמן ושכבר לא שייכת (בשום צורה שהיא) לחברת הביטוח איילון, את אלומות, את פסגות, את אילים כאמור, ואת ילין לפידות, שפדה מתחילת השנה יותר מ-2.5 מיליארד שקל, ומציג מתחילת השנה קושי בכמה מפעילויות הליבה שלו.

עוד נציין כי באוגוסט היו רק חמישה גופים שפדו מעל לרבע מיליארד שקל כל אחד: סיגמא, אילים, אנליסט, איילון ואלומות, שפדתה כ-420 מיליון שקל.

עד שיושלם תיקון 28 תעודות הסל הן שוק "נפרד" שמנוהל על ידי ארבע חברות ניהול: קסם שמבית אקסלנס, תכלית שמבית מיטב דש, פסגות והראל. מנתוני איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, שהתעודות מאוגדות במסגרתו, עולה כי באוגוסט נמשכה המגמה השלילית ששוק זה חווה, כשנפדו ממנו כ-240 מיליון שקל. כך, מתחילת 2018 נפדו כ-7.2 מיליארד שקל מתעודות הסל, מהן סך של כ-3 מיליארד שקל שנפדה מתעודות על מניות בארץ ועוד 3.5 מיליארד שקל נפדו מתעודות על מניות בחו"ל.

נכון לסוף אוגוסט מנוהלים בתעודות הסל נכסים בהיקף של כ-95.5 מיליארד שקל, וזאת לעומת שיא של כ-122 מיליארד שקל, שנרשם בפברואר 2015. עוד נציין כי באוגוסט נרשמו גיוסים רק תכלית של מיטב דש ופסגות סל כשמתחילת השנה מדובר בגיוסים רק בהראל סל.