קרן ההון הסעודית הודיעה היום על גיוס 11 מיליארד ד' בהלוואה

מדובר בהלוואה מסינדיקט של בנקים עולמיים, כאשר הקרן מתכננת להשקיע בתעשיות חדשות ובחו"ל כדי לגוון את הכלכלה מבוססת הנפט

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: רויטרס Amir Levy
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בין סלמאן / צילום: רויטרס Amir Levy

קרן ההון הריבונית של סעודיה הודיעה היום (ב') על גיוס 11 מיליארד דולר בהלוואה מסינדיקט של בנקים עולמיים, כאשר היא מתכננת להשקיע בתעשיות חדשות ובחו"ל כדי לגוון את הכלכלה מבוססת הנפט.

ההלוואה הזו היא הראשונה שלקחה קרן ההשקעה הציבורית הסעודית. הכספים ישמשו ל"מטרות תאגידיות כלליות", לפי הודעתה. ההיקף הכולל של ההלוואה היה גבוה מהמתוכנן במקור בגלל עניין חזק של הבנקים ותמחור חיובי, נאמר בהודעה.

הקרן לא ציינה אילו בנקים מעורבים בהלוואה.

סכום ההלוואה צפוי לסייע לקרן לעמוד בהתחייבויות בסך עשרות מיליארדי דולר לפיתוח פרויקטים בסעודיה והשקעות בחו"ל, כמו "קרן החזון" בסך 100 מיליארד דולר שיזמה קבוצת סופטבנק היפנית להשקעות בטכנולוגיה וקרן ההשקעה בתשתיות בהיקף 40 מיליארד דולר של חברת בלקסטון.

גיוס הלוואות הו אסטרטגיה חריגה לקרן הון ריבונית, שמשתמשת בדרך-כלל במשאבים לאומיים כדי להצמיח את החסכונות של המדינה למען הדורות הבאים. אך לקרן הסעודית, PIF, יש מנדט כפול. המטרה היא לא רק להגדיל את ההון הלאומי - אלא גם ליצור תעשיות חדשת לגמרי בסעודיה, שיעלו את הנסות המדינה שלא מנפט, כמו תיירות, טכנולוגיה ובידור.

בתוך שנתיים בלבד, קרן הזו בהיקף 225 מיליארד דולר, הכה מחברת החזקות לא ידועה של נכסים ממלכתיים לאחת המשקיעות המשפיעות בעולם. היא קנתה החזקות בעמק הסיליקון כמו Uber וטסלה. הקרן מממנת גם תוכניות להקמת עיר טכנולוגית חדשה בהשקעה של 500 מיליארד דולר בסמוך לגבול המצרי והירדני של סעודיה.

נסיך הכתר הסעודי, השליט בפועל, מוחמד בין סלמאן, מנסה ליצור מהפכה בחברה הסעודית, והקרן הריבונית היא במוקד תוכנית ההתחדשות הכלכלית שלו, נקראת "חזון 2030".

הקרן התחברה לחברות ההשקעות סופטבנק ובלקסטון כדי להשקיע בטכנולוגיות חדשות ובמיזמים תשתיות בארה"ב. היא מקימה כעת פארק שעשועים בסגנון דיסני וורלד מחוץ לריאד, ומתכננת להקים אתר תיירות גדול על חוף ים סוף.

כדי לממן את כל התוכניות, ממשלת סעודיה מעודדת גם את חברת הנפט הממלכתית הענקית ערמקו לגייס מיליארדי דולר בהלוואות והנפקת אג"ח, כדי לקנות את ההחזקה של PIF בחברת הכימיקלים הלאומית. המטרה היא להזרים עד 70 מיליארד דולר לקופת הקרן הריבונית.

פקידים סעודים מתכננים להנפיק מניות לציבור בחברת הנפט הלאומית, כדי לסייע לממן את המיזמים של קרן ההון הריבונית. התהליך הועמד בינתיים בהמתנה, בין היתר בגלל רמת החשיפה שתחייב את חברת הנפט. במקום ההנפקה הראשונית, ערמקו ומוסדות סעודיים נוספים החלו להנפיק כמויות גדולות של אג"ח.

סעודיה גם השיקה בשבוע שעבר אג"ח איסלאמית בהיקף 2 מיליארד דולר לסיוע במימון התקציב הציבורי, בהמשך להנפקת אג"ח ממשלתיות בהיקף של מעל 40 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. הממשלה מנהלת גירעון תקציבי, והיא מנסה לארגון מחדש את הוצאותיה להגדיל הכנסות באמצעות מסים חדשים ואמצעים נוספים.