הבורסה ליהלומים לקניינים מחו"ל: יהלומים עליכם, הטיסה עלינו

הנהלת הבורסה הודיעה כי תממן כרטיסי טיסה ליהלומנים שירכשו בארץ סחורה בהיקף שאינו קטן מ-150 אלף דולר • יורם דבש:  "אנחנו פורשים שטיח אדום לפני הקניינים. רק שיגיעו"

יהלום לסדי לה רונה  / צילום:רויטרס
יהלום לסדי לה רונה / צילום:רויטרס

הבורסה ליהלומים מנסה לפתות יהלומנים מרחבי העולם לבוא לישראל ולהשאיר בה את הכסף הגדול: אתמול (ד') הודיעה הנהלת הבורסה כי ביחד עם המדינה היא תממן כרטיסי טיסה לקניינים מחו"ל שיבואו לארץ כדי לקנות יהלומים.

התכנית נקראת "fly and buy" והיא הוצגה בידי נשיא הבורסה ליהלומים, יורם דבש, במהלך הרמת הכוסית שהתקיימה במקום לרגל השנה החדשה. לדברי דבש המבצע יהיה בתוקף בתקופת הרבעון הקרוב, מחודש אוקטובר ועד סוף דצמבר. "אנחנו פורשים שטיח אדום לפני הקניינים. רק שיגיעו", אמר דבש.

בבורסה ליהלומים הסבירו כי התקציב לפרויקט זה יילקח מתוך סכום של כ-3 מיליון שקל שהממשלה תעניק לבורסה כסיוע לקידום השיווק של ענף היהלומים הישראלי. הסכום שיוקצה למימון כרטיסי הטיסה של היהלומנים מחו"ל הוא כחצי מיליון שקל. ההטבה תינתן ליהלומנים, תכשיטנים ועוד, שיתחייבו מראש על רכש של יהלומים בישראל בהיקף שאינו קטן מ-150 אלף דולר. "ענף היהלומים נמצא כיום במצב קשה ויותר מאי-פעם אנחנו זקוקים לסיוע מהממשלה", אמר דבש.

בטקס הרמת הכוסית לשנה החדשה בבורסה ליהלומים השתתף גם שר האוצר, משה כחלון. לדבריו, "בעבר, מערכת היחסים בין הממשלה לענף היהלומים הייתה טעונה שיפור ובזכות פעולות שביצענו ביחד, מערכת היחסים הזאת עלתה על פסים חיוביים. הבורסה ליהלומים היא לא מקום שאנשים מגלגלים כספים מפה לשם ועושים תעלולים פיננסיים ותספורות. זה החלום של כל שר אוצר, שיהיה גוף מצליח כמו הבורסה, וחובתנו לסייע לו".

ועדה מיוחדת הגישה כבר לפני כחצי שנה לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן תוכנית סיוע ייעודית שגובשה עבור ענף היהלומים בישראל, שהיקפה כמיליארד שקל. התוכנית כוללת את הרחבת השיווק של היהלומים הישראליים בעולם; הקמה של מעבדת לחדשנות במתחם הבורסה שברמת גן; מימון של כנסים בחו"ל כדי לעודד קנייני יהלומים לבוא לישראל וסיוע מצד המדינה בהקמה של מפעל ליטוש לאבנים גדולות.

מנתוני מינהל הפיקוח על היהלומים שבמשרד הכלכלה עולה כי ב-2016 הסתכם היצוא של יהלומים מישראל בכ-28 מיליארד שקל, שהיוו 13% מיצוא הסחורות של ישראל. בענף הועסקו באותה עת כ-9,500 עובדים.