המלצות: 1.3 מיליארד שקל לסיוע לעולים שיצאו לגיל פרישה

עולים רבים שמגיעים לגיל פרישה מתמודדים עם ירידה חדה ברמת החיים בגלל מספר שנות עבודה נמוך • עד כה כבר הוקצו 1.7 מיליארד שקל לסיוע לעולים

שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר / צילום: מרק ישראל סלם-ג'רוזלם
שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר / צילום: מרק ישראל סלם-ג'רוזלם

שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר, הציגה היום (א') לממשלה המלצות לשיפור רמת ההשתכרות של עולים בעת פרישתם לפנסיה. במוקד ההמלצות, תקצוב של 1.3 מיליארד שקל בשנה לסיוע, שמתווספים ל-1.7 מיליארד שקל בשנה שכבר נכללים בבסיס התקציב ל-2019. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את המועצה הלאומית לכלכלה לדון בהמלצות ולהכין דוח על השלכותיהן בתוך 60 יום.

הוועדה התכנסה בהתאם להחלטת ממשלה לפני כשלוש שנים, בעת תקופת כהונתו של זאב אלקין במשרד, בעקבות המצב הכלכלי אליו הגיעו עולים ממדינות ברית-המועצות לשעבר בעת הגיעם לגיל פרישה. מכיוון שהעולים חיו בישראל מספר שנים נמוך יחסית, הם נאלצו להסתפק בפנסיה נמוכה - הן בגלל קצבת הזקנה הנמוכה לה היו זכאים מהביטוח הלאומי והן מכיוון שלא הספיקו לצבור פנסיה בעצמם. לאחר כניסתה של לנדבר לתפקיד, היא ביקשה מבעלי המקצוע במשרד להרחיב את המלצות הוועדה, אותן הציגה היום.

לפי הוועדה, יש 430 אלף עולים מעל גיל 30, מתוכם 140 אחרי גיל פרישה. הנתון שמצביע אולי יותר מכל על הבעייתיות הוא שיעור העולים שהגיעו לגיל פרישה וממשיכים לעבוד - 58% מהעולים - לעומת 17% מהאוכלוסייה הכללית.

אחת הבעיות היא ירידה חדה ברמת ההכנסה שלהם לאחר היציאה לפנסיה. בדרך כלל נהוג לרדת ל-70% בממוצע מהשכר האחרון, אך אצל העולים השיעור יכול להגיע לכמחצית מכך. זאת, בין השאר בגלל ההצלחה שלהם בהשתלבות בשוק העבודה והגעה לשכר יחסית גבוה. הפער בין השכר לשנות החיסכון המעטות הוביל לכך שהם חוו ירידה חדה ברמת החיים. כדי לסייע לעולים שמתקרבים לגיל פרישה, המליצה הוועדה להגדיל את ההפרשה שלהם לפנסיה על חשבון תשלום המסים שלהם. הצעד, בהיקף של כ-330 מיליון שקל, יהיה רלוונטי למי שהגיע לארץ בגיל 40 ומעלה.

עד כה הוקצו 1.4 מיליארד שקל להגדלת קצבאות הזקנה, שבקריטריונים שלהם נכללים גם שנות הוותק בארץ, כך שמי שחי פחות שנים בארץ זכאי לקצבה נמוכה יותר. מלבד זאת, במשרד העלייה והקליטה רוצים להכפיל את הסיוע לשוכרי דירות, לרמה של 500 מיליון שקל. מדובר באזרחים שמתקיימים מקצבת זקנה והבטחת הכנסה, שאין בבעלותם דירה, והם אינם זכאים לדיור ציבורי. מדובר באוכלוסייה של 55 אלף דירות בסך-הכול.

לפי ההמלצות, 175 מיליון שקל נוספים יוקצו לסיוע בהחזר המשכנתא, כשהמטרה היא לסייע לעולים שרכשו דירות בגיל מאוחר יותר, וצריכים לשלם משכנתא גם לאחר פרישתם לפנסיה. המלצה נוספת היא להעלות את רמת הדיסריגרד - רמת ההכנסות מעבודה ופנסיה שמותר להשתכר מבלי שמקזזים לה את הקצבאות.