קיץ חם לישראליות בארה"ב: מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-4.4%

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אוגוסט במגמה חיובית • מדדי ההשוואה זינקו בחודש שעבר: ת"א-125 עלה ב-6% ומדד נאסד"ק ב-5.7% • תת-מדד מדעי החיים ירד ב-1.8%, בעוד מדד ת"א ביומד הוסיף לערכו 0.2% ונאסד"ק ביוטכנולוגיה טיפס ב-4.8%

בריינסווי / צילום: רפי קוץ
בריינסווי / צילום: רפי קוץ

החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אוגוסט במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס - העוקב אחר החברות הישראליות בארה"ב - לעלייה של 4.4%. באותה תקופה מדד ת"א 125 עלה ב-6%, ומדד נאסד"ק עלה בשיעור של 5.7%.

מדד גלובס-פרומתאוס
 מדד גלובס-פרומתאוס

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד ב-1.8%, בעוד שמדד ת"א ביומד הוסיף לערכו 0.2% ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיהעלה ב-4.8%.

חברת מזור רובוטיקה , המפתחת ומשווקת מערכות להנחיה רובוטית לניתוחי עמוד שדרה ומוח, בלטה לרעה בתת-המדד, לאחר שצנחה באוגוסט בשיעור של 24%. זאת לאחר פרסום הדוחות לרבעון השני של השנה, שבהם הציגה תוצאות מאכזבות וירידה של 15% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בנאסד"ק עלו בחודש אוגוסט והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 6.5%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה זינק בשיעור של 9% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה רשם עלייה של 2.3%.

בלטה בתת-המדד מניית חברת אבטחת המידע סייברארק, אשר זינקה ב-24% לאחר שהחברה פרסמה תוצאות כספיות לרבעון השני של השנה, ועקפה את תחזיותיה ואת תחזיות האנליסטים.

חבשה קסדה ויצאה לראלי

חברה שמושכת את תשומת הלב במדד של חודש אוגוסט היא בריינסוויי (BrainsWay), עם זינוק בשווי השוק של כ-27%. זאת, בעקבות קבלת אישור מרשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לשיווק הטיפול של החברה בהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD).

החברה נסחרת במקביל למסחר בבורסה בתל-אביב גם בארה"ב (OTC), ואחרי הזינוק המרשים הגיע שווי השוק שלה ל-383 מיליון שקל.

הפיתוח העיקרי של בריינסוויי הוא מכשיר דמוי קסדה, המאפשר הפעלה לא פולשנית של מבנים מוחיים עמוקים, שיכולים להשפיע על מגוון רחב של הפרעות עצביות ופסיכיאטריות שמקורן במוח. בפרומתאוס מציינים כי התחום שבו פועלת בריינסוויי, גירוי מגנטי לטיפול במחלות הנובעות מהמוח (Transcranial Magnetic Stimulation - TMS), הוא תחום חדשני ומבטיח. פעילות המוח תלויה בהעברה חשמלית של מידע בין העצבים, וגירוי - מגנטי או חשמלי - יכול לסייע למטופלים להיטיב את חייהם.

הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית היא מחלה נפוצה, כרונית וארוכת-טווח, שבה לאדם יש מחשבות והתנהגויות בלתי נשלטות, חוזרות ונשנות, שהאדם מרגיש את הדחף לחזור עליהן שוב ושוב. OCD מטופל בדרך כלל בתרופות, בפסיכותרפיה או בשילוב של השניים. על פי המכון הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב, כ-1% מהמבוגרים בארה"ב סובלים מ-OCD, כלומר כ-2 מיליון מבוגרים בארה"ב לבדה.

כלכלני מחלקת המחקר של פרומתאוס מוסיפים, כי על פי הערכות שונות, שוק הטיפולים בהפרעות חרדה ודיכאון העולמי יגיע ל-18.3 מיליארד דולר עד שנת 2025, והמכשיר של בריינסוויי, המענק טיפול לא פולשני ולא תרופתי - יכול לתת מענה רחב לצורך גדל זה.

אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס מסביר שאישור ה-FDA הגיע לאחר שהחברה הודיעה באוקטובר 2017 על תוצאות חיוביות בניסויים שערכה. בניסוי שנערך בארה"ב, קנדה וישראל, אצל 38% מהחולים שטופלו במכשיר של בריינסוויי נרשמה ירידה משמעותית ברמת ה-OCD, בעוד שירידה דומה נרשמה אצל רק 11% מהחולים שטופלו במכשיר הדמה.

שבח הוסיף כי האישור הנוכחי של ה-FDA מצטרף לאישור קודם שקיבלה החברה, בשנת 2013, לטיפול בהתוויה אחרת: דיכאון קליני (Major Depressive Disorder), ולדברי מנכ"ל החברה, יעקב מיכלין, האישור הנוסף רק מחזק את היכולת הטכנולוגית של המכשיר בתחומים נוספים, בכפוף להשלמת מחקרים ואישורים רגולטוריים.

"בריינסוויי לא מסתפקת בפיתוחים הנוכחיים, ומשקיעה במחקר ופיתוח עם שיתופי פעולה מרשימים", אומר שבח, ומזכיר את שיתוף הפעולה עם אוניברסיטת סטנפורד לטיפול בפוסט טראומה (PTSD) שנחתם רק ביוני האחרון.

שבח מוסיף כי האינדיקציות החיוביות של בריינסוויי באות לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים. "את שנת 2017 החברה סיימה עם מכירות של 11.1 מיליון דולר, כאשר במהלך השנה בריינסוויי הציגה גידול יציב במכירות מרבעון לרבעון", הוא אומר.

"כך, בחציון הראשון של 2017 מכירות החברה עמדו על 4.5 מיליון דולר ובחציון הראשון של 2018 מכירות החברה כבר עמדו על 7.3 מיליון דולר, גידול של 61%".

שבח מוסיף כי הגידול בהכנסות נובע, בין היתר, במיקוד במודל של השכרת המכשיר ולא רק קנייתו. היקף המזומנים המשמשים לפעילות שוטפת הוא כ-900 אלף דולר ברבעון, בעוד שהיקף המזומנים בחברה הוא כ-15.4 מיליון דולר, כלומר לבריינסוויי יש יכולת להשלים את תוכניותיה האסטרטגיות בלי לגייס הון נוסף בטווח הזמן הקצר. שבח מציין שבריינסוויי עדיין הפסדית, אך מוסיף שהחברה צופה שתגיע לאיזון בשנה הבאה.

כדי להבין את הפוטנציאל בתחום, מצביעה מחלקת המחקר של פרומתאוס על חברה דומה שניתן להתייחס אליה כאל בנצ'מרק. מדובר בחברת Neuronetics, הפועלת גם היא בתחום הטיפול בהפרעות פסיכיאטריות באמצעות טכנולוגיית גירוי מגנטי במוח. נוירונטיקס הונפקה בנאסד"ק לפני כחודשיים, ושוויה הוערך אז בכ-326 מיליון דולר, ומאז השווי עלה ל-574 מיליון דולר. לניורונטיקס יש כ-780 מערכות מותקנות, הפועלות במודל של השכרה בלבד, בלי מודל של מכירה כפי שפועלת בריינסוויי, הצפויה להגיע ל-400 מכשירים עד סוף 2018.

מחלקת המחקר של פרומתאוס מציינת שאמנם אישור ה-FDA משך תשומת לב לחברה בחודש האחרון, אך הפוטנציאל של בריינסוויי לא נגמר כאן. להערכת כלכלני פרומתאוס, אם יתממשו תחזיות החברה לאיזון ומעבר לרווח, ולאור האפשרויות הגלומות בטכנולוגיית TMS לטיפול במחלות נפש רבות, בהחלט ניתן להעריך כי לחברה אופק של אבני דרך לצמיחה בטווח הבינוני ואף הארוך, ועובדה זו עשויה להתבטא גם במחיר השוק.

■ המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.