עזיבת פלד תקטין את הסיכוי לחלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד

אריסון מוכרת את המניה בשיא, כשברקע החקירה בארה"ב והפרסומים השליליים הצפויים מצד ועדת החקירה הפרלמנטרית

אפרת פלד / צלם: תמר מצפי
אפרת פלד / צלם: תמר מצפי

אחד התהליכים המרכזיים שצפויים להיות מושפעים בבנק הפועלים  כתוצאה מהפרידה מקבוצת אריסון היא תהליך מכירת ישראכרט. בנק הפועלים מחויב למכור את חברת כרטיסי האשראי שבבעלותו כפי שנקבע במסגרת חוק שטרום. בעוד בנק לאומי כבר חתם על עסקה למכירת לאומי קארד לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס, בבנק הפועלים עדיין מתחבטים באפשרויות.

בבנק בוחנים מכירת החברה, כאשר ככל הידוע בפני הבנק יש הצעה מרכזית אחת מקרנות ההשקעות אדוונט וביין למכירה לפי שווי נאה של 3.5 מיליארד שקל (גבוה מההון העצמי של ישראכרט ב-10%, ובכפוף לתנאים מסוימים). אפשרות נוספת היא להנפיק את החברה בבורסה, וכפי שפורסם ב"גלובס" בשבוע שעבר, בבנק מקיימים בימים אלה שיחות מקדמיות עם משקיעים מוסדיים בעניין. אלא שבניגוד לבנק לאומי בזמנו, בבנק הפועלים החליטו גם לבחון את האופציה של חלוקת מניות ישראכרט כדיבידנד בעין לבעלי המניות של בנק הפועלים ובראשם קבוצת אריסון.

מהלך שכזה לא יניב לבנק רווח, והוא טוב בעיקר לבעלי המניות שלו (הו מיועד בעיקר לשמש פתרון בשעת חירום בה אין אלטנטריבה טובה יותר למכירה). בשוק ההון העריכו כי היוזמה לשקול ברצינות (ואף לקדם מבחינה משפטית) חלוקת דיבידנד בעין מגיעה מכיוון קבוצת אריסון. פינטו הכחיש היום שליציאת קבוצת אריסון מהבנק תהיה השפעה בבחירת האפשרות להיפרדות בישראכרט ואמר כי כל מה שהנחה ומנחה אותו בתהליך זה הוא טובת הבנק. 

אולם, כעת כאשר לבנק יש לפחות הצעה טובה אחת לרכישת החברה שעשויה להניב לו רווח, וקבוצת אריסון כבר לא יכולה להיות מעורבת בתהליך, הרשו לנו להמר שהסיכוי שנראה את ישראכרט מחולקת כדיבידנד בעין יהיה נמוך.

שרי אריסון אמנם עוזבת את בנק הפועלים כאשר המניה נמצאת בתקופת שיא. הביצועים השוטפים של הבנק (בדומה לבנקים אחרים) הם טובים: ההכנסות צומחות, ההתייעלות נושאת פירות, וכשהריבית במשק תעלה, הבנקים ייהנו מכך וישפרו עוד יותר את רווחיותם.

אלא שעל בנק הפועלים מרחפת עננה בדמות החקירה הסבוכה בארה"ב שכבר גבתה מחיר של מעל 1.5 מיליארד שקל, וכנראה עוד תגבה מחיר יקר. חקירה זו מעיבה על מניית הבנק, וסביר כי כשהיא תיגמר, והבנק יתאושש מההפרשות, המניה תתאושש גם כן. העובדה שאריסון לא ממתינה עד לסוף החקירה, ומוותרת על פרמיית השליטה בבנק, מראה עד כמה היא כבר רוצה להיפטר מהחזקה זו ובעיקר מהחשיפה התקשורתית הנלוות. חשיפה שלילית זו תחזור כאשר הבנק יסיים את החקירה בארה"ב וייחשפו ממידי הקנס והשלכותיו (תביעות מהבכירים להחזיר בונוסים וכנראה גם פתיחת חקירה בישראל בדומה לבנק לאומי).

חשיפה שלילית נוספת שנמצאת בפתח היא ועדת החקירה הפרלמנטרית בכנסת, בה צפוי לככב בנק הפועלים לאור החשיפה הגבוהה שלו ללווים גדולים. ראשי הבנק כבר זומנו להופיע בפני החקירה אחרי החגים. לבנק נותרו עדיין ספיחים של התמודדות עם אשראי כושל שהעניק ללווים הגדולים במשק. אחד האתגרים המרכזיים בנושא זה הוא למצוא רוכש למניותיו של אליעזר פישמן (לשעבר בעל השליטה בגלובס) בידיעות אחרונות- משימה מורכבת, לאור חוסר האטרקטיביות של מניות אלה והיחסים הסבוכים עם בעל השליטה נוני מוזס. 

נראה כי אריסון מעדיפה לנתק קשרים עם כל החשיפה השלילית הקשורה בשליטה בבנק הפועלים, גם במחיר התמורה שתקבל מהמכירה.