כצפוי: הגירעון התקציבי מזנק ל-2.5% תוצר

בחודש הקודם עמד הגירעון המצטבר על 1.9%, אך האוצר הזהיר כי הוא מצפה לגידול בגירעון • יעד הגירעון לתקציב 2018 עומד על 2.9% תוצר אך לפי התחזיות הגירעון יעלה ל3.2% ואף יותר לקראת חודש נובמבר והשנה תסתיים בגירעון בגובה היעד או אף גבוה יותר

משה כחלון / צילום: איל יצהר
משה כחלון / צילום: איל יצהר

הגירעון התקציבי של ישראל ב-12 החודשים האחרונים מזנק ל-2.5% תוצר, כך עולה מנתוני ביצוע תקציב המדינה לחודש אוגוסט שמפרסם היום (ה') האוצר. בחודש הקודם עמד הגירעון המצטבר על 1.9%, אך האוצר הזהיר כי הוא מצפה לגידול בגירעון. בעדכון היום צופה האוצר כי מגמת הגידול בגירעון תימשך בחודשים הקרובים לאור הכנסות חריגות שהיו בחודשים ספטמבר-אוקטובר לפני שנה. יעד הגירעון לתקציב 2018 עומד על 2.9% תוצר אך לפי התחזיות הגירעון יעלה ל3.2% ואף יותר לקראת חודש נובמבר והשנה תסתיים בגירעון בגובה היעד או אף גבוה יותר.

הנתון שפורסם היום מבטא את המשך המגמות מתחילת השנה: עצירת הגידול בהכנסות המדינה וזינוק בהוצאות. נכון לאוגוסט גדלו הוצאות משרדי הממשלה ב-7.1% לעומת גידול מתוכנן של 4% בלבד. הוצאות המשרדים האזרחיים זינקו ב-7.5% (לעומת 5.3% בתכנון) והוצאות מערכת הביטחון גדלו ב-5.6% לעומת קיטון של 0.5% שהיה מתוכנן. הסיבה העיקרית לגידול בהוצאות היא העובדה שמשרדי הממשלה פועלים בשנה השנייה של תקציב דו-שנתי - ושיעור הביצוע עולה על 100%.

מול הגידול המהיר בהוצאות עומדת האטה ניכרת בקצב הגידול בהכנסות. גביית המסים רשמה גידול של 1.7% בלבד מתחילת השנה, אולם כאשר מנכים מנתוני אוגוסט אשתקד הכנסות חד-פעמיות נרשם גידול גבוה יותר בהכנסות, המתקרב לקצב הממוצע בשנים האחרונות. ההכנסות ממס הכנסה נפגעו גם החודש מגידול ניכר (1.7 מיליארד שקל) בהחזרי מס, שהיה גבוה ב-42% מהחזרי המס של אוגוסט אשתקד.