תע"א תשקיע בסטארט אפ שרוצה להאריך חיי לווייני תקשורת

אפקטיב ספייס עוסקת בפיתוח של שירות ייחודי להארכת משך זמן הפעילות של לווייני תקשורת בחלל בפי שניים • במסגרת הסכם ההבנות עליו חתמה החברה עם תע"א, אפקטיב ספייס תזמין צי לוויינים מתע"א שישמשו אותה בשירות • מחיר של לוויין בודד שאפקטיב ספייס עתידה לרכוש ממפעל חלל של תע"א צפוי להיות כ-50 מיליון דולר

לוויין תחזוקה של אפקטיב ספייס / הדמיות: תע"א
לוויין תחזוקה של אפקטיב ספייס / הדמיות: תע"א

התעשייה האווירית והסטארט-אפ אפקטיב ספייס חתמו על הסכם הבנות לקראת שיתוף פעולה טכנולוגי ופיננסי: מתוקף ההסכם, אפקטיב ספייס תזמין מהתע"א צי של לווייני SPACE DRONE, שישמשו אותה במסגרת התכנית השאפתנית להאריך בפי שניים את משך זמן הפעילות של לווייני תקשורת בחלל.

במקביל, התעשייה האווירית מתכוונת להשקיע בסטארט-אפ המסקרן וכבר פתחה בהליכים לקבלת אישורים מגורמים שונים, בהם רשות חברות הממשלתיות. זאת, בין השאר בהיותה חברה ממשלתית. בתע"א מסרבים לפרט את היקף ההשקעה שהיא מתכננת באפקטיב ספייס.

אפקטיב ספייס עוסקת בפיתוח של שירות ייחודי להארכת משך זמן הפעילות של לווייני תקשורת בחלל. כיום, תוחלת החיים של לוויין כזה היא כ-15 שנה בממוצע. השימוש בלוויין תקשורת מסתיים, כשמכל הדלק שלו מתרוקן וכבר לא ניתן למקם אותו בנקודות שמהן הוא משדר לכדור הארץ וזאת, למרות שמערכותיו עדיין יכולות לפעול ולספק שירותים באיכות טובה.

על פי התכנית של אפקטיב ספייס, "לווייני תחזוקה" במשקל מרבי של עד 400 קילו ישוגרו לעבר לווייני תקשורת יקרים שעתידים לסיים את פעילותם ולהפוך לפסולת חלל, לחבור אליהם ולשמש "מנוע שני" שיאריך את משך פעילותם ב 15 שנה נוספות. החיבור של לוויין התחזוקה עם לוויין התקשורת יעשה בנקודה ייעודית - שבאמצעותה לוויין התקשורת היה מחובר לטיל שהוביל אותו לחלל.

לוויין תחזוקה של אפקטיב ספייס / הדמיות: תע"א
 לוויין תחזוקה של אפקטיב ספייס / הדמיות: תע"א

הטכנולוגיות שעל בסיסן אפקטיב ספייס מתכוונת לממש את החזון שלה בנושא זה מוגנות בפטנט. החברה כבר חתמה עם חברה זרה שמפעילה לווייני תקשורת על הסכם שלפיו עד 2021 היא תספק שירות להארכת חייהם של שני לוויינים המשמשים אותה. היקף ההתקשרות יכול להצביע גם על המחיר של "לוויין התחזוקה": כ-100 מיליון דולר, כולל שיגור, כך שמחיר של לוויין בודד שאפקטיב ספייס עתידה לרכוש ממפעל חלל של תע"א צפוי להיות כ-50 מיליון דולר. המחיר של לוויין תקשורת המיוצר בתע"א מוערך בכמיליארד שקל.

בתע"א רואים בהסכם עם אפקטיב ספייס הזדמנות להרחבת פעילות החברה בתחום החלל וזאת, ימים אחדים לאחר שהממשלה אישרה את תכנית משרד המדע, לרכוש מתע"א את לוויין התקשורת עמוס 8 בשיתוף עם חברת חלל תקשורת.

כך, ההחלטה על פיתוח שיתוף הפעולה בין התע"א לבין אפקטיב ספייס היא אחת ההחלטות האחרונות והמשמעותיות שקיבל מנכ"ל החברה לשעבר, יוסי וייס שסיים בימים האחרונים כהונה שנמשכה 6 שנים בתפקיד. מחליפו בתפקיד, נמרוד שפר אמר כי "החיבור בין הניסיון העשיר וההתמחות של התע"א בפיתוח ובניית לוויינים קטנים, קלים וזריזים לבין הרעיון החדשני של אפקטיב ספייס הוא בעל פוטנציאל לפעילות עסקית בהיקף משמעותי ביותר".

מנכ"ל אפקטיב ספייס הוא אריה הלזבנד. החברה הוקמה ב 2013 וגייסה עד כה 15 מיליון דולר בסבבי גיוס קודמים - מקרנות השקעה. לדברי הלזבנד "החלטת התע"א להשקיע באפקטיב ספייס מהווה הוכחה לנכונות הרעיון הטכנולוגי והעסקי שעומדים בבסיס החברה".