לא לפטר לפני החגים

על בעלי העסקים להיצמד לנורמה המוסרית ולא לתת יד לפיטורים בתקופה רגישה זו

פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock
פיטורי עובדים / צילום: Shutterstock

ראש השנה וחגי תשרי כולם משמעותיים לכל אחד על-פי דרכו, על-פי אמונתו וגם על-פי עיסוקו. כך לדוגמה, הפסיכולוגים הקליניים מסייעים לפני החגים למטופלים החשים בדידות, אל מול תחושת החמימות המשפחתית שרובנו מרגישים בתקופה זו. גם ידיהם של עורכי הדין העוסקים בדיני משפחה מלאות עבודה בחגי תשרי. החופשות הארוכות והרצון של כל אחד מההורים הגרושים להיות עם הילדים בחגים יוצרים עימותים רבים הדורשים גישור ולעתים גם את התערבות בתי המשפט.

רבים אינם יודעים זאת, אבל גם לנו, עורכי הדין העוסקים בדיני עבודה, חגי תשרי מציבים אתגרים לא פשוטים. החגים הללו הם מעמסה כלכלית לבעלי עסקים בישראל. על-פי חוק, הם נאלצים לשלם לעובדיהם שכר חודשי מלא על עבודה של כשבוע ימים בחודש. משום כך נוטים מעסיקים רבים, בעיקר במגזר הפרטי, להתחיל בהליכי פיטורים של אותם עובדים שהבוסים אינם מרוצים מהם, לפני תקופת החגים.

עד כה, התנהגות זו - של פיטורים כואבים - אפיינה בעיקר את המגזר הפרטי. אך לאחרונה, בהיעדר חקיקה המגינה על העובדים מפני פיטורים ערב תקופת החגים, אנו מזהים רוחות רעות שהחלו מנשבות במערכת היחסים הסבוכה של עובדים ומעסיקים ערב החג.

חוקי העבודה בישראל אינם מתייחסים באופן מיוחד לפיטורים ערב החגים, במהלכם ובמועדים אחרים בשנה. למרות זאת, עד לא מזמן התקיימה כאן נורמה שבמסגרתה לא נהגו לפטר עובדים במהלך חגי תשרי. חשוב לזכור כי החוק מחייב את המעסיק לערוך שימוע לעובד וכן לתת לו הודעה מוקדמת של 30 יום בטרם יעזוב באופן סופי את מקום העבודה.

לצערי הרב, עמיתיי ואני מזהים תופעה חדשה ומדאיגה של זליגת הליכי פיטורים לפני חגי תשרי מהמגזר הפרטי אל הציבורי. אם בעבר פיטורים אלו היו נחלתו הבלעדית (כמעט) של המגזר הפרטי, לאחרונה התופעה המעציבה גולשת למגזר הציבורי, עד כדי עריכת שימועים לפני ראש השנה. המשמעות היא שעבור העובדים האלה, תקופת החגים הופכת משמחה לעצב ולדאגה לעתיד. במקום לשמוח עם משפחתם, העובדים מודאגים מעתידם המקצועי ומפרנסתם שאבדה בין-רגע ערב החג.

נטל האחריות על פרנסתם של עובדים בעסק פרטי הוא כבד ומשמעותי. במיוחד כאשר בעלי העסקים פועלים ללא לאות כדי שמפעל חייהם יצמח וישגשג. למרות זאת, לטעמי הם חייבים לשים עצמם בכל עת בנעלי עובדיהם ולשאול אם הם היו רוצים להיות מפוטרים בתקופת החגים. האם זה היחס שהיו רוצים לקבל?

ולמנהלים במגזר הציבורי, בכירי עובדי המדינה שלנו, אני מזכירה כי הם בהתנהגותם משפיעים על יחסי העבודה במשק כולו. מהם תיפתח הרעה או הטובה בכל מה שקשור להתייחסות לעובדים במשק. אנא אל תנועו לפי הרוח המנשבת מהמגזר הפרטי. היצמדו לנורמה הראויה והמוסרית של השנים האחרונות, ואל תיתנו יד לפיטורי עובדים שייכנסו לתוקף במהלך חגי תשרי. זאת, שמא הדבר יהפוך לנורמה חדשה וקלוקלת במדינה כולה.

שנה טובה וגמר חתימה טובה.

■ הכותבת היא מומחית לדיני עבודה ולייצוג ועדי עובדים ואיגודים מקצועיים.