דיסקונט ישקיע מיליארד ש' במטה חדש בראשל"צ

אל הקמפוס יעברו גם מרכנתיל וכאל • במקביל קבוצת דיסקונט תתחיל מהלך במסגרתו יימכרו נכסי החברה בתל-אביב ובגבעתיים, בהם יושבים כיום מטות החברה הנוכחיים • הרווח המימוש מוערך במאות מיליוני שקלים

קבוצת דיסקונט צפויה להקים קמפוס במתחם האלף בראשון-לציון, אליו יעברו כל מטות הבנק, כולל אלו של חברות-הבת כאל ומרכנתיל. ל"גלובס" נודע כי מדובר בפרויקט בהשקעת עתק המוערכת במעל למיליארד שקלים. היום הונחה אבן הפינה לקראת התחלת עבודות הבנייה במעמד ראש עיריית ראשון-לציון דב צור, ויושבי ראש החברות בקבוצה בראשות יו"ר דיסקונט יוסי בכר. לאחר הטקס צפויות להתחיל העבודות במתחם, כאשר התוכנית היא שמטות החברות יעברו למתחם החדש עד סוף שנת 2022 בתהליך שיארך מספר חודשים.

לפי התוכנית ייבנו ארבעה מבנים: שניים לדיסקונט, אחד למרכנתיל ואחד לכאל, כאשר כל אחד מהם יכלול 8-10 קומות. המתחם ייבנה על פני מגרש של 21 דונם, שנרכש בתמורה ל-105.5 מיליון שקל. מדובר ברכישה משותפת של החברות בקבוצה (דיסקונט ליסינג עם 71.5% - חברה שתשכיר לבנק את השטח, כאל עם 18.5% ומרכנתיל עם 10%).

מימוש הנכסים יניב רווח של מאות מיליוני ש'

המתחם החדש שייבנה יחליף את המבנה הנוכחי של מטות הקבוצה המפוזרים בעיקר בת"א ובגבעתיים. מדובר ב-23 מבנים בשטח כולל של 90 אלף מ"ר, כאשר חלק מהמבנים בני 20-30 שנה. קבוצת דיסקונט מחזיקה בבעלות מרבית הנכסים הללו, והיא צפויה להתחיל כעת מהלך גדול של מימוש אותם הנכסים. הנכסים רשומים בספרי החברה בשווי היסטורי, ולכן לפי הערכות מימושם צפוי להניב לקבוצה רווח בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הבנק מימש בעבר מספר נכסים, אך היו אלה בעיקר סניפים שנסגרו ונמכרו והניבו לבנק רווח של מעל 100 מיליון שקל.

בין הנכסים שיימכרו ניתן למנות 18 קומות במגדל דיסקונט ברחוב יהודה הלוי בת"א, המתחם בגבעתיים בו יושבת חברת כרטיסי האשראי כאל (מדובר בנכס המשתרע על פני שמונה דונמים), וכן השטח ברחוב הרצל בת"א בו יושבת חטיבת הטכנולוגיה של הבנק. בקבוצה מגבשים בימים אלה תוכנית למימוש הנכסים, כאשר חלק מהמימוש ייעשה לאחר השבחת שווי באמצעות היתרים שיושגו. כך למשל, במתחם ברחוב הרצל מתכננת הקבוצה לבצע תב"ע, כך שיימכרו זכויות לבניית שכונת מגורים.

מי שאחראים ליישום פרויקט הקמת הקמפוס ומימוש הנכסים הם יפית גריאני, ראש חטיבת משאבי אנוש ונכסים ואסף אלדר ראש אגף הנכסים. לגריאני רקע עסקי, מתוקף תפקידה לשעבר כראש האגף לאשראי עסקי בבנק. אלדר, הנמצא תחתיה, מכהן כראש אגף נכסים של דיסקונט, כשהרקע המקצועי שלו הוא בהיותו עו"ד בתחום הנדל"ן. אלדר מכהן גם כמנכ"ל דיסקונט ליסינג, החברה האחראית להקמת הקמפוס.

