הלנות שכר, מהירות מופרזת ובקבוקי שתן: מה חווים נהגי אמזון

ענקית הקמעונאות המקוונת, שלה 100 מיליון לקוחות "פריים" בתשלום, מתחייבת לאספקה בתוך שני ימי משלוח - והנהגים שלה נאלצים לשלם את המחיר • "זו עבודה ברוטלית. אנחנו נוהגים כמו משוגעים"

חבילות של אמזון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
חבילות של אמזון / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

זכארי ורגאס היה בשעה השישית של חלוקת החבילות של אמזון, כשבטעות סגר את דלת הטנדר שלו על כף-ידו, שהחלה לדמם. הוא טלפן בבהלה למפקח שלו, אולם זה לא גילה אהדה למצבו. "הדבר הראשון שהם שאלו היה 'כמה חבילות נשארו לך?'", הוא סיפר ל"ביזנס אינסיידר". למרות שנשארו לו עוד עשרות חבילות שמסירתן צפויה הייתה לקחת כמה שעות, הבוס שלו ייעץ לו לסיים את החלוקה לפני שייגש לקבל טיפול רפואי. ורגאס התעלם מההמלצה וחזר למחסן, שם התקבל בלגלוג. "המפקח ששיגר אותי לחלוקה אמר לי: 'אתה הולך למות עכשיו? היו לי בנות שחזרו עם פצעים קשים יותר משלך'". הוא הורה לו לפרוק את הטנדר עם החבילות והזכיר את אחת ההנחיות של החברה: "אמזון צופה בך. היא לא אוהבת שחבילות שלא חולקו חוזרות למוקד החלוקה".

"באותו הרגע הבנתי שאני לא יודע אם אני רוצה להמשיך לעבוד בחברה שלא אכפת לה ממה שקורה לי. זה היה צלצול השכמה מבחינתי", אמר ורגאס.

הסיפור הזה אולי חריג, אבל ורגאס לא הנהג היחיד שמחלק חבילות של אמזון שמגלה שמדובר בעבודה קשה במיוחד. הצמיחה המהירה של החברה והעובדה שלאמזון מעל ל-100 מיליון לקוחות "פריים" בתשלום, הפכה את סביבת העבודה של הנהגים ליותר ויותר תובענית. החברות הזו, תמורת 119 דולר בשנה, מבטיחה שני ימי משלוח בחינם של מיליוני פריטים ומשלוחים באותו היום בשירות "Prime Now", ובשנת 2017 לבדה חילקה אמזון מעל ל-5 מיליארד חבילות פריים. כדי להבטיח חלוקה של מיליוני חבילות בכל יום, אמזון משתמשת גם בשירותים של חברות משלוחים כמו פדקס, UPS, USPS ועוד, מה שמהווה עבורה חלופה יעילה וזולה יחסית. 

אבל מסתבר כי חלוקה של כל-כך הרבה חבילות היא לא משימה קלה, כפי שעולה משיחות עם מעל ל-30 עובדי משלוחים של החברה בעבר ובהווה, שהועסקו ב-14 חברות משלוחים ב-13 ערים. כך, 13 עובדים מ-5 חברות משלוחים התלוננו על הלנות שכר ובעיות בתלושי השכר. ארווין, נהג מקולורדו שעבד עבור אמזון, סיפר כי המנהלים שכחו לעתים קרובות לשלם על שעות נוספות, או שלא הוסיפו נהג חדש למערכת השכר. "תמיד היה תירוץ", הוא אמר, "אבל אף אחד לא טועה כל-כך הרבה פעמים".

הלנות שכר, נהיגה במהירות מופרזת ובקבוקי שתן במכוניו
 הלנות שכר, נהיגה במהירות מופרזת ובקבוקי שתן במכוניו

עוברים את המהירות המותרת באופן קבוע 

בעיה נוספת היא ההפסקות הקצרות. אמזון מאפשרת לקחת הפסקות צהריים של 30 דקות ושתי הפסקות נוספות של 15 דקות. אבל הנסיקה במספר החבילות גרמה לנהגים שרצו לקחת הפסקות לאכילה או אפילו לעשיית צרכים לפגר בחלוקה - מה שאיים על מקום העבודה שלהם. 

עד לפני כמה שנים חילקו הנהגים בממוצע 80 עד 150 חבילות ביום של אמזון, ואילו היום גדל המספר הזה ל-250 חבילות ביום. "זו עבודה ברוטלית", אמר מנהל בחברת שליחים בניו-ג'רזי, "נהגים צריכים להשתין בבקבוקים כל הזמן". על כך אמרה אמזון בתגובה כי הדבר לא  משקף את הסטנדרט שלה לאספקת המשלוחים.

בנוסף, שמונה מהנהגים שהתראיינו ל"ביזנס אינסיידר" סיפרו כי הם עוברים את המהירות המותרת באופן קבוע. כמה מהם האשימו את אמזון וטענו כי המפות שהיא מספקת לא לוקחות בחשבון עיכובים שקשורים למזג-האוויר או לתנועה. "אנחנו נוהגים כמו משוגעים", אמר דונטו דיג'וליו, נהג באזור שיקגו. "זו הדרך היחידה שבה אפשר להשלים את המסלולים שלנו בזמן".

בלתי אפשרי לסיים קו חלוקה בזמן 

לדברי אריק ג'פריס, שעבד בחברת DeliverOL, כמעט בלתי אפשרי לסיים קו חלוקה במסגרת הזמן שאמזון מקציבה, שעומד על 9 שעות. הוא סיפר כי נהג לחנות בצורה לא חוקית ולרוץ כדי להשלים את החלוקה. בחודש הראשון שלו בעבודה הוא השיל 13 ק"ג, לדבריו. עם זאת, למרות מאמציו, המפקחים שלו אמרו שהוא לא עובד מספיק מהר, והעבודה שלו הייתה בסכנה פעמיים. 

כמה נהגים דיווחו כי הם חשו לחץ נוסף לשמור על קצב מהיר על הכביש, מפני שאמזון עקבה אחריהם וטלפנה למפקחים שלהם אם משהו השתבש. אמזון, נציין, עוקבת אחרי הנהגים באמצעות סורקי חבילות ידניים ("rabbits"), שמאפשרים לה לעדכן את הלקוחות במיקום של ההזמנה. השמעות היא שאם נהג סוטה מקו החלוקה - אמזון עשויה להבחין בכך. 

"אמזון יכולה לטלפן לאחראים עלינו ולומר להם 'הנהג שלכם מפגר ב-25 חבילות, תסבירו למה'", אמר דיוויד דיבאלה, נהג שעבד בשתי חברות משלוחים שקשורות לאמזון בניו-ג'רזי. אמזון מצידה טענה כי שיחות הטלפון הללו מיועדות כדי לבדוק האם הנהג זקוק לעזרה בסיום קו החלוקה שלו.