שדד מחברו מטבעות דיגיטליים וצפוי ל-10 שנות מאסר

תושב ניו ג'רזי הודה כי חטף את חברו בניו יורק וגנב ממנו ארנק דיגיטלי, שהכיל מטבעות את'ר (ETH) בשווי 1.8 מיליון דולר • מתחילת ספטמבר צנח מחיר האת'ר ב-26%, בעוד הביטקוין, שתופס נתח של 55% מכלל שוק הקריפטו, ירד ב-10%

ארנק ביטקוין / שאטרסטוק
ארנק ביטקוין / שאטרסטוק

תושב ניו ג'רזי הודה בבית המשפט ביום רביעי האחרון כי חטף את חברו וגנב ממנו מטבעות דיגיטליים בשווי 1.8 מיליון דולר. מדובר בפשע יוצא דופן ובאחד התיקים הגדולים הקשורים למטבעות קריפטו, שהובאו עד כה על ידי התביעה לבית המשפט במנהטן.

לואי מצא מהעיר פסאיק בניו ג'רזי הודה באשמה בחטיפה מדרגה שנייה ובגניבה מדרגה ראשונה בבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק. על פי הסכם הטיעון, הוא הסכים לתקופת מאסר של עשר שנים, אם כי גזר דינו ייקבע בסופו של דבר על ידי השופט.

עד לפני כמה שנים, משרד התובע המחוזי במנהטן חקר רק לעתים רחוקות מקרים הקשורים במטבעות דיגיטליים, אבל השנה יש לו כבר יותר מ-25 חקירות כאלה. ובכל זאת, המקרה של מצא יוצא דופן, משום שגנב את המטבע לא על ידי פריצה ממוחשבת, אלא באמצעות שוד מהדור הישן. "לואי מצא ניהל שוד מהמאה ה-21", אמר פרקליט מחוז מנהטן, סיירוס ואנס. "אחר כך הצליחו חוקרי המאה ה-21 להביאו במהירות למשפט, כשהם מבטיחים הרשעה שתקבע אבן-דרך בתחום שבו החקיקה עדיין אינה מפותחת".

בדצמבר 2017, האשים משרד התובע המחוזי במנהטן את מצא בן ה-35 בהיותו ראש החוליה בתוכנית שוד של יותר מ-1.8 מיליון דולר באת'ר (ETH) - המטבעות של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום (Ethereum). על פי התביעה, חודש קודם לכן נפגשו מצא וידיד ותיק כדי לשתות יחד בבר בכיכר טיימס במנהטן. אחר כך, כשהחבר פנה לחזור הביתה ברכבת התחתית, הציע לו מצא לנסוע במקום זאת במיניוואן, שלדבריו היה רכב של אובר.

בדרך לביתו של החבר, אחד משותפיו של מצא לפשע זינק מהמושב האחורי של המכונית, שלא באמת הייתה של אובר, ובאיומי אקדח דרש מהחבר למסור לו את המפתחות של ביתו ואת מכשיר הסמארטפון שלו. מאוחר יותר נפגש השותף עם מצא ברובע הברונקס ושם מסר לו את המפתחות, שבהם השתמש מצא כדי להיכנס לדירת ידידו ולגנוב משם ארנק דיגיטלי - כונן שבאמצעותו ניתן לשמור מטבעות דיגיטליים.

רבים מהמחזיקים במטבעות דיגיטליים משתמשים בארנקי חומרה - מכשירים קטנים שאפשר לחברם מדי פעם לרשת ולהעביר באמצעותם את המטבעות. ארנקים אלה, המכונים גם ארנקים "קרים", נחשבים לבטוחים יותר מארנקי תוכנה (ארנקים "חמים"), המותקנים במחשב או בסמארטפון, מכיוון שרוב הזמן הם לא מחוברים לרשת ולכן קשה יותר לפרוץ אליהם. עם זאת, ארנק חומרה עלול ללכת לאיבוד או להיגנב, כפי שקרה במקרה שלפנינו. לכן, למי שמחזיק בארנק החומרה שלו סכום גדול של מטבעות דיגיטליים - רצוי שישמור על הארנק במקום מוגן, כמו כספת בבנק, למשל.

ביוני האחרון הועמדו לדין בניו יורק שלושה אנשים נוספים על השתתפותם בשוד שבו הואשם מצא. ואולם בהסכם הטיעון שנחתם עמו, מצא לא הסכים לשתף פעולה עם התביעה נגד השלושה, לדברי עורך דינו, משה הורן. במסגרת הסכם הטיעון, מצא הסכים לוותר על 84 מטבעות ביטקוין, ששוויים הנוכחי כ-540 אלף דולר, ועוד 269 אלף מטבעות SALT (סוג אחר של אסימוני קריפטו) ששווים כ-115 אלף דולר.

לפי נתוני אתר CoinMarketCap, הביטקוין נסחר בשבת בבוקר לפי שער של כ-6,500 דולר, ואת'ר, המטבע השני בשווי השוק שלו אחרי הביטקוין, נסחר בכ-218 דולר. האת'ר צנח ב-26% מתחילת ספטמבר, בעוד מחיר הביטקוין ירד ב-10%. שוויו של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים מוערך כיום ב-204 מיליארד דולר, כשהביטקוין תופס נתח של כ-55% ממנו.