על אף הרווחים הנאים הצפויים ממימוש הנכסים השונים, מדובר בהשקעה נטו של מאות מיליוני שקלים במטה המשולב החדש. אחד החלקים המרכזיים בהשקעה הוא מתקן המחשב החדש שהקבוצה צפויה לבנות - השקעה כספית משמעותית הכוללת רכישת ציוד חדש. דיסקונט הוא הבנק האחרון מבין הבנקים הגדולים שמעביר את מתקן המחשוב שלו למקום חדש ומאובטח יותר, והוא יהיה הבנק היחיד בו מתקני המחשוב נמצאים פיזית באותו המקום בו יושב המטה.

נציין כי חלק מהמוטיבציה של הקבוצה לצאת לפרויקט גדול שכזה נתמכת בהוראה של בנק ישראל הנותנת הקלות חשבונאיות לבנקים המבצעים תהליכי התייעלות בתחום הנדל"ן. הפיקוח על הבנקים מעוניין שהבנקים יתייעלו ויעבירו את המטות שלהם מחוץ לערים המרכזיות. בהוראה ממארס 2017, נקבע כי ההוצאות הנלוות בתהליך מעבר שכזה להן לא יפגעו ביחס הלימות ההון של הבנק, ולא ישפיעו על יכולת הצמיחה שלו בפעילות השוטפת. על רקע זה מזרחי טפחות גם כן עוסק בימים אלה בתהליך של העברת המטה מרמת-גן ללוד.

בסופו של התהליך אמור המבנה החדש של דיסקונט להביא לירידה בהוצאות השוטפות. ראשית, הוא יתפרס על שטח קטן יותר של 75 אלף מ"ר, לעומת 90 אלף מ"ר היום. בנוסף לכך הוצאות הארנונה צפויות לרדת משמעותית, שכן הארנונה בת"א גבוהה לעומת הארנונה שתגבה ראשון-לציון.

פרויקט הקמפוס
 פרויקט הקמפוס

רוצים מבנים שמזכירים חברות הייטק

קבוצת דיסקונט, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, מתייחסת לפרויקט כאל יותר מפרויקט נדל"ן. מבחינתם מדובר בפרויקט אסטרטגי שמטרתו לייעל את תהליכי העבודה, לשפר את הסינרגיה בין היחידות השונות, ולהביא לשיפור בפריון העובדים.

המבנה מתוכנן ונבנה באופן שמאפיין קמפוסים של חברות הייטק, כגון מיקרוסופט ואמדוקס, והוא פחות דומה לבנייה המאפיינת את מטות הבנקים. המעבר החוצה מת"א עשוי להיות בשורה פחות טובה לעובדים המתגוררים צפונית לעיר כגון אזור השרון, שמרחק וזמן ההגעה שלהם לעבודה יתארך. על כן בדיסקונט הקפידו לבחור במיקום הקרוב לתחבורה ציבורית - המתחם נמצא בסמוך לתחנת רכבת, וגם הרכבת הקלה צפוי לעבור באזור. בנוסף צפוי הקמפוס לכלול מסעדות, בתי קפה, פעילות פנאי וספורט ודברים נוספים לרווחת העובדים, בדומה לאלו שמציעות חברות ההייטק. הרקע לכך היא שכיום הבנקים מגייסים יותר ויותר אנשי מקצוע מתחום הטכנולוגיה, ולכן הם מוצאים עצמם מתחרים מול חברות הייטק על כוח אדם, ובדיסקונט רוצים לעמוד בסטנדרטים המקובלים במגזר ההייטק.

עוד נציין כי לא מן הנמנע כי בעתיד ימכור דיסקונט את אחת החברות הבנות שלו. לכן בקבוצה תכננו את הקמפוס כך שתהיה הפרדה פיזית ברורה בין דיסקונט לבניינים של מרכנתיל וכאל, לקראת תרחיש בו הבנק ימכור את אחת החברות.