"מתנה" לחג: יורשי סמי שמעון ישיבו למדינה 9 דונם

זאת בנוסף לעשרות מיליוני שקלים • מדובר בשטח בנתניה שבו מרכז מסחרי הידוע בשם "מרכז אלכסנדרה" (על שם בתו של שמעון) הממוקם ברחוב גיבורי ישראל 17 בעיר וכולל מסעדות, בתי קולנוע, חנויות ושימושים מסחריים

בשנות ה-90 קיבלה "קבוצת סמי שמעון" קרקע בפטור ממכרז המיועדת לתעשייה, ובפועל הקימה עליה מרכז מסחרי. לאחר סכסוך ארוך עם רמ"י, הוסכם כעת שהקבוצה תשלם למדינה עשרות מיליוני שקלים ותשיב קרקע עם זכויות בנייה פוטנציאליות של 100 אלף מ"ר

מחלוקת ארוכת שנים בין המדינה לקבוצת סמי שמעון סביב קרקע בנתניה הגיעה לקיצה. חברת קאש אנד קרי, מקבוצת סמי שמעון, תשלם לרשות מקרקעי ישראל עשרות מיליוני שקלים, ותשיב לרמ"י 9 דונם בהם זכויות בנייה בהיקף 100 אלף מ"ר באזור התעשייה פולג בנתניה.

מדובר בקרקע בהיקף כולל של 33 דונם באזור התעשייה פולג, שאותה קיבלה קבוצת סמי שמעון בפטור ממכרז במרץ 1993, לתקופה חכירה של 49 שנה, במטרה להקים עליה מבנה תעשייה ומלאכה. הפטור ניתן בהתאם להחלטה מיוחדת של מועצת מקרקעי ישראל, לאחר ששמעון ז"ל שכנע את המדינה, ואת שר השיכון דאז אריאל שרון ז"ל, כי בכוונתו להביא לישראל את רשת החנויות האנגלית Cash & Carry (סיטונאות "שלם וקח"), המעניקה אספקת שירותי מזון בסיטונות.

במסמכים שנחתמו עם חברת קאש אנד קארי, מקבוצת סמי שמעון, לשם הקצאת הקרקע, צוין כי התמורה הכספית בעד המגרש עמדה על 6.11 מיליון שקל, שמהווים תשלום עבור דמי שימוש שנתיים מהוונים לתקופת החכירה. עוד צוין כי לחברה ידוע שאם יתווספו שימושים שונים ממטרת ההקצאה, בהסכמת העירייה, תבחן רמ"י את הנושא, ואם יתברר שיש תוספת זכויות, היזמים ישלמו את הפרשי הערך.

בפועל, הקימה קאש אנד קארי ב-2007 על חלק מהשטח, מרכז מסחרי הידוע בשם "מרכז אלכסנדרה" (על שם בתו של שמעון) הממוקם ברחוב גיבורי ישראל 17, וכולל מסעדות, בתי קולנוע, חנויות ושימושים מסחריים. כתוצאה מכך, ניהלה עיריית נתניה הליכים משפטיים כנגד היזמים בשל הבנייה המנוגדת ליעוד הקרקע ולתב"ע החלה עליה. במקביל טענו ברמ"י כי בחברה הפרו את ההסכמים מולם, כשהמחלוקת בין הצדדים נמתחה על פני שלושה עשורים. לפי הסיכום שהושג כעת 'קאש אנד קרי' תשיב מיידיית לרמ"י שטח של 9 דונם מהקרקע, לרבות מרתפי החניה הבנויים בשטח המושב מבלי שיינתן פיצוי בגין השטח הבנוי. על הקרקע שתקבל רמ"י היא צופה כי יאושרו בסך-הכול 100 אלף מ"ר לבנייה של מסחר ותעשייה. בנוסף, יינתן כנגד החברה צו לפינוי והפסקת כל שימוש אשר אינו תואם את מטרת החוזה ולהריסת מבנים שנבנו ללא היתר מרמ"י. יחד עם זאת, ליזמים ניתן פתח להכשרת העבירות שכן, ההסכם קובע כי כניסת הצווים לתוקף תידחה ל- 3 שנים במהלכן תפעל החברה להסדרת השימושים ולהסדרת כל בנייה החורגת מהיתר הבנייה שנחתם על ידי רמ"י.

בנוסף, נקבע בהסכם כי חברת קאש אנד קרי תשלם 91% דמי היתר. תשלום, הנועד לפצות את רמ"י בגין הפרשי ערך קרקע שבין הזכויות החוזיות לבין הזכויות על פי התב"ע התקפה. מסכום זה ינוכה תשלום דמי היטל השבחה שחברת קאש אנד קרי תשלם. כמו כן, ההחברה תשלם לרמ"י דמי שימוש בגין כל שימוש חורג אשר בוצע בפועל בשטח, החל משנת 2003, וכן תשלם דמי שימוש בגין תקופת ההתארגנות. 

את רמ"י ייצגה במשא-ומתן פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), היחידה לאכיפה אזרחית ובהנחייתה של המשנה לפרקליט המדינה (אזרחי).