קונגרס הדואר העולמי נפתח אתמול, בין המשתתפות - ישראל

ישראל משתתפת בקונגרס הדואר השנה וזאת לאחר שלא לקחה חלק בקונגרס הקודם שנערך בטורקיה בשנת 2016, בצל המתיחות הרבה כתוצאה מניסיון ההפיכה שם

דגל איגוד הדואר העולמי / צילום: SHUTTERSTOCK
דגל איגוד הדואר העולמי / צילום: SHUTTERSTOCK

אתמול (ג') נפתח באדיס אבבה בירת אתיופיה קונגרס איגוד הדואר העולמי, בהשתתפות 192 המדינות החברות באיגוד. השנה גם ישראל משתתפת בקונגרס הדואר וזאת לאחר שלא לקחה חלק בקונגרס הקודם שנערך בטורקיה בשנת 2016, בצל המתיחות הרבה כתוצאה מניסיון ההפיכה שם.

חשיבותו של הקונגרס הינו בכך שבמסגרתו מוסדרים קשרי הדואר בין המדינות, לרבות סיווג השירותים, "תשלומי הקצה" שתשלם כל מדינה וכו'. על רקע עליית הסחר האלקטרוני, גוברת חשיבות העברת הדואר בין המדינות, כאשר רק לאחרונה דיווחה חברת דואר ישראל על גידול של מעל ל- 10% במספר החבילות וגידול של כ-30% במשקל החבילות הכולל מול התקופה המקבילה אשתקד. לשם השוואה, לפי נתוני דואר ישראל, באוגוסט 2017 הצרכן הישראלי הזמין 4.7 מיליון חבילות מול 4.2 מיליון חבילות באוגוסט אשתקד וגם במשקל חל גידול ל-950 טון מול כ-700 טון באוגוסט שעבר.

לגלובס נודע כי בשונה מכנסים קודמים של איגוד הדואר העולמי, הפעם אין על סדר היום הצעת גינוי לישראל בהקשר להעברת הדואר לרשות הפלסטינית. נראה כי הדבר נובע כתוצאה מהתקדמות ביישום ההבנות בין הצדדים בנוגע להעברת דואר ישירה לרש"פ דרך ירדן וכמו כן, כתוצאה מהסכמת ישראל לאחרונה להעברת כעשרה טון של דברי דואר לרש"פ שעוכבו בירדן.

עו"ד יגאל לוי, לשעבר סמנכ"ל בכיר לדואר וראש ועדת הדואר המשותפת לישראל ולרש"פ אמר ל"גלובס" כי הסחר האלקטרוני הפך את שירותי הדואר לכלי מרכזי להורדת יוקר המחייה בישראל, ולכן להחלטות שיתקבלו בקונגרס הדואר העולמי השלכות כלכליות על הנעשה כאן אצלנו.

לוי שיבח את החלטת מתאם פעולות הממשלה בשטחים לאפשר לאחרונה העברת הדואר לרש"פ מירדן. "מזכר ההבנות שגיבשנו עם הרש"פ בנוגע להעברת הדואר דרך ירדן, מספק פתרון הוגן לשני הצדדים ומוכיח את עצמו גם ככלי להדיפת ניגוח של ישראל בארגונים בינלאומיים".