איריס שטרק לא לבד: גם יעקב נגל פרש מהוועדה למינוי בכירים

נגל: "מאז אישור המינוי שלי בממשלה, התחולל סביבו מחול שדים שהסתיים בשלב זה בדיון בבג"ץ בשבוע הקודם"

תא“ל במיל׳ יעקב נגל / צילום: חיים צח לע"מ
תא“ל במיל׳ יעקב נגל / צילום: חיים צח לע"מ

זמן קצר אחרי הודעתה של רו"ח איריס שטרק כי היא מבטלת את חברותה בוועדה למינוי בכירים, גם ממלא-מקום היועץ לביטחון לאומי לשעבר, יעקב נגל, מודיע כי יעזוב את הוועדה.

בהודעה ששלח למזכיר הממשלה, צחי ברוורמן, כתב נגל: "מאז אישור המינוי שלי בממשלה, התחולל סביבו מחול שדים שהסתיים בשלב זה בדיון בבג"ץ בשבוע הקודם".

נגל מציין כי במשך 40 שנות שירות בצה"ל, במשרד הביטחון ובמשרד ראש הממשלה, הנכס שלו הוא שמו הטוב. "שמחתי לראות ששופטי בג"ץ מצאו לנכון להדגיש שבאופן אישי לא דבק בי שום רבב, והפגם היחיד שמעיב על מינויי הוא העובדה שתפקידי כראש המל"ל בפועל היה משרת אמון מטעם ראש הממשלה, ולכן הוא מרמז על קרבתי אליו ועל היותי 'עושה דברו', זאת במיוחד לאור העובדה שגם מאז שסיימתי את תפקידי במל"ל הטיל עליי ראש הממשלה משימה לאומית נוספת - הטיפול בחוק השואה הפולני".

נגל ממשיך ואומר כי הטיעונים שהועלו נגדו, במסגרת העתירה לבג"ץ של התנועה לטוהר המידות, הן "אבסורד וחסרות היגיון", ואף על-פי כן הוא החליט לבקש מהממשלה שישחררו אותו מן המינוי, וזאת "על-מנת שלא לעכב מינויים חשובים שהוועדה המכובדת אמורה לדון בהם בחודשים הקרובים".

התנועה לטוהר המידות, שעתרה לבג"ץ באמצעות יועצה המשפטי, עו"ד יובל יועז, מסרה: "טוב עשו רו"ח שטרק ותא"ל (מיל') נגל, שהפנימו את הערות שופטי בג"ץ ובחרו להתפטר מוועדת גולדברג מבלי להמתין לפסק דין שיחייב אותם לעשות כן. יש להצר על כך שהפרקליטות והיועמ"ש התגייסו להגן על מינויים כה בלתי ראויים, לוועדה האמונה על בדיקת המועמדים לתפקידים החשובים ביותר במערכת הציבורית. יש לקוות שלהבא יהיה ברור למקבלי ההחלטות כי נציגו של ראש הממשלה איננו יכול לשמש נציג מטעם הציבור".

הוועדה למינויים בכירים נותרה כעת עם שני חברים: יו"ר הוועדה, השופט העליון בדימוס אליעזר גולדברג; ונציב המדינה החדש (אשר אושרר היום בישיבת הממשלה), דניאל הרשקוביץ.

מזכירות הממשלה תצטרך לאתר שני נציגי ציבור בכירים בימים הקרובים כדי להביא לאישורם בפני הממשלה. על-פי פרוטוקול הדיון בבג"ץ לפני שבוע, הניסיונות של נתניהו לשבץ אנשים אשר קרובים לו (נגל) או אשר ממלאים מספר רב של תפקידים ציבוריים במקביל ונותנים שירותים בתשלום לממשלה (שטרק) - לא יצלח.

יצוין כי זו הוועדה השנייה שמתפרקת לנתניהו בין הידיים במהלך השנה האחרונה. גם הוועדה לאישור נציב שירות המדינה פורקה בעקבות עתירות של עורכי הדין רפי נץ צנגוט ויובל יועז, בטענה כי היא הורכבה מנציגי ציבור ששובצו לתפקידם הזה באמצעות בחירה אישית, ולא בבחירה שרירותית כפי שאמור היה להיות.

בפני הוועדה למינוי בכירים עומדים בחודשים הקרובים מספר מינויים קריטים במיוחד. במהלך נובמבר הם אמורים לאשר את מחליפו של המפכ"ל רוני אלשיך, ולאחר מכן תוך שבועות ספורים יהיה עליהם לאשר את נגיד/ה בנק ישראל הבא ואת הרמטכ"ל הבא.

במהלך הדיון בבג"ץ של התנועה לטוהר המידות, לפני כשבוע, עלה גם נושא הליך מינוי המפכ"ל הבא, בשים לב לכך שראש הממשלה נתניהו חשוד בפלילים ב-3 תיקי חקירה שונים.