לקראת ירידה במס על רווחי הון? ההמלצות יוגשו אחרי החגים

רה"מ נתניהו ביקש מיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' אבי שמחון, לבחון את הנושא ולהגיש לו המלצות • השר אקוניס טען כי הורדת המס תביא להגדלה משמעותית של הפעילות בבורסה ולעלייה בהכנסות מהמס

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: shutterstock
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: shutterstock

מתגברות הציפיות בשוק ההון להורדת מס על רווחי ההון בבורסה, לקראת הגשת המלצות המועצה הלאומית לכלכלה. יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון אמר בימים האחרונים כי העבודה בנושא נמצאת לקראת סיום וההמלצות יוגשו לראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי חג סוכות.

נתניהו היה זה שביקש משמחון לבחון את הנושא ולהגיש לו המלצות בעקבות ישיבת ממשלה שהוקדשה למצב המשק ולענייני מקרו נוספים. במהלך הישיבה קרא שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס להוריד את מס רווחי ההון בבורסה. אקוניס טען כי הורדת המס תביא להגדלה משמעותית של הפעילות בבורסה ובדרך זו תביא בסופו של דבר להגדלת ההכנסות מהמס. 

אופיר אקוניס/ לשכת שר המדע
 אופיר אקוניס/ לשכת שר המדע

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, שנכח בישיבה, הודה כי טעה כשאישר את העלאת המס מ-20% ל-25%. שר האוצר משה כחלון התנגד בעבר נחרצות להורדת המס על רווחי הון בבורסה, משום שראה בכך הטבה לעשירים המנוגדת להשקפתו שיש להוריד מסים על עבודה. כחלון לא השיב לפניית "גלובס" היום לגבי עמדתו בנושא. בעבר אמר כחלון לא פעם כי הוא מאמין בגישה הכלכלית השנויה במחלוקת שהורדת מסים מביאה להגדלת ההכנסות ממסים.

הקריאות להורדת מס רווחי ההון על ניירות ערך בבורסה מלוות את ממשלת נתניהו לכל אורך הדרך, ובמיוחד על-רקע הירידה בהיקפי המסחר בבורסה וניסיונות האוצר להוריד את מחירי הדירות באמצעות הרחקת המשקיעים. הקמפיין איבד מומנטום ב-2017 על-רקע שנת שיא בהנפקות בבורסה ולאחר מכן עצירת עליות המחירים בשוק הדירות וירידת חלקם של המשקיעים לשפל של עשור. טענתם העיקרית של המשקיעים היא שיש להשוות את המיסוי בין אפיקי ההשקעה, כשנכון להיום אפיק הנדל"ן להשקעה נהנה מתנאים עדיפים בזכות הפטור ממס לשכר דירה של עד 5,000 שקל לחודש. מצד שני יש לזכור שעל השקעה בנדל"ן - בשונה מהשקעה בנייר ערך - מוטל גם מס רכישה.

מס רווחי הון על מרבית ההכנסות בישראל - כולל על מכירת מניות במסחר בורסאי - הועלה בעקבות המלצות וועדת טרכטנברג ב-2012 מ-20% ל-25%. המס על רווחי הון בעת מכירת מניות, אופציות וקרנות נאמנות עמד במקור על 15% עד 2006 ואז הועלה ל-20%. בעלי שליטה בחברות משלמים מס רווחי הון גבוה יותר של 30%. מסים נוספים שמוטלים על משקיעים בבורסה הם מס על דיבידנד (25%), ומס על ריבית מאגרות חוב, אף הוא בגובה 25%.