תסריט אופטימי לעתיד כלכלי

פרמטרים שונים בשוק העבודה הישראלי משקפים פוטנציאל צמיחה שלא מומש

מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק
מקום עבודה / צילום: שאטרסטוק

מדוע אנו אופטימיים בנוגע לעתיד כלכלת ישראל, בעיקר בהשוואה למדינות ה-OECD?

קיימות סיבות רבות, אבל אתמקד בשוק העבודה הישראלי, שלו תפקיד מרכזי בעיצוב העתיד הכלכלי שלנו. להלן טבלה המציגה פרמטרים מרכזיים שמשפיעים על שוק העבודה. השווינו את יפן, שכמעט ואינה צומחת כלל כבר 25 שנים (צמיחה של 9% במצטבר במהלך כל השנים האלו), את אירופה ואת ישראל (הניתוח בוצע ע"י חברת חיסונים פיננסים).

הדמיון הגדול שעולה מן ההשוואות בין הדמוגרפיות ושוק העבודה האירופי לזה היפני מביא אותנו לפסימיות רבה בכל הנוגע ליכולת ההתאוששות הכלכלית של האיחוד האירופי. בנוגע לישראל, אתמקד בשני נתונים בטבלה.

אחד מהם גורם להרמת גבות: "סקטור ממשלתי גדול". רשמנו שבישראל הוא לא גדול. איך זה ייתכן?

אופן המדידה של סקטור ממשלתי/ציבורי מתייחס לכמה פרמטרים. הקל ביותר לחישוב הוא מספר העובדים בסקטור הממשלתי/ציבורי ביחס לסך העובדים. בעבר הרחוק, לפני 30 שנה ויותר, מספר עובדי הסקטור הציבורי בישראל היה גבוה מאוד. מאז חלפו הרבה שנים וכיום רמתו נמוכה בהרבה. רבים כנראה יופתעו, אך רבות ממדינות אירופה נמצאות כעת עם סקטור ממשלתי גבוה יותר לעומת ישראל. על-פי ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), מספר עובדי הסקטור הציבורי בישראל עומד על 18% מסך כוח העבודה, לעומת 38% בנורבגיה, 31% בדנמרק, 26% בשבדיה, 25% בפינלנד, 25% בצרפת, 25% בהונגריה, 21% בבריטניה ועוד. 

היתרונות של ישראל
 היתרונות של ישראל

הנתון המעניין השני שנתמקד בו הוא שיעור גילאי 20 עד 34 מסך האוכלוסייה, עד שנת 2030. זהו נתון חשוב ביותר, מאחר שקבוצת הגילאים הזו נחשבת לזו שדוחפת משקים קדימה - יותר מכל קבוצת גילאים אחרת. זו הקבוצה שלוקחת את הסיכונים הכלכליים הגדולים, יוזמת יותר, עובדת הכי קשה ומייצרת את הביקוש הצרכני הגדול ביותר, לאור הקמת משפחות בגילאים האלו.

למעשה שיעור הצמיחה של קבוצת גילאים זו בישראל הוא הגבוה ביותר ב-OECD, כאשר כמעט בכל יתר המדינות קבוצה זו קטנה (למעט ניו-זילנד, טורקיה ומקסיקו). באירופה וביפן היא קטנה דרמטית.

מלבד זאת, אנשי עסקים הפועלים שנים רבות באירופה מספרים לנו שהאירופים הפכו ל"עצלים" ובעלי פחות רצון לעבוד קשה. בכך הם שונים מהאמריקאים למשל וגם מהישראלים. גם איגודי העובדים הכה חזקים באירופה, שמונעים העלאת גיל פרישה, למשל, הם בעיה קשה בהגמשת שוקי העבודה שם.

■ הכותב הוא יו"ר חיסונים פיננסים ומחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".