אלון חסן מעלה הילוך: עתר לבג"ץ נגד היועמ"ש ופרקליט המדינה

יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר ובן-דודו דוד חסן הגישו עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה וסגן פרקליט מחוז דרום (פלילי), בטענה כי הגשת הערעור על זיכויו נגועה בשיקולים זרים של יוקרת הפרקליטות וגורמת לו עוול גדול

אלון חסן / צילום: אמיר מאירי
אלון חסן / צילום: אמיר מאירי

אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, הגיש היום (ד'), יחד עם בן-דודו דוד חסן, עתירה לבג"ץ כנגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר עו"ד אביחי מנדלבליט; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; וסגן פרקליט מחוז דרום (פלילי), עמיחי חביביאן; במסגרתה מתבקשים האחרונים (המשיבים בעתירה) לתת טעם מדוע לא יחזרו בהם מכתב הערעור שהגישו נגד זיכויים של העותרים.

לטענת חסן ובן-דודו, כתב הערעור שהוגש על זיכויים של העותרים מעבירות השוחד שיוחסו להם, הוגש משיקולים לא עניינים.

במסגרת העתירה מציין חסן כי החלטה לערער על זיכויו היא החלטה "חסרת תקדים" של המשיבים. עוד מצוין כי לעותרים נעשה עוול גדול, וזאת, בין היתר, נוכח אופן ניהולה של החקירה בעניינם, ובכלל זו ההחלטה להעמידם לדין מלכתחילה, "על בסיס חקירה לא הוגנת בעליל".

בנוסף טוענים העותרים כי נגרם להם עוול נוסף, בשל אופן ניהול ההליך הפלילי נגדם על-ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי), ש"פעלה בשיתוף-פעולה הדוק" לאורך כל ההליך עם פרקליטות המדינה.

בעתירתו טוען חסן כי "קו ישיר ורצוף מחבר בין אופן ההתנהלות הפוגעני בעותרים שגרמה פרקליטות מחוז דרום... לבין ההחלטה על הגשת הערעור החריג".

אולי ברוח הימים הנוראים, העותרים טוענים כי במקום ש"ממצאיו המדהימים" של שופט בית המשפט המחוזי יואל עדן יובילו ל"חשבון-נפש" אצל המשיבים, אלה מצאו לנכון "להתחפר" בעמדותיהם, להתעלם מהביקורת שהוטחה בהם על-ידי בית המשפט ולהוסיף פגיעה נוספת וקשה בעותרים בעצם הגשת הערעור נגדם, וזאת, לטענתם, משיקולים זרים.

לטענת העותרים, המיוצגים בהליך על-ידי עורכי הדין חן הולנדר ואשר אוחיון, אותם שיקולים זרים כוללים "שיקולים של יוקרה ומעמד הפרקליטות בכלל והמשיב 3 (עו"ד עמיחי חביביאן - מ' ש') בפרט".

עוד נטען כי עולה "חשש כבד" כי מדובר בניסיון "לכופף את ידיו" של השופט עדן, כהמשך ישיר לניסיונותיה של הפרקליטות להלך אימים על בית המשפט במהלך הדיונים בפניו.

עתירתם של בני-הדודים חסן מעלה טענות כנגד ההחלטה לערער על זיכויים במספר מישורים. הראשון, והחמור יותר לדבריהם של חסן, מייחס לפרקליטות "פגם ערכי" של התנהלות בחוסר הגינות. המישור השני, עניינו בכך שקבלת ההחלטה להגיש ערעור נגועה לטענת העותרים "בחוסר סבירות קיצוני", עת הערעור מופנה נגד ממצאי מהימנות וקביעות עובדתיות של בית המשפט המחוזי.

ערעור המדינה

נזכיר כי בחודש מאי האחרון הגישה המדינה, באמצעות מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, עו"ד יוסף (ג'ואי) אש, ערעור על פסק הדין המזכה של השופט עדן.

במסגרת הודעת הערעור צוין כי המדינה בחרה למקד את ערעורה בשאלות הנורמטיביות העולות מהכרעת דינו של בית המשפט המחוזי, ולכן החליטה לערער על זיכוים של אלון ודוד חסן בלבד, ולא לערער על זיכויו של יהושע (שוקי) סגיס.

לשיטת הפרקליטות, "המעשים שבית המשפט המחוזי קבע כי בוצעו על-ידי אלון ודוד חסן מקימים עבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור וכן מרמה והפרת אמונים בתאגיד".

עוד נכתב בהודעת הפרקליטות כי "במסגרת זו נטען כי אלון חסן שימש במועד ביצוע העבירות כיו"ר ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד, תפקיד שהקנה לו מעמד מיוחד וכוח והשפעה עצומים בנמל ובקרב עובדי הנמל. דוד חסן הוא בן-דודו הקרוב של אלון חסן, כאח לו. דוד חסן שימש במועד ביצוע העבירות כמנהל בכיר בחברת דנה לוגיסטיקה, חברה שפעלה בתחומי הנמל. המדינה טוענת כי על אף הקשר ההדוק בין אלון ודוד חסן, העמיד עצמו אלון חסן, פעם אחר פעם, במצב של ניגוד עניינים בין חובותיו כלפי הנמל ועובדיו לבין האינטרס האישי שהיה לו בשגשוגה של חברת דנה בנמל. בכך סייע אלון חסן לדוד חסן ולחברת דנה בהשגת התקשרויות רווחיות ביותר אל מול לקוחות הנמל, באופן שאפשר לה לצבור הון עתק בתוך פרק זמן קצר יחסית".

לאור כל זאת, המדינה מבקשת להרשיע את אלון חסן בעבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובעבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד. את דוד חסן מבקשת המדינה להרשיע בשותפות לעבירה של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ועבירה של מרמה והפרת אמונים בתאגיד.