320,000 מנותקים מחשמל: הוריקן פלורנס היכה בצפון קרוליינה

(עדכון) • אחרי שנחלשה מעט, הגיעה הסופה לחופי צפון קרוליינה, שם יורדים גשמים חזקים ורוחות בעוצמה של 150 קמ"ש • ברשויות מנסים להיאבק בשאננות של התושבים שהחליטו לא להתפנות • עשרות נלכדו בעיירת חוף, ומחכים לחילוץ

תושבים מתכוננים להוריקן פלורנס / צילום: רויטרס
תושבים מתכוננים להוריקן פלורנס / צילום: רויטרס

הוריקן פלורנס הגיע היום (ו') לקו החוף של ארצות הברית, והכה בעוצמה של 1 מתוך 5. הסופה הכתה מזרחית לעיר ווילמינגטון שבצפון קרוליינה, כך דיווח מרכז ההוריקן הלאומי. הסופה הביאה לעליית מפלס פני הים, רוחות שיא בעוצמה של עם של 150 קמ"ש, ולגשמים חזקים מאוד. 320,000 איש נותקו מחשמל בגלל הסופה, ו-150 איש עדיין מחכים לחילוץ בהצפות בעיר ניו ברן שבקו החוף.

הוריקן פלורנס מתחנת חלל של נאס"א / צילום: רויטרס
 הוריקן פלורנס מתחנת חלל של נאס"א / צילום: רויטרס

על רקע ההיחלשות היחסית של הסופה, ברשויות מנסים להיאבק בשאננות של חלק מן התושבים שהחליטו להישאר בביתם. בצפון קרוליינה נמסר כי כ-88 בני אדם נותקו מחשמל. ברשתות הטלוויזיה שודרו תמונות של תושבים שיושבים על קו החוף ואף מנצלים את הזמן לגלישת גלים. כל זאת פחות מ-24 שעות לפני פגיעת הסופה, כאשר הזמן להתפנות ברכב הולך ואוזל. הרשויות אמנם הורו למיליון וחצי התושבים שמתגוררים באזור החוף להתפנות מביתם, אולם אין להם יכולת חוקית להכריח אנשים לעזוב את בתיהם. במקום זאת, הודיעו הרשויות בדרום קרוליינה כי יאכפו עוצר לילי בין שבע בערב לשבע בבוקר כדי לוודא שאיש לא נמצא ברחובות.

מושל דרום קרוליינה הנרי מקמסטר כינס מסיבת עיתונאים והפציר בתושבים להתפנות לפני שיהיה מאוחר מדי: "הסופה הזו תשהה מעלינו במשך יומיים. צפויות מפולות בוץ. זו סופה מסוכנת מאוד, לא רק בקו החוף אלא גם בפנים הארץ". לדבריו, "כשהסופה תגיע, זה לא יהיה הזמן להיות בכביש. תעזבו עכשיו, כי הזמן אוזל. זה מתחיל כבר להיות מאוחר". הוא הבהיר כי כוחות החילוץ לא יוכלו לסייע למי שיבחר להישאר מאחור: "כשהסופה תגיע, זה יהיה מסוכן להיות בחוץ וגם כוחות החילוץ לא יהיו שם כדי לסייע לכם. חלון ההזדמנויות לעזוב נסגר. אם תהיו במקום שבו קווי החשמל יפלו, וכבישים ייהרסו, יהיה קשה לנו מאוד לתקן את זה, זה ייקח ימים אחרי שהסופה תעבור. לכן, אם אתם באזורים הללו תצטרכו להתאזר בסבלנות כי זה יכול גם לקחת שבוע".

גם עמיתו של מקמסטר, מושל צפון קרוליינה רוי קופר, הפציר בתושביו לא להניח שהסכנה חלפה. "רבים בצפון קרוליינה רואים את המסלול העדכני של הסופה, ואת השינוי בתחזית. אני מודאג כי אני שומע אנשים שאומרים שצפון קרוליינה לא תיפגע. המסר שלי אליכם הוא שאנחנו לא יכולים לזלזל בסופה הזו". עוד הוסיף קופר: "אל תרגעו, תישארו דרוכים. סופה שכזו יכולה להרוג. תמצאו מקום בטוח ותישארו בו". בניסיון להמחיש לתושבים את העוצמה הצפויה של הסופה בצפון קרוליינה, הבהירו הרשויות כי כמות הגשם שתרד בעיר ווילמינגטון בשלושת הימים הבאים תהיה שוות ערך לכמות משקעים של שמונה חודשים.

אנשים במקלט בצפון קרוליינה בציפייה להוריקן פלורנס / צילום: רויטרס
 אנשים במקלט בצפון קרוליינה בציפייה להוריקן פלורנס / צילום: רויטרס

דאגה נוספת בצפון קרולינה היא מ"תרחיש פוקושימה", שבו הסופה תפגע בתחנות החשמל הגרעיניות הנמצאות בסמוך לחוף. תחנת הכוח ברנסוויק, הנמצאת כ-45 קילומטר מן החוף, הפסיקה את פעולתה שעות ספורות לפני ההתחזקות המשמעותית של הרוחות. לפי החוק הפדרלי בארצות הברית, על תחנות הכוח להיסגר שעתיים לפני הגעת רוחות בעוצמה של הוריקן 1 ומעלה.

"תחנת הכוח ברנסוויק היא הקרובה ביותר לעין הסערה, אבל כל תחנת כוח שיגיעו אליה רוחות בעוצמה שכזו תידרש להפסיק את פעולתה", הבהירו ברשות הפיקוח הגרעינית. "יש לנו פקח בכל תחנת כוח. כהפקת לקחים מהצונאמי ביפן אשר פגע בכור הגרעיני בפוקושימה, נדרשו כל תחנות הכוח הגרעיניות בארצות הברית להתמגן מפני הצפות ורעידות אדמה. ישנן עוד חמש תחנות כוח גרעיניות נוספות אשר נמצאות בנתיב הסופה, אולם לפי שעה הן לא קיבלו הוראה להיסגר.

במקביל, מקלטי החירום מתחילים להתמלא. הצלב האדום פרסם הודעה בה נכתב כי 6,700 איש שהו ביום חמישי ב-127מקלטים שפתח הארגון בווירג'יניה, צפון קרוליינה ודרום קרוליינה.

לפי ההערכות, כמות זו צפויה לעלות באופן משמעותי. גם שדות התעופה מפסיקים את פעולתם. לפי אתר flightaware, למעלה מ-1,200 טיסות שתוכננו להיום כבר בוטלו, וכך גם לפחות 165 טיסות שתוכננו למחר.