להציב במרכז הסיקור את “חזקת החפות”

אדם נעצר בשל חשד פלילי, ותמונתו מובל באזיקים מופצת. גם אם התיק נגדו נסגר, התמונה תרדוף אותו תמיד. נדיר שיופיע אזכור בתקשורת על סגירת התיק • כדי למנוע פגיעה מהותית בזכויות הפרט, החליט "גלובס" למסד רגולציה עצמית בכל הנוגע לפרסום מעצר חשודים והליכים פליליים

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

לפני מספר חודשים פנה אליי אדם, לא מוכר, לא בכיר, שהיה במעגל ההשפעה השלישי או הרביעי של טייקון מפורסם. נגד הטייקון מתנהלת חקירה שבמסגרתה נחקרו ונעצרו אנשים נוספים, לרבות כאלה שלא היו בליבת הפעולות ושלימים התיקים בעניינם נסגרו. אלא שבארכיון התמונות שלנו, כך הסתבר לי מאותה הפנייה, מופיעה תמונה אחת ויחידה של אותו אדם באזיקים, ובכל פעם שמחפשים את שמו, עולה ידיעה לא מעודכנת עם תמונה בסיטואציה קשה. זו התמונה שמלווה את אותו אדם כשהוא מחפש עבודה, וזו התמונה שמלווה אותו כאשר הילדים שלו מחפשים את שמו בגוגל. זו התמונה שאלמלא היה פונה אליי, הייתה רודפת אותו עד יום מותו. 

מקום בולט יותר לזכויות חשודים

המקרה הזה, שחוזר על עצמו באופן כזה או אחר מדי כמה שבועות, מציב בפנינו העיתונאים דילמה לא פשוטה. מחד, אנחנו תופסים את עצמנו, ובצדק, כחלק מהמנגנון שמתיימר לחשוף שחיתויות ועוולות, להגביר את אפקט ההרתעה, לחזק את שלטון החוק ולהוקיע תופעות שיש בהן פגיעה באינטרס הציבורי. מצד שני, בתוך בליץ החקירות והחשדות, בניסיון להביא לקוראים שלנו את המידע הכי מעודכן, הכי מהיר ובאופן המושך ביותר, אנחנו מייצרים לעתים מציאות פוגענית, שאיננה נעלמת גם כשאותו סיפור עיתונאי הסתיים ונשכח.

היום, אנחנו ב"גלובס" מנסים לצעוד את הצעד הראשון ליצירת מציאות אחרת בהקשר הזה. מציאות שבה ניתן מקום ניכר יותר לזכויות חשודים, כל עוד הם בגדר חשודים, וכזו ששמה במרכז ובאופן בולט יותר את "חזקת החפות" - צמד מילים שהן עולם ומלואו ומהוות אבן-יסוד בחברה דמוקרטית. צמד מלים שמקומן בשיח הציבורי של ימינו הולך ונשחק. כל יום חשוד אחר, כל יום חשדות אחרים, ודי בדפיקה אחת בדלת, בתמונה אחת, כדי לשנות לנצח חיים של אדם. 

הדגשת הסטטוס החקירתי בכל פרסום

במסגרת הזו אנחנו מחילים על עצמנו רגולציה עצמית ביחס לכל פרסום בכל הפלטפורמות של "גלובס", בשלושה היבטים: פרסום תמונות חשודים; הדגשת הססטוס החקירתי בכל פרסום, לרבות חזקת החפות; ועדכון בדיעבד של ידיעות אודות חשדות בפלילים, כאשר לימים השתכלל בהם זיכוי או סגירת תיק מחוסר אשמה.

אנחנו מבקשים לעשות את זה בנוהל מסודר ושקוף שהופץ היום לכל עובדי "גלובס" ושמתפרסם כאן במלואו. מטרת הנוהל היא לייצר כללי טיפול אחידים לגבי כל אדם ולהעניק אמות-מידה שיוויוניות לטיפול בכל פנייה אלינו.

בימים האחרונים מתנהל דיון ציבורי חשוב סביב השאלה אם ראוי לשגר לנאשמים באמצעות המייל את ההכרעה בנוגע לערעורם. בחודשים האחרונים התנהל דיון ציבורי אחר, בשאלה מהי התקשורת הראויה בין שופטת מעצרים לתובע ומתי נפגעות זכויות החשוד. באמצעות המהלך שאנחנו מבצעים היום אנחנו מבקשים להחזיר למרכז השיח הציבורי גם שאלות בדבר חזקת החפות על כל המשתמע מכך. זהו צעד ראשון של "גלובס" בכיוון הזה, ואנחנו מאמינים שאפשר לקיים אותו מבלי לוותר במאום על סיקור נשכני ועל הוקעה עיתונאית בלתי מתפשרת של מעשים פליליים, ומעשים המנוגדים והפוגעים באינטרס הציבורי.