הראל זכתה במכרז הביטוח הסיעודי של שירותי בריאות כללית

במכרז, שתוצאותיו פורסמו לפני חודש, נתנה הפניקס את ההצעה הטובה ביותר, אבל בחרה לבטח את קופת החולים מכבי • הראל, שהגיעה למקום שני במכרז, ניאותה לשפר את הצעתה בעקבות לחץ מצד רשות שוק ההון

חודש לאחר שנודעו תוצאות מכרזי הביטוח הסיעודי של שתי קופות החולים הגדולות במשק, שבהם זכתה הפניקס, רק היום מסתיים הליך הבחירה הארוך והבעייתי שהיה בשירותי בריאות כללית, כשבעקבות לחצים, קבוצת הביטוח הראל שיפרה את ההצעה שנתנה במכרז המקורי וסיכמה כי תמשיך לבטח בביטוח הסיעודי את חברי הקופה גם בשנים הבאות.

הראל דיווחה היום כי קיבלה הודעת זכייה מהקופה הגדולה בישראל, הגם שבמכרז של הכללית היא נתנה את ההצעה השנייה בטיבה אחרי הפניקס, אלא שהפניקס העדיפה לבטח את חברי מכבי שירותי בריאות. הראל נחשבת למבטחת ההיסטורית של חברי הכללית, עוד מימי השותפות של שני הגופים בחברת הביטוח דקלה (בה החזיקה אז הראל 65% מהמניות והכללית את היתר).

ב-5 באוגוסט נודעו תוצאות המכרזים לביטוח הסיעודי של יותר מ-3 מיליון מבוטחים, תושבי המדינה. או אז גם התברר שמדובר בתוצאות בעייתיות. זאת מכיוון שלאחר שנים של היערכות, בהובלת הקופות ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, נתנה קבוצת הביטוח הפניקס את ההצעות הטובות ביותר בשני המכרזים לביטוח סיעודי של קופות החולים הגדולות, כשבכללית הצעתה הזוכה הייתה טובה מזו של הראל.

הפער הניכר בין ההצעה של הפניקס לבין ההצעה השנייה בטיבה הוביל ללחץ מצד רשות שוק ההון, שגרם להראל לשפר את הצעתה על אף שלכאורה לא הייתה חייבת בכך.

מדובר בשני מכרזי הביטוח הגדולים בישראל, עם פרמיות בהיקפים כספיים של 12 מיליארד שקל לתקופות של 5 שנים עם אופציה לעוד 3 שנים - תקופות הביטוח של הפניקס במכבי ושל הראל בכללית, החל מסוף שנה זו.

שני המכרזים הללו, הנוגעים ישירות ליותר מ-3 מיליון מבוטחים בביטוחים הסיעודיים של שתי הקופות הגדולות במשק, נוסחו על ידי רשות שוק ההון; הסגן הבכיר אסף מיכאלי ריכז את ההליך ברשות ובנה את המכרז בשנה וחצי האחרונות.

המכרזים כוללים לראשונה מודל חלוקת סיכון, שעל פיו יוטלו 20% מהסיכון הביטוחי על המבטח שיזכה במכרז והיתר, 80%, יוטלו על קרן המבוטחים הייעודית (ההדדית), שתנוהל על ידי חברת הביטוח לטובת המבוטחים ותשלומי התביעות העתידיים.

במכרז הייתה לראשונה גם התייחסות למדד השירות של רשות שוק ההון. כיום, כלל ביטוח מבטחת את מכבי ולאומית (כשמכבי תעבור ממנה להפניקס בחודשים הקרובים), בעוד שהראל מבטחת את הכללית, והפניקס כבר מבטחת את מאוחדת.

בין מועד פתיחת המעטפות בכללית ובמכבי, לפני כחודש, לבין מועד הבחירה בהראל כמבטחת בביטוח הסיעודי לחברי הכללית, נבחר מנכ"ל חדש לקופה: פרופ' אהוד דודסון, ששימש עד לפני מספר חודשים כמנכ"ל המרכז הרפואי סורוקה. יו"ר הכללית הוא אלי אדמוני ומנהלת מערך הביטוח בקופה היא דפנה כרמלי.

עבור הראל מדובר במכרז חשוב מבחינה עסקית ומבחינה תדמיתית, בגלל הקשר ארוך השנים שלה עם הכללית. מדובר בפרמיות בהיקף של יותר ממיליארד שקל שמועברים מדי שנה להראל, שאותה מנהל מישל סיבוני. ראש תחום ביטוחי הבריאות והסיעוד בהראל הוא אלון אלירז.

קבוצת הראל הינה חברת הביטוח הגדולה בישראל בביטוחי בריאות וסיעוד, תחום המהווה עוגן מרכזי בתוצאות החברה.